welke accu past?

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: welke accu past?

Bericht door gijsv » ma apr 20, 2015 11:23 am

dit is geen B en geen type4 dus de ruimte is bij jou wellicht anders wouth!

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: welke accu past?

Bericht door spotmatic » ma apr 20, 2015 11:30 am

Leuk die massaschakelaar. Tegen diefstal of sluipverbruik? Of gewoon handig als ie in de winterstalling staat.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: welke accu past?

Bericht door EeVeeWee » ma apr 20, 2015 12:51 pm

spotmatic schreef:Leuk die massaschakelaar. Tegen diefstal of sluipverbruik? Of gewoon handig als ie in de winterstalling staat.


Dat laatste inderdaad.
Dus.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: welke accu past?

Bericht door wouthwortel » ma apr 20, 2015 17:44 pm

gijsv schreef:dit is geen B en geen type4 dus de ruimte is bij jou wellicht anders wouth!


Niet geschoten is altijd mis! :lol: 8-)

En dan doel ik op de foto :twisted: :roll:
I am Wouth and I approve this message.

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: welke accu past?

Bericht door Tante Leen » do dec 14, 2023 13:11 pm

hanhoo schreef:
wo nov 05, 2014 8:23 am
Let op dat je een semi tractie accu neemt. Een standaard tractie accu houdt niet van langzaam ontlading bijvoorbeeld door 'verlichting, waterpomp etc camper'. En voor de rest inderdaad: meten. De klem is daarbij ook niet heilig wat mij betreft. Enkele van ons hebben een 75Ah Optima Yellow Top gebruikt aangeschaft. Je tilt je een breuk om hem er in te krijgen, maar uiteindelijk met wat aanpassingen past het prima. ;-)
Mijn tweedehands aangeschafte optima yellowtop heeft het welgeteld drie dagen gered op de vakantie. Denk dat hij doordat ik hem in de stalling niet aan de druppellader had overleden is? Of moet hij hier tegen kunnen. Dus bij deze de vraag, welke accu is wijsheid als puur huishoud accu voor kleinschalig gebruikt (telefoontje en computer en misschien heeeel kort even de koelkast)
Ik heb nu een beugel voor de yellowtop, alleen lees ik net dat een 75AH een beetje teveel van het goede is voor de dynamo? Vandaar mijn vraag, wat is wijsheid!?
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: welke accu past?

Bericht door Thijs84 » do dec 14, 2023 15:14 pm

75ah teveel voor je dynamo? Moet niet uitmaken hoor. Heb er zelf een 65 ah startaccu en ik dacht een 125ah leef accu. Beide worden netjes geladen tijdens het rijden door de dynamo.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: welke accu past?

Bericht door wouthwortel » do dec 14, 2023 22:02 pm

Volgens mij bestaat een te grote accu niet.
vergelijk het maar met het vullen van een zwembad; doe je dat met een tuinslang of met een brandweerslang? En verslijt de watermeter dan sneller?????
Een joekel van een accu vullen kost meer tijd (of meer kilometers rijden) , maar de dynamo gaat dan heus niet eerder naar zijn grootje.
Voor het starten van jouw motor is een joekel van een accu meestal gunstig, zeker als hij een hoog CCA heeft.

Oftewel:

Koudstartstroom (cold cranking amps, CCA) - zeer belangrijk voor een goede startcapaciteit. Hierbij gaat het om het aantal ampères dat een batterij gedurende 30 seconden bij een temperatuur van -17.8oC kan leveren tot de spanning onbruikbaar laag wordt.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: welke accu past?

Bericht door guidddo » vr dec 15, 2023 18:58 pm

wouthwortel schreef:
do dec 14, 2023 22:02 pm

vergelijk het maar met het vullen van een zwembad; doe je dat met een tuinslang of met een brandweerslang? En verslijt de watermeter dan sneller?????
of krijg je legionella als je het met de brandslang vult, de watermeter slijt waarschijnlijk even hard van hetzelfde volume aan water ongeacht de tijd die ie erover doet om het water te meten.

moet je tegen een zwembad machinist zeggen, stomme vergelijking komt wel wat meer bij kijken hoor

maar dit geheel off-topic ;)
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: welke accu past?

Bericht door wouthwortel » za dec 16, 2023 11:46 am

guidddo schreef:
vr dec 15, 2023 18:58 pm
wouthwortel schreef:
do dec 14, 2023 22:02 pm

vergelijk het maar met het vullen van een zwembad; doe je dat met een tuinslang of met een brandweerslang? En verslijt de watermeter dan sneller?????
of krijg je legionella als je het met de brandslang vult, de watermeter slijt waarschijnlijk even hard van hetzelfde volume aan water ongeacht de tijd die ie erover doet om het water te meten.

moet je tegen een zwembad machinist zeggen, stomme vergelijking komt wel wat meer bij kijken hoor

maar dit geheel off-topic ;)
En precies deze zin:

de watermeter slijt waarschijnlijk even hard van hetzelfde volume aan water ongeacht de tijd die ie erover doet om het water te meten.


Maakt naadloos duidelijk wat ik bedoel! :!:
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: welke accu past?

Bericht door old brumax » za dec 16, 2023 16:26 pm

wouthwortel schreef:
za dec 16, 2023 11:46 am
guidddo schreef:
vr dec 15, 2023 18:58 pm
wouthwortel schreef:
do dec 14, 2023 22:02 pm

vergelijk het maar met het vullen van een zwembad; doe je dat met een tuinslang of met een brandweerslang? En verslijt de watermeter dan sneller?????
of krijg je legionella als je het met de brandslang vult, de watermeter slijt waarschijnlijk even hard van hetzelfde volume aan water ongeacht de tijd die ie erover doet om het water te meten.

moet je tegen een zwembad machinist zeggen, stomme vergelijking komt wel wat meer bij kijken hoor

maar dit geheel off-topic ;)
En precies deze zin:

de watermeter slijt waarschijnlijk even hard van hetzelfde volume aan water ongeacht de tijd die ie erover doet om het water te meten.


Maakt naadloos duidelijk wat ik bedoel! :!:
Een watermeter word niet warm van een poos op volle kracht moeten draaien maar een dynamo zeker wel, maar wel afhankelijk van welk type dynamo je hebt, een wisselstroom heeft er minder moeite mee dan een gelijkstroom, ik heb ooit bij een revisiebedrijf op mijn Kl....... gehad omdat ik ook hetzelfde idee had, zels met een lege accu gaan rijden na aanslepen of met hulp zou funest kunnen zijn voor de dynamo, zijn devies: eerst laden min half tot driekwart en dan pas gaan rijden, de accu is alleen om te starten, vroeger hadden ze zo'n slinger weet je nog wel ;) en als buffer.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: welke accu past?

Bericht door Gliset » zo dec 17, 2023 12:41 pm

Voor een 2e accu die niet al te zwaar wordt belast zou ik eerder voor een net (niet) afgekeurde gewone accu gaan. Onderhoudsvoorschriften schrijven voor dat de 12V accu van mijn Renault Zoë elke 3 jaar vervangen moet worden. Dan is die echt nog niet op (elektrische auto's vragen weinig van de 12V accu), en dus prima geschikt om als 2e accu te dienen. En goedkoop (=gratis)
'79 VW T2 Berlin

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: welke accu past?

Bericht door Tante Leen » di dec 19, 2023 12:12 pm

Gliset schreef:
zo dec 17, 2023 12:41 pm
Voor een 2e accu die niet al te zwaar wordt belast zou ik eerder voor een net (niet) afgekeurde gewone accu gaan. Onderhoudsvoorschriften schrijven voor dat de 12V accu van mijn Renault Zoë elke 3 jaar vervangen moet worden. Dan is die echt nog niet op (elektrische auto's vragen weinig van de 12V accu), en dus prima geschikt om als 2e accu te dienen. En goedkoop (=gratis)
Laat je me weten wanneer de drie jaar erop zit? ;)
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: welke accu past?

Bericht door old brumax » di dec 19, 2023 15:59 pm

die van mij was 3 jaar oud
maar is nie graties nie
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie