Leefaccu plaatsen
Re: Leefaccu plaatsen
Ik ga het proberen met de 60A, en dan zal ik idd zien of dit te weinig is bij een lege accu. Het ergste dat kan gebeuren is dat de zekering springt en de leefaccu niet oplaadt, toch? Zolang er maar geen brand is en mijn startaccu blijft laden is het geen ramp.
Dan kan ik altijd achteraf nog de draden verzwaren met zekeringen van 100A.
Bedankt voor de vele hulp! Als alles ingebouwd is deel ik hier mijn ervaringen en foto's.
Dan kan ik altijd achteraf nog de draden verzwaren met zekeringen van 100A.
Bedankt voor de vele hulp! Als alles ingebouwd is deel ik hier mijn ervaringen en foto's.
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
Re: Leefaccu plaatsen
ondertussen ben ik begonnen met plaatsen van de accu. Het meeste zit er in, maar moet nog gefatsoeneerd worden. Als ik de foto's zie merk ik pas hoe slordig de motorruimte er eigenlijk bij ligt met alle bedrading, dit wil ik dus nog opkuisen.
Ik heb nog een vraag bij de massaschakelaar. Als ik de massa 'onderbreek' kan ik nog steeds mijn lichten aansteken, de radio aanleggen,... Doch kan de bus dan niet starten. Als hij niet onderbroken is werkt alles gewoon normaal. Is dit de normale werking of zit ergens een fout?
Bedankt
Ik heb nog een vraag bij de massaschakelaar. Als ik de massa 'onderbreek' kan ik nog steeds mijn lichten aansteken, de radio aanleggen,... Doch kan de bus dan niet starten. Als hij niet onderbroken is werkt alles gewoon normaal. Is dit de normale werking of zit ergens een fout?
Bedankt
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Leefaccu plaatsen
Als je de massa van de leefaccu er af haalt moet de bus alles nog normaal doen, dus ergens zit iets niet helemaal goed.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Leefaccu plaatsen
excuseer, ik bedoel de massaschakelaar die op de startaccu zit. Op de leefaccu zit nog geen massaschakelaar.
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Leefaccu plaatsen
Ook dan , als je de massa schakelaar van je startaccu losgooit mag niets het meer doen, hetzelfde is zo als je de hele startaccu eruit haalt , heb je nog wel ergens spanning dan loopt dat via je leefaccu.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Leefaccu plaatsen
Als je cyrix bekrachtigd is, dan werkt alles nig wel. Ik merkte bij mij laatst hetzelfde nadat ik de acculader had uitgeschakeld.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Leefaccu plaatsen
Zo, het systeem is af! nog juist even wachten tot de zekeringen toekomen en dan kan ik het gaan testen is er een manier om te kijken of alles goed werkt ? eventueel metingen die ik kan uitvoeren?
Verder was het een kleinigheid met de massa. Er vertrok een extra draad rechtstreeks op de - pool van de accu, heb deze draad gewoon aan de carosserrie bevestigd en zo werkt alles wel, en kan ik met de schakelaar gewoon alles afkoppelen zoals het hoort!
Verder was het een kleinigheid met de massa. Er vertrok een extra draad rechtstreeks op de - pool van de accu, heb deze draad gewoon aan de carosserrie bevestigd en zo werkt alles wel, en kan ik met de schakelaar gewoon alles afkoppelen zoals het hoort!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
Re: Leefaccu plaatsen
Vandaag de zekeringen toegekomen, alles in elkaar gestoken en beginnen testen, helaas opnieuw een probleempje.
Ik meet overal mijn 12V, buiten naar mijn nieuw zekeringkastje.
Dus tussen de mas en 'input' op de battery protect heb ik 12V, maar op de output meet ik niks. Hier zit niks meer tussen... Betekent dit dan dat de (nieuwe) batterijprotect kapot is?
Ik meet overal mijn 12V, buiten naar mijn nieuw zekeringkastje.
Dus tussen de mas en 'input' op de battery protect heb ik 12V, maar op de output meet ik niks. Hier zit niks meer tussen... Betekent dit dan dat de (nieuwe) batterijprotect kapot is?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Leefaccu plaatsen
Is de accu goed opgeladen? Misschien net te weinig power voor je protector
zij die vielen zijn gevallen
Re: Leefaccu plaatsen
tja, hij is net dus zou moeten... Meet ook 12,7V op de accu. Misschien als ik morgen eens een toertje zou doen en als alles werkt de accu oplaadt hij het wel doet....
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Henk Tex
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Burg
Re: Leefaccu plaatsen
Ik heb er ook een geïnstalleerd. Volgens mij moet je eerst de accusaver aansluiten op de accu, zonder de kabel naar je zekeringkast. Hierbij kan de accusaver zichzelf afstellen. Bij een knipperen d lampje om de paar seconden is hij gereed. Dan pas kabel naar zekeringkast aansluiten.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Leefaccu plaatsen
Henk Tex schreef:Ik heb er ook een geïnstalleerd. Volgens mij moet je eerst de accusaver aansluiten op de accu, zonder de kabel naar je zekeringkast. Hierbij kan de accusaver zichzelf afstellen. Bij een knipperen d lampje om de paar seconden is hij gereed. Dan pas kabel naar zekeringkast aansluiten.
In de gebruiksaanwijzing staat dat er in de "Programmeer tabel" dat er verschillende instellingen mogelijk zijn voor de minimum en maximum spanning. Heb je die ook zo ingesteld?
https://www.stroomwinkel.nl/download/Installation/manual_battery-protect%20bp40,%20bp60,%20bp200.pdf
Dus.
- Henk Tex
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Burg
Re: Leefaccu plaatsen
Bij de instelbare spanning ben ik uitgegaan van de standaard instellingen en dus niet hoeven programmeren.
Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Re: Leefaccu plaatsen
Het was inderdaad de programmatie die ik niet goed had uitgevoerd, opnieuw bedankt voor de vele goede bruikbare tips!
Ik heb het programma geselecteerd van onderspanning 10V en bovenspanning 12,8V.
Nu lijkt alles mooi te werken! Ik heb wel geen schakelaar zitten tussen de mas en de BG40, waardoor de LED continue brandt en dus spanning heeft. Zou dit kwaad kunnen? Of toch maar opteren voor een schakelaar tussen te plaatsen?
Ik heb het programma geselecteerd van onderspanning 10V en bovenspanning 12,8V.
Nu lijkt alles mooi te werken! Ik heb wel geen schakelaar zitten tussen de mas en de BG40, waardoor de LED continue brandt en dus spanning heeft. Zou dit kwaad kunnen? Of toch maar opteren voor een schakelaar tussen te plaatsen?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Leefaccu plaatsen
Gaat de motor niet afslaan als de spanning hoger word , laadspanning kan zo ongeveer 13.8 - 14 v soms zelfs nog iets hoger maar dat moet je zelf meten bij volgas zonder verdere gebruikers aan zodat je naar de max spanning gaat.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!