Leefaccu plaatsen

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » wo mei 04, 2016 19:53 pm

Pieter schreef:Het was inderdaad de programmatie die ik niet goed had uitgevoerd, opnieuw bedankt voor de vele goede bruikbare tips!

Ik heb het programma geselecteerd van onderspanning 10V en bovenspanning 12,8V.

Nu lijkt alles mooi te werken! Ik heb wel geen schakelaar zitten tussen de mas en de BG40, waardoor de LED continue brandt en dus spanning heeft. Zou dit kwaad kunnen? Of toch maar opteren voor een schakelaar tussen te plaatsen?


Fijn dat alles gelukt is!
Zo'n LED zal niet veel gebruiken en verder heeft het onderdeel ook niet veel te doen in stilstand dus het lijkt me geen probleem.
Dus.

Gebruikersavatar
westy69
Actief Lid
Berichten: 282
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 9:33 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door westy69 » di jul 12, 2016 22:43 pm

Heb dit met interesse gevolgd ondanks dat dit bij mijn bus wel was voorbereid, echter ook voor verbetering vatbaar is (wat niet..)..

Anyway, na dit voorjaar mijn motor weer teruggeplaatst te hebben ben ik niet zeker van een Bosch VM/DF 2/1 'Steckdose' ;
http://www.partbob.com/socket-bosch-035 ... re=default

Deze zat volgens mij maar met 1 draad vast en lag verder los in het 'driehoekje' direct rechts van de motorruimte (op het fotootje hiernaast te zien) maar nooit aandacht aan geschonken. :?

Iemand een idee waar deze voor zou kunnen zijn, wellicht de huishoudaccu !?

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Pieter » zo sep 25, 2016 10:39 am

Hallo,

Na mijn leefaccu goed getest te hebben, helaas toch tot een probleem gekomen. Plots niks meer, de accubeveiliging was uitgeschakeld aangezien de batterij geen 12V meer had. Met andere woorden, deze laad dus niet op tijdens het rijden. Ik heb wel alles aangesloten volgens het schema. Waar kan dit alsnog aan liggen?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Friezer
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Fryslan

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Friezer » zo jul 29, 2018 10:14 am

Hallo,

Ook hier de constructie met de Cyrix relais gemaakt. Hh accu is een 55ah Optima yellow top en startaccu een 55ah concentionele accu. Ik heb het idee dat de Hh accu nooit geladen wordt onder het rijden, iemand misschien tips /hoe dit goed te controleren/krijgen?
T2a 1970 Deluxe Deltagroen
Kever 1960 Rubyrood
Kever 1962 ragtop Antracitegrijs

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Briebelbus » zo jul 29, 2018 11:59 am

Er zijn een paar dingen waar ik aan denk:

1. Hoeveel verbruikers staan er op die leef accu :?:
2. Wat is de draaddikte tussen primaire en hh accu :?:
3. Hoe wordt je cyrix geschakeld :?:
4. Weet je zeker dat de cyrix aangaat.
5. Sluipverbruikers.

Daarna kan je de accuspanning meten met een multimeter
1. Meet de hh accu voor het rijden
2. Start de motor en meet de accuspanning op je hh accu opnieuw. Die moet richt 14v gaan.
3. Ga een stuk rijden. Zet de motor af en meet opnieuw de accuspanning. Die moet dan hoger zijn dan bij stap 1.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Friezer
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Fryslan

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Friezer » zo jul 29, 2018 12:05 pm

Hi Marcel! (Das alweer een tijdje geleden ;)

Thanks voor je reactie.

Ik heb op de leefaccu: subwoofer, Webasto standkachel, led lampjes, usb poorten en 12v metertje. Sub staat wel direct aan, de rest sporadisch (zeker de standkachel nu :) )

Ik vraag mij idd echt af of de Cyrix wel ‘open’ gaat. Alles aangesloten zoals op de verpakking. Dikke kabel tussen de plus van de start accu en de plus van de leef accu, daartussen de Cyrix en tussen de Cyrix en de leef accu een zekering (dikke smeltzekering) massa van de leefaccu zit op de body (zelfde plek als origineel maar dan aan de kant leefaccu)

Enige sluipverbruiker is de 12v meter (digitaal led-type) ik ga een massaschakelaar (nog mooie plek voor vinden) toevoegen om ook deze uit te zetten wanneer niet in gebruik.
T2a 1970 Deluxe Deltagroen
Kever 1960 Rubyrood
Kever 1962 ragtop Antracitegrijs

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Tuinkabouter90 » zo jul 29, 2018 22:48 pm

kan niet zo heel spannend zijn. anders kom je maar een keer langs :-)

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Briebelbus » di aug 07, 2018 19:23 pm

Friezer schreef:
zo jul 29, 2018 12:05 pm
Hi Marcel! (Das alweer een tijdje geleden ;)

Thanks voor je reactie.

Ik heb op de leefaccu: subwoofer, Webasto standkachel, led lampjes, usb poorten en 12v metertje. Sub staat wel direct aan, de rest sporadisch (zeker de standkachel nu :) )

Ik vraag mij idd echt af of de Cyrix wel ‘open’ gaat. Alles aangesloten zoals op de verpakking. Dikke kabel tussen de plus van de start accu en de plus van de leef accu, daartussen de Cyrix en tussen de Cyrix en de leef accu een zekering (dikke smeltzekering) massa van de leefaccu zit op de body (zelfde plek als origineel maar dan aan de kant leefaccu)

Enige sluipverbruiker is de 12v meter (digitaal led-type) ik ga een massaschakelaar (nog mooie plek voor vinden) toevoegen om ook deze uit te zetten wanneer niet in gebruik.
Hi,

Zeker lang geleden, toen was je nog met je oude T2B bezig, was ook een mooie klus.

Ik zit even te denken.. " hoe kan je meten of de cyrix wel spanning door laat" ook dat lijkt me simpel: als alles goed is aangesloten op de cyrix dan stel ik voor om de kabel naar de leefaccu los te halen, dan meet je tussen die klem op de cyrix en de massa van de bus.. Dan hoor je 0,0V te meten. Zodra de Cyrix bekrachtigd wordt, hoor je daar dus zo'n 12v of meer te meten. Denk dat die methode het simpelste is. Je kan hem bekrachtigen of door de bus te starten of door een contact te maken met dat schakelcontact.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
SwedishBlue72
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Mariahout
Contacteer:

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door SwedishBlue72 » wo aug 15, 2018 12:52 pm

Hoi,

Heb je de Citrix ook een massa gegeven?
Deze is nodig om het relais te kunnen laten schakelen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door hanhoo » di aug 28, 2018 15:02 pm

Ik heb hetzelfde probleem met de Kever (extra Optima voor de geluidsinstallatie). Het Cyrix relais wil niet schakelen tijdens het rijden als ik teveel verbruikers aan heb staan. Zodra ik mijn licht en geluidsinstallatie (inclusief volt meter) uit laat, schakelt de Cyrix na de voorgeschreven tijd wel. Ik heb de spanningregelaar en koolborstels al vervangen. Laadspanning is normaal ongeveer 14 volt. Zet ik verbruikers aan, dan daalt deze naar 13,5 en dat is te weinig om de Cyrix te laten schakelen. Als ik zin/tijd heb, ga ik een dynamo met hogere opbrengst plaatsen, die zijn in het after-market circuit te koop.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie