Nog een dynamo vraagje
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Nog een dynamo vraagje
Ik heb het idee dat mijn Dynamo te veel spanning geeft.
Ik weet niet meer wat ik met draaiende motor gemeten heb, 17 volt staat me bij, maar ken ook 15.5 zijn.
Kan dat, en zoja wat kan hier de oorzaak van zijn?
Ik weet niet meer wat ik met draaiende motor gemeten heb, 17 volt staat me bij, maar ken ook 15.5 zijn.
Kan dat, en zoja wat kan hier de oorzaak van zijn?
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
-
- Nieuweling
- Berichten: 44
- Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Valkenburg
Re: Nog een dynamo vraagje
(interne) spanningsregelaar defect wellicht?
Without pics it didn't happen
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Nog een dynamo vraagje
Teveel spanning is vrijwel zeker spanningsregelaar. (of je voltmeter )
Take the planet and make it spin your way
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: Nog een dynamo vraagje
En is dat slecht voor je accu?
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Nog een dynamo vraagje
Een kapotte voltmeter? nee dat hindert niet voor de accu
Een te hoge laadspanning is wel schadelijk maar volgens mij is het (bijna) niet mogelijk om 17V op je accu te hebben dat is wel errug hoog 15V is normaal
Een te hoge laadspanning is wel schadelijk maar volgens mij is het (bijna) niet mogelijk om 17V op je accu te hebben dat is wel errug hoog 15V is normaal
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Nog een dynamo vraagje
15V is al wel aan de hoge kant, maar niet problematisch. Ik vraag me eerder af of bijv. je radio het lekker vind om 17V te krijgen, en of je lampjes niet eerder doorbranden. Je accu zou ik me niet het eerst druk om maken.
Misschien toch eerst even kijken hoeveel het nou is. Dus als je ongeveer 2500 toeren maakt, hoeveel volt meet je dan?
Misschien toch eerst even kijken hoeveel het nou is. Dus als je ongeveer 2500 toeren maakt, hoeveel volt meet je dan?
Take the planet and make it spin your way
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Nog een dynamo vraagje
Wilfred schreef:15V is al wel aan de hoge kant, maar niet problematisch. Ik vraag me eerder af of bijv. je radio het lekker vind om 17V te krijgen, en of je lampjes niet eerder doorbranden. Je accu zou ik me niet het eerst druk om maken.
De levensduur van de accu gaat wel heel hard achteruit als de spanning zo hoog wordt hoor!
Bovendien gaat je accu "overkoken" en krijg je shadelijke zuurresten in je motoruimte, de accuplaat zal dan erg snel wegroesten.
Een te hoge laadspanning is vrijwel zeker een defecte spanningsregelaar, of je moet het laadstroomlampje hebben vervangen voor een te zwaar exemplaar waardoor de veldstroom constant te hoog is en de spanningsregelaar dit niet bij kan regelen (lampje moet dan ook constant branden overigens), maar dat lijkt mij wel sterk!
Re: Nog een dynamo vraagje
ik ondervind hetzelfde probleem met mijn dynamo. Mijn accu is gaan koken en bij het nameten levert hij meer dan 17V. Spanningsregelaar is niet defect (getest en een nieuwe geplaatst). De dynamo verwijderd en laten testen en ook deze is in orde. Alle bedrading doorgemeten en ook daar geen probleem.
Iemand een suggestie waar het probleem nog zou kunnen liggen, handjes in het haar op dit moment
Iemand een suggestie waar het probleem nog zou kunnen liggen, handjes in het haar op dit moment
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Nog een dynamo vraagje
Buzzie schreef:ik ondervind hetzelfde probleem met mijn dynamo. Mijn accu is gaan koken en bij het nameten levert hij meer dan 17V. Spanningsregelaar is niet defect (getest en een nieuwe geplaatst). De dynamo verwijderd en laten testen en ook deze is in orde. Alle bedrading doorgemeten en ook daar geen probleem.
Iemand een suggestie waar het probleem nog zou kunnen liggen, handjes in het haar op dit moment
Dynamo en spanningregelaar samen wegbrengen dan kan de laadspanning ingeregeld worden op testbank, voor een wisselstroom dynamo weet ik niet hoe dat te verstellen/in te regelen is, voor een gelijkstroom is niet zo moeilijk, pas nog gedaan met een andere old timer.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Nog een dynamo vraagje
Dank voor je snelle reactie.
Ik heb ze beiden weggebracht, dynamo en 2 spanningsregelaars. Volgens de testen is alles in orde....
Kan het zijn dat het blok niet goed aard waardoor dit probleem zich voor doet?
Mijn acculampje brandt trouwens al zolang ik mijn bus heb (12jaar) en is nooit een oplossing voor gevonden maar ook nooit problemen gegeven.....
Ik heb ze beiden weggebracht, dynamo en 2 spanningsregelaars. Volgens de testen is alles in orde....
Kan het zijn dat het blok niet goed aard waardoor dit probleem zich voor doet?
Mijn acculampje brandt trouwens al zolang ik mijn bus heb (12jaar) en is nooit een oplossing voor gevonden maar ook nooit problemen gegeven.....
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Nog een dynamo vraagje
Buzzie schreef:Dank voor je snelle reactie.
Ik heb ze beiden weggebracht, dynamo en 2 spanningsregelaars. Volgens de testen is alles in orde....
Kan het zijn dat het blok niet goed aard waardoor dit probleem zich voor doet?
Mijn acculampje brandt trouwens al zolang ik mijn bus heb (12jaar) en is nooit een oplossing voor gevonden maar ook nooit problemen gegeven.....
Maar zijn ze ook samen op de testbank gezet en toen gemeten en event. bijgeregeld of zijn ze apart bekeken????
Dat je lamp blijft branden is zowiezo niet goed en de massa nakijken, kabel los nemen schoonmaken en met vet eraan opnieuw monteren is zeker een aanrader, mss dat andere leden je verder kunnen helpen, stroom is niet mijn sterkste punt als ik die al heb kan me er mee redden als ik er mee bezig ben .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Nog een dynamo vraagje
top, merci. Ik ga t bekijken!
Re: Nog een dynamo vraagje
massastrip aangelegde vanaf de versnellingsbak naar het carrosserie en probleem opgelost!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Nog een dynamo vraagje
Mooi , die massastrip is vaak de oorzaak van veel ellende als dat niet weet, dan gaan alle kabels zoals koppeling en gas als massa werken wat problemen geeft.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!