Pagina 1 van 1

Te koop: T2B 1977, 2.0 CJ, originele survivor: PRIJS AANGEPAST

Geplaatst: zo nov 14, 2021 21:31 pm
door KataSchu
Te koop aangeboden: Volkswagen T2b


Edit: vraagprijs is aangepast naar €25.000, recent taxatierapport geeft waarde van €27.500.


Korte samenvatting:
- Bouwjaar 1977
- 2.0 liter CJ blok, 70 pk, met 123 ignition, met minder dan 100.000 originele kilometers.
- Originele, eerste, lak (op het front na)
- Simpel camperinterieur met rock ’n roll bed en Dometic koelkast 12v/220v of gas (gas is niet aangesloten)
- Eberspacher standkachel (werking onbekend, nooit gebruikt)
- Al 14 jaar in bezit en liefdevol onderhouden.
- Wordt geleverd met eigenbouw dakrek en retro voortent die met apart profiel aan de dakgoot is te bevestigen (zie foto's)
- Geen roest, geen lekkages, geen noemenswaarde aandachtspunten: meteen rijden en plezier maken.

Iets minder korte samenvatting:

De dag die je wist dat zou komen: we verkopen onze T2b. Wij kochten ‘m in 2008 en hebben er sindsdien talloze, probleemloze, kilometers mee gemaakt door heel Europa. Maar we overwegen een langere reis van een aantal maanden door Europa, komend jaar, en we moeten ondertussen toegeven dat we met ons gezinnetje toch écht uit de T2 zijn gegroeid.

Het betreft een voormalig radiowagen van de Katastrophenschutz. In 1977 , toen het nog realistisch was dat de Russen zouden binnenvallen, bestelde de BRD 112 T2’s om dienst te doen bij de Katastrophenschutz. Dit is één van die 112. Om onbekende redenen hebben deze voertuigen tot 1980 ongebruikt in een loods gestaan en werden ze pas in 1980 voor het eerst op kenteken gezet. Zo staat ie bij de RDW dus ook bekend (en daarom dus ook gele platen in plaats van blauw). In juni 1980 is dit busje bij Brünn in Bonn ingericht als radiowagen, met een telescopische antenne op de achterbumper. Er zijn nog een aantal zaken in het busje aanwezig die herinneren aan deze tijd, zoals een originele EHBO-doos en een sticker op het dashboard.In 2002 is ons busje uit dienst gegaan met (aantoonbaar) zo'n 30.000 KM gereden. Ze werd opgekocht door European Collectables en verkocht aan een Nederlandse liefhebber die haar in 2008 aan ons heeft verkocht.

Het mag duidelijk zijn dat ons busje een ontspannen leven heeft gehad: ze is altijd binnen gestald geweest en heeft dus GEEN roest. De eerste Nederlandse eigenaar heeft de vijfcijferige teller vervangen voor een zescijferige met dagteller. Deze is teruggedraaid naar nul dus daarom weten we dat er zo’n 37.000 kilometers mee gereden zijn sinds 2002. Alles bij elkaar opgeteld heeft dit blok dus nog geen ton gelopen in haar 44 jaar en lekt dus ook geen druppel olie.

We hebben haar altijd professioneel laten onderhouden bij een vakgarage en bij Wagenfolks in Drachten. Er is nergens op bespaard. Dit jaar hebben we nog bijna €2000,- uitgegeven aan regulier onderhoud, het vervangen van (een deel van) de stuurinrichting en het preventief aanpakken van ontstane blaasjes onder het raamrubber van de voorruit.

Alleen het front is opnieuw gespoten omdat ik in 2014 midden in de nacht Bambi een tik heb gegeven op een provinciale weg. De rest van de bus heeft nog de originele, keiharde lak. Gewoon een supermooie, glanzende laklaag (met heus een klein krasje hier en daar, maar niets noemenswaardigs voor een auto van deze leeftijd).

Ons busje heeft een simpel camperinterieur met achterin een rock ’n roll bed en een apart bankje naast de koelkast. Achterin zijn er twee driepuntsgordels geplaatst en op de voorbank twee driepuntsgordels en een heupgordel. De koelkast is zo’n twee jaar oud en werkt op 12v of 220v. We hebben middels de oude schakelaar voor de sirene de koelkast verbonden via de startaccu: tijdens het rijden kan je ‘m hiermee dus op temperatuur houden. We hebben geen huishoudaccu. Aan de koelkast is een uitklapbaar tafeltje gemonteerd zodat je buiten een kopje koffie kan zetten. Er is aan de zijkant een apart doorgang waar je je walstroom mee de bus in krijgt. Onder de bankjes achterin vind je ruimte voor de opslag van je spullen en er is een origineel overhead kastje.

Ik durf wel te stellen dat dit een unieke bus is: niks geen gare Braziliaanse import, patina uit California of elke acht jaar opnieuw body off restaureren: met regulier onderhoud en een droge stalling houdt deze bus het nog een generatie vol. Het moge duidelijk zijn, ze gaat dus ook niet voor een habbekrats weg. Vraagprijs is aangepast naar €25.000. Taxatierapporten van het afgelopen decennium zijn aanwezig, laatste dateert van mei 2022, met een taxatiewaarde van €27.500.

Ze staat (uiteraard) in de stalling maar is bij serieuze interesse (uiteraard) te bezichtigen vlakbij Drachten (Frl.). Biedingen worden pas serieus genomen na bezichtiging. Bel maar even bij vragen of serieuze interesse: nul zes 52134777.

Zie onderstaande link voor het Google-fotoalbum.

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... 15UHZMbDl3

Re: Te koop: T2B 1977, 2.0 CJ, voormalig Katastrophenschutz

Geplaatst: ma nov 15, 2021 10:50 am
door Wilfred
Hey Jacob, wat jammer dat ie weggaat. Nog wel veel gebruikt laatste tijd?

Toffe bus, en inderdaad een echt hard exemplaar. Succes met de verkoop!

Re: Te koop: T2B 1977, 2.0 CJ, voormalig Katastrophenschutz

Geplaatst: wo dec 29, 2021 21:41 pm
door KataSchu
Wilfred schreef:
ma nov 15, 2021 10:50 am
Hey Jacob, wat jammer dat ie weggaat. Nog wel veel gebruikt laatste tijd?

Toffe bus, en inderdaad een echt hard exemplaar. Succes met de verkoop!

Hej Wilfred, dank! Ja, inderdaad zuur dat ie weggaat maar het is voor een goed doel; sinds vandaag staat er een Mercedes 508d op de oprit. Hebben de afgelopen jaren met het busje nog het halve continent afgecrosst, maar zoals gezegd; hij wordt te krap. Nu dan het andere uiterste: snel gaan beginnen met m'n C1-rijbewijs 8-)