Leefaccu plaatsen

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door hanhoo » za apr 11, 2015 22:43 pm

RemcoD schreef:Nee,een accu saver zorgt ervoor dat je accu niet helemaal leeg wordt getrokken door verbruikers af te schakelen als de spanning onder een bepaald niveau komt. Hierdoor wordt voorkomen dat op het moment dat de spanning over een van de accu's boven de drempelspanning komt en het relais schakelt, een enorme stroom gaat lopen.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD


BINGO! :lol:

En wat mij betreft 'the way to go'. Het Cyrix relais is bidirectioneel, dus laad beide accu's of je nu de huishoudaccu aan 'walstroom' hebt hangen of dat de dynamo nu de startaccu laad. Het schakelt pas om zodra na een seconde of 7 er voldoende laadspanning aan 1 van de aansluitingen is.

Een accusaver voorkomt dat je de huishoudaccu (ongezond) leeg trekt. En daarmee voorkom je ook de kortstondige hoge stroom die tussen beide accu's over het relais ontstaat zodra er 7 seconde voldoende laadspanning aan een van beide zeiden is.

Wat 'veel' zekeringen meenemen betreft: natuurlijk moet je het circuit alsnog afzekeren. Maar zekeringen gebruik je om onvoorziene fouten in het circuit op te lossen (lees: kortsluiting) en niet om je te beschermen voor een scenario die je kunt veroorzaken. Dan is simpelweg het ontwerp niet goed.

Dus als de hh accu onder de 11,7, 11,2 of 10,7 volt (je instellingen naar gelang je type accu ook is) komt, gaat het licht uit. Zodra er laadspanning is, zal het niveauverschil tussen beide accu's ruim minder dan 30A aan stroom trekken en het relais beschermen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door hanhoo » za apr 11, 2015 22:55 pm

Oftewel mijn onderbouwde (en na praten met specialisten) mening bij het plaatsen van een huishoudaccu:

- Gebruik een bidirectioneel intelligent relais (Cyrix relais)
- Plaats een huishoud accu die bestand is tegen trage ontlading (gel accu, optima, enz)
- Gebruik voldoende dikke kabels en deugdelijk aansluitmateriaal
- Plaats zekeringen aan beide zeiden van het relais
- Gebruik een accu-saver aan de huishoudaccu om 'ongezond' ontladen te voorkomen

Excl. accu en lader kost dit hele circuit je ongeveer 100eu. Het is veilig, flexibel en zorgeloos.

Dan nog een tip die ik onlangs geleerd heb: hou er rekening mee dat de laadstroom minimaal 10% van de accucapaciteit moet zijn om in balans te functioneren. Dus als je een 75Ah huishoudaccu plaats naast een 75Ah startaccu is dat samen 150Ah. Dat heeft dus minimaal 15A aan laadstroom nodig om efficient en in balans te functioneren en bij volledige ontlading zou het 10 uur duren alvorens alles weer tot volle capaciteit is geladen.

En dan hou je met radio, verlichting en koelkast aan tijdens het rijden op onze kleine dynamo's echt niet over om bij te laden. Dat red je niet. Daarnaast: de meeste standaard C-Teks in de handel zijn 3 of 7 ampere en dus dat is ook te weinig.

Wees dus behouden met wat je aan accu's plaats. Bij het plaatsen van een grote HH accu: plaats ook een grote 'walstroom' lader die minimaal 10% van de totale, gecombineerde accucapaciteit kan laden. Alleen dan ga je goed en zorgeloos op stap.

Dit is niet uit de duim gezogen: Ik heb recentelijk een klassieke kruiser in opdracht opnieuw bedraad en daarom bij specialisten een hoop informatie mogen sponsen. Voor wie meer info wil, een boodschappenlijstje wil of draaddiktes wil weten: bericht maar! :mrgreen:

C-tek is leuk, maar ik ben helemaal over naar Victron nu.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2095
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » za apr 11, 2015 23:47 pm

Interessant verhaal en prima onderbouwd.
Kleine kanttekening, er is geen zekering nodig aan beide zijden van het bidirectioneel intelligent relais.
Als er een te hoge stroom loopt kan dat alleen van de ene naar de andere accu zijn, dus dan is 1 zekering voldoende om dit te onderbreken.
Inderdaad alleen nodig in geval van nood, dus nog beter is voorkomen dat één van de accu's te leeg raakt.
Dus.

Gebruikersavatar
westy69
Actief Lid
Berichten: 282
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 9:33 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door westy69 » zo apr 12, 2015 8:11 am

Klasse reacties weer. Bij mij was dit al aanwezig maar ga met deze tips zeker even kijken hoe eea precies zit en waar nog verbeteringen zijn aan te brengen !

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door hanhoo » zo apr 12, 2015 9:04 am

EeVeeWee schreef:Interessant verhaal en prima onderbouwd.
Kleine kanttekening, er is geen zekering nodig aan beide zijden van het bidirectioneel intelligent relais.
Als er een te hoge stroom loopt kan dat alleen van de ene naar de andere accu zijn, dus dan is 1 zekering voldoende om dit te onderbreken.
Inderdaad alleen nodig in geval van nood, dus nog beter is voorkomen dat één van de accu's te leeg raakt.


Je hebt gelijk, ik zit nog met het schema van die kruiser in mijn hoofd. Daar zat nog meer op aangesloten dan alleen het relais en 2 accu's. Een enkele zekering is voldoende.

Er is trouwens van een ander merk ook een zwaardere uitvoering van het relais (160A of 500A). Interessante is dat deze ook de mogelijkheid heeft om een accumonitor aan te sluiten zodat je het accuspanningsniveau kan aflezen. Bovendien zit er een aansluiting op om geforceerd (met een schakelaar) de accu's aan elkaar te verbinden, ook als er geen laadspanning is. Stel nu dat je startaccu uitgeput is, dan kun je met een druk op de knop tijdelijk even de huishoudaccu bijschakelen. Bij zwaardere dieselschepen wordt deze aansluiting vaak standaard aangesloten op de 'start' stand van het contactslot (of knop) zodat alle accu's bijdragen in het ronddraaien van de startmotor. Beetje overbodig voor onze busjes, haha. :lol:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door RemcoD » zo apr 12, 2015 10:53 am

Het klopt dat zuiver ter voorkoming van een te hoge stroom over het relais 1 zekering genoeg is. Alleen de draadlengte tussen de twee accu's is met alle bochten erbij een dikke twee meter. Als je het relais niet midden in je motorruimte wilt hebben wordt een draad veel langer dan de andere. Ik vind het persoonlijk een beetje een eng idee als potentieel een meter onafgezekerde kabel door het motorruim kan gaan bungelen ingeval van draadbreuk. Dus ten eerste, bedrading goed afbinden met tie-raps en tweede aan beide draden, dicht bij de accu een zekering. Breekt de kabel, dan klat de zekering eruit, voordat de hele kabel doorbrandt of erger.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2095
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » zo apr 12, 2015 11:23 am

Bij mij staan de accu's allebei achterin de motorruimte dus ik heb niet zulke lange kabels.
Dus.

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2095
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » zo apr 12, 2015 11:33 am

RemcoD schreef:Het klopt dat zuiver ter voorkoming van een te hoge stroom over het relais 1 zekering genoeg is. Alleen de draadlengte tussen de twee accu's is met alle bochten erbij een dikke twee meter. Als je het relais niet midden in je motorruimte wilt hebben wordt een draad veel langer dan de andere. Ik vind het persoonlijk een beetje een eng idee als potentieel een meter onafgezekerde kabel door het motorruim kan gaan bungelen ingeval van draadbreuk. Dus ten eerste, bedrading goed afbinden met tie-raps en tweede aan beide draden, dicht bij de accu een zekering. Breekt de kabel, dan klat de zekering eruit, voordat de hele kabel doorbrandt of erger.




Sent from my iPad using Tapatalk HD


Die Cyrix waar ik naar verwezen heb, heeft ook een Start Assist (kortsluitmogelijkheid). Ik heb een drukknopje op mijn dashboard om deze eventueel kunnen gebruiken bij een (te) lege startaccu. Ik plak dan ook het accu symbool er bij. Altijd handiger dan met startkabels prutsen ;)

Afbeelding

Afbeelding
Dus.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door RemcoD » zo apr 12, 2015 17:52 pm

EeVeeWee schreef:Bij mij staan de accu's allebei achterin de motorruimte dus ik heb niet zulke lange kabels.


Zou je je nog over kunnen verbazen. Even uit mijn hoofd gerekend. Accu links en rechts achterin, bus 1,5 m breed, accu 20 cm hoog en breed. Vanaf de accu naar beneden, naar de motorklep, langs de motorklepopening omhoog, bovenlangs langs het plafond, weer langs de klep omlaag, naar de accu en weer 20 cm omhoog. Met twee meter zit ik er niet ver naast.....

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2095
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » zo apr 12, 2015 19:34 pm

Maar daarom met 100 A afgezekerd ;)
Dus.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door RemcoD » ma apr 13, 2015 7:54 am

Mijn cyrix kan maar 60A hebben. De bedrading is op 50A afgezekerd.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2095
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door EeVeeWee » ma apr 13, 2015 9:09 am

RemcoD schreef:Mijn cyrix kan maar 60A hebben. De bedrading is op 50A afgezekerd.


Sent from my iPad using Tapatalk HD


Deze 120 A:

https://www.correct.nl/artikel.php?ZOEKNAAM=519589&ARTNR=519589
Dus.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 3551
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee
Contacteer:

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Thijs84 » zo mei 24, 2015 23:16 pm

Aan te schaffen om de leef accu bij te laden is dus
- cyrix relais 120 amp (of 60amp) aan de hand waarvan maak je de keuze welke je nodig moet hebben?
- 2x zekering 100 amp (bij een relais van 120amp) Aan elke zijde van het relais 1 zekering

- als je het goed wilt doen een accubewaker. Is dit wat?
https://www.conrad.nl/nl/kemo-accubewak ... &WT.srch=1

Welke kabel dikte moet er gebruikt worden?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9623
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door Briebelbus » zo mei 24, 2015 23:30 pm

Moet je gaan uitrekenen. Als je cyrix 120a kan schakelen, wil je een kabel gebruiken die dat vermogen ook kan doorgeven.

Ik hdb zelf een 25mm2 kabel tussen startaccu-cyzrix-hh accu zitten.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6605
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Leefaccu plaatsen

Bericht door hanhoo » di mei 26, 2015 23:32 pm

Als je een accu saver gebruikt, is 60A ruim voldoende. Dan afzekeren op 40A. Kijk op stroomwinkel.nl voor een accu saver. Instelbaar tot 10,7 volt (of hoger). Een kabel van 25mm2 is dan ruim voldoende op een afstand van een meter of 2.

De start-assist optie op een Cyrix relais is leuk, maar eigenlijk overbodig. Immers belast je de startaccu niet meer, dus die moet altijd voldoende capaciteit houden. Oorspronkelijk is deze aansluiting bedoelt voor de aansluiting aan het contactslot op stand 'start'. Dit wordt bij schepen gebruikt met zwaardere dieselmotoren om alle accucapaciteit bij te schakelen bij de koude start.

De dynamo levert niet veel meer dan 60A op het hele systeem. En daar loopt de bus op, wordt de startaccu mee bijgeladen enzovoort. Dus je zal echt nooit boven de 40A laadspanning op de HH accu komen. Je mag blij zijn als je de 20A red om de HH accu bij te laden. De 'walstroom' lader is vaak ook niet meer dan 10A.

Tenslotte: het plaatsen van zekeringen aan beide zijden van het scheidingsrelais. Ja natuurlijk, idealiter hou je de afstand naar zekering zo kort mogelijk. Het hoeft niet, maar besef wel dat als een 25mm2 kabel per ongeluk massa gaat maken, dit een kokende accu tot gevolg zal hebben. Een alternatief is bijvoorbeeld het massadeel van de accu's zekeren, of in ieder geval die van de HH accu (die vaak groter is). Maar wat RemcoD terecht zegt: gewoon netjes afwerken en er is niets aan de hand. De pluskabel van accu naar de zekeringkast loopt immers ook ongezekerd onder de bus naar voren. Deze is trouwens 'slechts' 10mm2.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie