Leefaccu plaatsen
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Leefaccu plaatsen
Hier is een calculator om de minimale draaddoorsnede te bepalen, in het geel aangegeven midden op de pagina. Zorg dat je de zekering gebruikt, met het amperage onder of maximaal gelijk aan de nominale stroomsterkte van de bewuste draad, dan bescherm je deze tegen te heet worden en dus kans op kortsluiting.
http://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
http://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Dus.
- Henk Tex
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Burg
Re: Leefaccu plaatsen
Ha. Bedankt. Die had ik trouwens ook al gevonden. Hoe heb jij dat gedaan met de massa van de verbruikers van de huishoudaccu? Op je schema kan ik dat niet terugvinden. Groet
Re: Leefaccu plaatsen
Gewoon over carrosserie/chassis laten lopen. Stroom is honkvast en moet een kring vormen. Probeer maar eens de massakabel van je startaccu los te gooien en die van je huishuidaccu aangesloten te houden. Je zult zien dat de bus niet start.
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Re: Leefaccu plaatsen
Aangezien deze winter andere prioriteiten was, maar we ondertussen in juli weer op reis vertrekken moet de leefbatterij er nu echt wel in en zou graag bestellen.
Ik wil niets te complex, gewoon de 2 batterijen gekoppeld met de cyrix, en elk een massaschakelaar.
voeding van de leefaccu laten toekomen op een appart zekeringkastje en vandaaruit de verbruikers voeden.
Eventueel nog een accu saver tussen plaatsen voor de veiligheid ook.
Is de Cyrix van 120A nu de juiste of toch beter de kleinere versie nemen?
bedankt!
Ik wil niets te complex, gewoon de 2 batterijen gekoppeld met de cyrix, en elk een massaschakelaar.
voeding van de leefaccu laten toekomen op een appart zekeringkastje en vandaaruit de verbruikers voeden.
Eventueel nog een accu saver tussen plaatsen voor de veiligheid ook.
Is de Cyrix van 120A nu de juiste of toch beter de kleinere versie nemen?
bedankt!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Leefaccu plaatsen
Pieter ik heb zelf de 120A in gebruik en die werkt prima.
Wel belangrijk, zorg ervoor dat je verbruikers je accu niet te diep ontladen. Bij camping verbruikers is de kans aanwezig dat deze de accu te ver leeg trekken, zonder dat je dit in de gaten heb. Daarmee sloop je gegarandeerd je accu. Ik zou dan ook adviseren om een battery-protect in je 2e systeem op te nemen. Deze zorgt ervoor dat alle verbruikers worden uitgeschakeld op het moment dat de accu lading een kritiek punt heeft bereikt.
Heb ik ook in gebruik en ben er zeer over te spreken
gr
Marcel
Wel belangrijk, zorg ervoor dat je verbruikers je accu niet te diep ontladen. Bij camping verbruikers is de kans aanwezig dat deze de accu te ver leeg trekken, zonder dat je dit in de gaten heb. Daarmee sloop je gegarandeerd je accu. Ik zou dan ook adviseren om een battery-protect in je 2e systeem op te nemen. Deze zorgt ervoor dat alle verbruikers worden uitgeschakeld op het moment dat de accu lading een kritiek punt heeft bereikt.
Heb ik ook in gebruik en ben er zeer over te spreken
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Leefaccu plaatsen
daar ben ik idd voor aan het kijken maar je hebt er dus honderd verschillende in !
Briebelbus, welke heb jij gebruikt? Of welke moet ik best gebruiken?
Bedankt
Briebelbus, welke heb jij gebruikt? Of welke moet ik best gebruiken?
Bedankt
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
Re: Leefaccu plaatsen
Bij deze een printscreen van mijn (voorlopig) winkelmandje. Ik zou dus nog juist een accusaver moeten hebben maar weet niet welke ik juist nodig heb. Kan iemand mij misschien helpen? Momenteel is alles besteld bij stroomwinkel.nl
Bedankt
Bedankt
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Leefaccu plaatsen
Bij de stroomwinkel.nl kan je ook die "battery-protect" vinden. Die is in meerdere grootte te vinden, die zet je in de + kabel vanaf de accu naar je aansluitblok, dan schakeld hij alle verbruikers af voor de accu te diep ontladen is.
Mocht je denken aan een accu lader voor de camping; stem deze dan af op het verbruik en de capaciteit van de accu.
Een druppellader van 5A, die vaak worden toegepast is echt te licht.
Gr
Marcel
Mocht je denken aan een accu lader voor de camping; stem deze dan af op het verbruik en de capaciteit van de accu.
Een druppellader van 5A, die vaak worden toegepast is echt te licht.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Leefaccu plaatsen
Klopt je hebt inderdaad veel verschillende maten en soorten.
Ik zou graag gewoon een batterij zetten die evengroot is als mijn start accu, 44 aH of 50 aH dus.
Welke waarde van batterijbeveiliging moet ik dan best nemen?
Ik zou graag gewoon een batterij zetten die evengroot is als mijn start accu, 44 aH of 50 aH dus.
Welke waarde van batterijbeveiliging moet ik dan best nemen?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Tookster
- Actief Lid
- Berichten: 230
- Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Amsterdam
Re: Leefaccu plaatsen
Hi Pieter,
Een tijdje niet op het forum geweest maar zag nu deze post. Hieronder een schema dat ik in het najaar gemaakt heb op basis van het schema van Eeveewee, waarbij ik ook de locatie van de elementen in de bus zo goed mogelijk heb geprobeerd weer te geven om te kijken of het ook allemaal past en handig is. Wellicht heb je er nog wat aan.
Heb btw ook mijn spulletjes gekocht bij Stroomwinkel.
Weet ook een goeie webshop voor aansluitmateriaal (kabelogen, draad etc), maar weet niet in hoeverre ik hier reclame voor mag maken (kan het je ook in een PB sturen).
Een tijdje niet op het forum geweest maar zag nu deze post. Hieronder een schema dat ik in het najaar gemaakt heb op basis van het schema van Eeveewee, waarbij ik ook de locatie van de elementen in de bus zo goed mogelijk heb geprobeerd weer te geven om te kijken of het ook allemaal past en handig is. Wellicht heb je er nog wat aan.
Heb btw ook mijn spulletjes gekocht bij Stroomwinkel.
Weet ook een goeie webshop voor aansluitmateriaal (kabelogen, draad etc), maar weet niet in hoeverre ik hier reclame voor mag maken (kan het je ook in een PB sturen).
Laatst gewijzigd door Tookster op do apr 07, 2016 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tookster
- Actief Lid
- Berichten: 230
- Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Amsterdam
Re: Leefaccu plaatsen
Hier m'n bestelling bij Stroomwinkel, in overleg met Norman opgesteld. Vergeet bijvoorbeeld de kabelogen niet.
Ook een goeie krimptang voor die dikke kabels is een must. Zijn prijzig, ik heb er eentje geleend.
Ik kan de naam van de webshop voor aansluitmateriaal hier denk ik wel noemen btw, aangezien dit geen concurrent van de clubsponsors is: ben zelf erg tevreden over Rick Donkers Auto Electronics.
Groet Wouter
Ook een goeie krimptang voor die dikke kabels is een must. Zijn prijzig, ik heb er eentje geleend.
Ik kan de naam van de webshop voor aansluitmateriaal hier denk ik wel noemen btw, aangezien dit geen concurrent van de clubsponsors is: ben zelf erg tevreden over Rick Donkers Auto Electronics.
Groet Wouter
Re: Leefaccu plaatsen
thx tookster! Dat is zeer bruikbaar!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
Re: Leefaccu plaatsen
nu ik al mijn materiaal heb, wil ik er direct aan beginnen. Vandaag heb ik een schematje getekend hoe ik het ongeveer zou willen, omdat ik niet alle componenten wil/nodig heb die jullie in de schemas verwerkt hebben.
Doch heb ik vragen bij mijn afzekeringwaarden, of deze weldegelijk goed zijn. Alles wordt in 16mm² gedaan en wil dus graag afzekeren op 60A, maar laad/werkt de cyrix relais dan nog even goed? Of moet dit echt 100A aankunnen?
de battery protect kan maar 40A aan aangezien de componenten die ik aansluit nooit aan die grootte komen.
Graag even jullie mening/verbetering
(het is niet zo professioneel getekend als bij mijn voorgangers )
Doch heb ik vragen bij mijn afzekeringwaarden, of deze weldegelijk goed zijn. Alles wordt in 16mm² gedaan en wil dus graag afzekeren op 60A, maar laad/werkt de cyrix relais dan nog even goed? Of moet dit echt 100A aankunnen?
de battery protect kan maar 40A aan aangezien de componenten die ik aansluit nooit aan die grootte komen.
Graag even jullie mening/verbetering
(het is niet zo professioneel getekend als bij mijn voorgangers )
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Leefaccu plaatsen
Niets meer aan doen.. is helemaal goed.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Leefaccu plaatsen
Je kunt je alleen één zekering van 60 A besparen, het heeft geen zin om er één zowel links als rechts van de Cyrix te plaatsen. Als het door die verbindingskabel loopt, zal de stroom door beide zijden hetzelfde zijn, het kan nergens anders heen.
Of 60 A voldoende is zou ik niet durven zeggen, bij een vrijwel lege accu die verbonden is met een volle kan het best kortstondig meer zijn, vandaar dat de Cyrix 120 A aan kan.
Vergeet dit niet: de Cyrix kan ook gebruikt worden (doormiddel van een drukknop of schakelaar) om accu’s handmatig parallel te schakelen (de Cyrix blijft werkzaam gedurende 30s). Dit kan zeer nuttig blijken als bijvoorbeeld de startaccu leeg of kapot is, en de motor toch gestart moet worden.
Of 60 A voldoende is zou ik niet durven zeggen, bij een vrijwel lege accu die verbonden is met een volle kan het best kortstondig meer zijn, vandaar dat de Cyrix 120 A aan kan.
Vergeet dit niet: de Cyrix kan ook gebruikt worden (doormiddel van een drukknop of schakelaar) om accu’s handmatig parallel te schakelen (de Cyrix blijft werkzaam gedurende 30s). Dit kan zeer nuttig blijken als bijvoorbeeld de startaccu leeg of kapot is, en de motor toch gestart moet worden.
Dus.