zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5134
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door old brumax » zo sep 02, 2018 20:20 pm

mobiel70 schreef:
zo sep 02, 2018 17:30 pm
Tjonge, die wil zeker graag accu's verkopen... Mij lijkt dat zeer sterk overdreven. Accu's is een aparte wetenschap, maar dit verhaal betekent inderdaad dat je accu van iedere startpiging een beetje dood gaat...
Dat klopt ook, heb jaren in een mercedes diesel gereden, meerdere, en daar waren de accu's na 2 jaar al aan vervangen toe zeker als het ging vriezen wat het vroeger nog wel een s deed, met een benzine auto is 6 jaar vaak wel te halen!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10202
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door fahtal » ma sep 03, 2018 11:48 am

als mijn accu lekker vol is geladen door de zon dan zit die hoog in de 13 volt 14 volt heb ik geloof ik ook wel eens gezien.

zet ik mijn koelkast aan dan zakt de spanning. zet ik de koelkast uit dan kruipt die weer wat omhoog.

dus wat ik probeer te voorkomen is dat de accus in rust spanning onder die 12,4 komt dan blijft die lekker fris. natuurlijk kan die wel een keer in de 11 komen maar stiekem schijnt die dan dor een beetje te slijten. blijf je dit structureel doen dan kun je na een paar jaar die accu wegflikkeren. en een 115ah uur accu is niet goed koop.

als jij dus zegt dat die omvormer pas bij 10 volt stopt en bij 11 weer aangaat en dit gaat hij structureel elke dag doen dan ben ik er bang voor dat je accu het langer dan een jaar vol houdt.

en ik vertrouw mijn accu boer blind. nog een echt ouderwets vak bedrijf. en als hij graag accus wil verkopen moet hij juist zeggen je mag hem tot 10 volt dagelijks ontladen;) nu ben ik er juist extra zuinig op en verkoopt die mij niets;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door hanhoo » di sep 04, 2018 12:56 pm

Dan spreekt jouw accuboer mijn leverancier tegen. Deze zit in de maritieme techniek, grote kampeertrailers en touringcars voor o.a. raceteams. Een goede huishoud accu behoud lang een spanning van tegen de 12 volt bij langzame ontlading. Pas als de accu bijna helemaal leeg is, zakt de capaciteit en spanning als een plumpudding in elkaar. Dat is anders dan de tractie accu die benodigd is om een voertuig te starten (kortstondig grote belasting).

Daarom schakelen de accusavers het huishoudcircuit af bij zo'n 10,7 volt. Let op: dit is belast. Dus als je direct na het afslaan van de accusaver de spanning rechtstreeks op de onbelaste accu zou meten, dan zal hij weer flink hoger opgelopen zijn.

Het is ook meer dan een accusaver. Veel apparatuur zoals slimme omvormers, geschakelde voedingen etc. kunnen er slecht tegen als de spanning te laag wordt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4306
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door jerupke » wo sep 05, 2018 0:35 am

Aaarghh, kan iemand dat tapatalk verhaal uitschakelen. Die app werkt steeds 1x , als je daarna terug w naar hetzelfde topic,blijft hij laden...

Maar goed vandaag testopstelling gemaakt:
220V verlengsnoer op 1 draad onderbroken om er een Ampere meter tussen te hangen (in serie dus).

Koelkast op 220V bij koudeatand 7 van 7 met een (in de koelkast) starttemperatuur van 28°C bleek slechts 0,3 Amp.

Toen de accu-omvormer-meetsnoer-koelkast opstelling...
Mheeeeee (buzzergeluid)

Omvormer gaf direct bij inschakelen koelkast een foutmelding.
Andere koelkast geprobeerd, zelfde resultaat.

Blijkt dus dat deze omvormer een bloksinus heeft (niemand hier opgevallem he, mij ook niet hoor).
Dat werkt dus niet.

Toen gaan kijken voor een "zuivere sinus" omvormer, nergens voorradig, maar op marktplaats een 2de hands (600W continu) gevonden voor €85,- in Kerkrade.
Dus even snel naar Duitsland en we konden verder testen.

Accu - zuivere sinus omvormer-meetsnoer- koelkast
Mheeee .... (erg irritant zelfde buzzergeluid)

220V 0,3A leert ons een verbruik van ca.60W, dus daar kon het niet aan liggen...

Andere koelkast geprobeerd en... warempel het werkt.
Deze opstelling heeft daarna 6u staan draaien.
Koelkast interieur bij start 28,4°C.
Na 6u, element op -19°C en interieur (met een paar flessen water erin voor het gevoel) 3°C.
Accu gaf nog steeds zijn groene indicatie aan.
Dus de lastafhankelijke acculader eraan, die begon te laden met 0,2Amp!
Dus de accu was verre van leeggetrokken.

Eureka!
Heel erg blij met deze resultaten.

Via tante Ali een 40A omvormer besteld, dus die zou achter een weekje of 2 binnen moeten zijn.

Jammer genoeg schiet de omvormer in de fout-stand als we de ampere meter tussen accu en omvormer plaatsen. Dus ik kan niet zien wat hij aan Amperes trekt aan de primaire (invoer) kant.
Dat zou ik nog wel graag willem weten, dan hoef ik niet naast de proefopstelling te blijven zitten om te zien, of horen.(.. Mheeeee) wanneer hij in de accubescherming slaat.

Wellicht bieden de, eerder door Fahtal genoemde, Amp/V metertjes die mogelijkheid wel.

Leuk detail: voor de volledigheid ook even een electrolux RM 5142 (12/220/gas) koelkastje erbij betrokken.
Dat 12V element trekt doodleuk 12 Amp 8-)
Dat hadden we dus allebei (mijn vader en ik, als zijn onderzoeksassistent) niet gedacht.
Op een 100Ah accu draait zo'n koelkastje dus nog geen 9u...

Binnenkort verder, zodra Tante Ali geleverd heeft.
Laatst gewijzigd door jerupke op wo sep 05, 2018 0:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4306
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door jerupke » wo sep 05, 2018 0:36 am

Foto van testopstelling 0,3 Amp maakt mjj erg blij!

Afbeelding
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10202
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door fahtal » wo sep 05, 2018 8:44 am

Bij die fahtal ampere dingetjes hebben ze het over een shunt als oplossing voor zwaardere lasten misschien als je dus ampere gaat meten met een shunt, geen idee hoe dat werkt zoek lekker zelf uit, gaat die niet in buzzer modus.

En ja die electrolux koelkastje gaan niet werken op zonnepanelen. Daarom ook compressor koelkastjes
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9623
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door Briebelbus » wo sep 05, 2018 13:12 pm

Shut tussen massa en negatieve pool vd accu
Dan kan je op de shunt het amperage meten.

Ij heb er ook 1 van Ali klaar liggen
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2380
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door mobiel70 » wo sep 05, 2018 20:37 pm

Wat denk je waarom wij de absorptie-koelbox op de boot vervangen hebben voor een exemplaar met compressor?
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4306
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door jerupke » wo sep 05, 2018 23:25 pm

Maar heb jij enig idee waarom de omvormer op storing gaat als we (in serie) het gebruikte Amperage proberen te meten?

En gaat dit straks ook gebeuren met die shunt-display?
Briebelbus schreef:Shut tussen massa en negatieve pool vd accu
Dan kan je op de shunt het amperage meten.

Ij heb er ook 1 van Ali klaar liggen
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4306
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door jerupke » wo sep 05, 2018 23:27 pm

jerupke schreef:Maar heb jij enig idee waarom de omvormer op storing gaat als we (in serie) het gebruikte Amperage proberen te meten?

En gaat dit straks ook gebeuren met die shunt-display?
Briebelbus schreef:Shut tussen massa en negatieve pool vd accu
Dan kan je op de shunt het amperage meten.

Ij heb er ook 1 van Ali klaar liggen
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ah, snap hem. Een shunt plaats je Parallel, een meter in serie.
Maar meet je dan het Amperage van de accu of van de afnemers?

Ik neem aan van de accu.

Dus dan zou ik ook een shunt over de 2 verbruiker-contacten van de laadregelaar moeten plaatsen.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10202
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door fahtal » do sep 06, 2018 8:11 am

De shunt plaats je tussen het te netten apparaat en de accu.

Dus 1 tussen de zonnepaneel omvormer

En 1 tussen de rest van de bus of per gebruiker
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4306
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door jerupke » do sep 06, 2018 10:47 am

fahtal schreef:De shunt plaats je tussen het te netten apparaat en de accu.

Dus 1 tussen de zonnepaneel omvormer

En 1 tussen de rest van de bus of per gebruiker
Als ik Briebelbus goed begrijp, plaats je een shunt parallel. Dus eroverheen en niet ertussen. Dat zou er dan ook voor kunnen zorgen dat de omvormer het accepteert.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10202
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door fahtal » do sep 06, 2018 11:00 am

Use in current measuring

An ammeter shunt allows the measurement of current values too large to be directly measured by a particular ammeter. In this case the shunt, a manganin resistor of accurately known resistance, is placed in parallel with the moving coil galvanometer, thus all of the current to be measured will flow through it. In order not to disrupt the circuit, the resistance of the shunt is normally very low. The voltage drop across the shunt is proportional to the current flowing through it and as its resistance is known, a voltmeter connected across the shunt can be scaled to directly display the current value.[3][4]
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9623
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door Briebelbus » zo sep 09, 2018 15:13 pm

hier een plaatje van een display systeem met shunt:
https://www.manualslib.com/manual/12963 ... e=4#manual

Hoop dat het iets duidelijker maakt.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4306
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: zonnepaneel bedrading naar 2e accu

Bericht door jerupke » do nov 15, 2018 11:45 am

Daar zijn we weer....
En een hele ervaring rijker, voor weinig geld.

Uiteindelijk:
€ 75,- voor 3 gebruikte panelen op marktplaats (alle 3 de panelen hebben een micro-fracture / breuk in de middelste rij zonnecellen. de verkoper was een zonnepanelen techneut en heeft die rijen vakkundig uitgeschakeld, gevolg:) 22 V en gezamenlijk 450 Watt piek.
€ 15,- voor PWM RTD1240X laadregelaar op tante Ali
€ 3,- voor drie Ampère metertjes (die nog niet geïnstalleerd zijn)
€ 4,- voor 6 MC4 stekkers en een verloop om 3 panelen parallel aan te sluiten
€ 75,- voor een 1000 W zuivere sinus omvormer 12 naar 220 V
setje startkabels die ik nog had liggen.
een 100 Ah accu die ik nog had staan.
een tafelmodel ijskast die in praktijk 0,5 Amp en 65 Watt gebruikt op het moment dat hij aan staat.

Testopstelling:
ijskast (gevuld met 9 1,5l flessen water op kamertemperatuur ca. 20 graden C) aan omvormer
omvormer aan accu
accu aan laadregelaar
panelen (op 80 graden) aan laadregelaar.
ruimte waar e.e.a. staat maximaal 21 graden en minimaal 16 graden C (21 overdag en 16 om 02:21 u)

Begonnen met een volle accu (ook voorschrift zodat de laadregelaar snapt welke accu eraan hangt (i.v.m. overladen)) op 14 november met een matig zonnetje. Laadregelaar geeft aan 13,1 Volt

Eerste 6 u koelt de ijskast aan een stuk (stand 7).
Elk kwartier wordt 1 fles water eruit gepakt en 1 fles (op kamertemperatuur) erin gezet.
Op dit moment is de watertemperatuur in de flessen 8 graden C
Laadregelaar op 12,7 Volt en accu geeft aan 3 van 4 streepjes (wat dat precies zegt, weet ik niet, maar omvormer is ingesteld op uitvallen bij 10,7 Volt en is niet uitgevallen).
Nog steeds wordt elk kwartier 1 fles gewisseld.

Na 8 u (steeds geteld vanaf het begin van de test) is de accu weer op 4 streepjes en geeft de laadregelaar 13,2 Volt aan.

Na 10 u (het is inmiddels donker geworden) ga ik naar huis en blijft de ijskast dicht.
De laadregelaar geeft nu aan dat er nog steeds 13,2 Volt beschikbaar is (maar de ijskast is ook nog maar 3 x kort aangesprongen.

Vanmorgen 24 u na begin test, kan ik zien dat de ijskast 4 x heeft gekoeld (kan helaas niet zien hoe lang).
De accu indicatie was op zijn dieptepunt 3 van 4 streepjes (na 19 u / 03:00 u vannacht)

Inmiddels alweer 4 van 4 streepjes.


Al met al denk ik dat het systeem met vlag en wimpel slaagt voor de test.

Kanttekeningen:

In de camper wordt het op een hete dag ongeveer 30 graden C en doordat we er met 5 personen in slapen koelt hij ook niet erg af.
De ijskast zal dus wellicht 's nachts vaker aanslaan.
De belasting overdag is daarentegen wel heel extreem geweest, elk kwartier een koude fles eruit en een warme fles erin, zal in de praktijk niet snel gebeuren.
We zijn echter van plan te gaan rondtrekken, dus elke 3 dagen een keer naar de supermarkt zorgt wel voor veel "warme"producten in 1 wissel elke 3 dagen.

Daarnaast gaan we ook 12 V led-verlichting gebruiken en worden de telefoons en tablets (vooral 's nachts) geladen.

Ik ben dan ook voornemens een 200 Ah accu (of 2 100 Ah accu's) te gaan gebruiken.

Totale kosten nu € 172,-
Met een nieuwe 200Ah deep cycle accu zou ik op € 281,- uitkomen.
Uiteindelijk wil ik ook de panelen nog een keer wisselen voor nieuwe, maar of ik dat doe voordat deze de geest geven is sterk de vraag.

Hopelijk kunnen jullie er iets mee.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie