220V Chassis aan aarde of niet?

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: 220V Chassis aan aarde of niet?

Bericht door EeVeeWee » vr apr 17, 2015 16:34 pm

Heerlijke discussie en terecht!
Mijn vak is certificering van liften, machines en bijbehorende veiligheidscomponenten voor de Europese markt.
Daarbij is de wet maatgevend (Richtlijn liften 95/16/EG en Richtlijn machines 2006/42/EG) en zijn er geharmoniseerde normen in Europa zoals bijvoorbeeld EN 81-1:1998+A3:2009 EN 81-31:2010.
Aan de Richtlijnen moet worden voldaan, maar zijn redelijk ruim te interpreteren.
Wat Remco aangeeft klopt, van de normen mag afgeweken worden, waarbij met een goede risicoanalyse een gelijkwaardig veiligheidsniveau aan de normen aangetoond moet worden (bijvoorbeeld met Fine & Kenneth of EN 13849-1 om het PL of SIL niveau aan te tonen).
Dus in feite zou er een risicobeoordeling opgesteld moeten worden met wat er allemaal mis kan gaan, waarbij de ernst en blootstellingsduur vastgesteld moeten worden en of gevaar-afwending mogelijk is.

Bij een doorverbonden fase met de aarde, bij een slechte of geen aardverbinding is de blootstellingsduur vrij lang. Bij een gekoppelde massa aan de aarde heb je een probleem als je een metalen deel van de bus raakt, met als gevolg misschien wel een zware verwonding of dood.
Maar hoe groot is de kans op een slechte aarde in combinatie met een fase die met de aarde contact maakt (= 2 fouten)?
Stof tot nadenken ;)
Dus.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: 220V Chassis aan aarde of niet?

Bericht door RemcoD » vr apr 17, 2015 19:34 pm

Ik moest je laatste alinea even twee keer lezen voordat ik doorhad dat het klopte. Ik werd in verwarring gebracht door "massa aan aarde". Als de 220V fase wordt doorverbonden met de 220V aarde en die 220V aarde is doorverbonden met het chassis (Massa 12V) komt er 220V op het chassis te staan. Als dan de aardleiding van het aangesloten 220V systeem brak is heb je een probleem als je de bus (van buiten?) aanraakt. Omdat de spanning via de aardleiding binnenkomt, doet de aardlekschakelaar niets, die staat immers alleen over fase en nul. Zolang je in de bus zit valt het wel voor zover ik kan beredeneren wel mee. Je maakt zelf geen aarde dus er gaat geen stroom lopen. Ik kan me ook voorstellen dat een accu 220V op zijn minpool ook niet zo fijn vindt, zeker niet als dat een uurtje of wat duurt.

Het betreft inderdaad twee fouten die gelijktijdig moeten optreden. Een breuk in de stroomkabel, waardoor fase en aarde worden doorverbonden en een brakke aardleiding. Maar die laatste bestaat dan waarschijnlijk al langer, waardoor er nog maar 1 fout nodig is. Voorkomen is eigenlijk relatief eenvoudig en toch soms lastig uit te voeren. Zorg voor een goede neopreen kabel en dat er niet over je kabel gereden/ aan je kabel getrokken kan worden. Maar hoe doe je dat bij een camping met maar 1 stroompaddenstoel midden op het veld voor alle plekken. Of bij een meeting? 50m pvc pijp meenemen en ingraven? :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: 220V Chassis aan aarde of niet?

Bericht door EeVeeWee » vr apr 17, 2015 20:12 pm

De aarde functie is natuurlijk vooraf makkelijk te meten met een multimeter, want meten = weten ;)
Dus.

Inactief Account

Re: 220V Chassis aan aarde of niet?

Bericht door Inactief Account » vr apr 17, 2015 21:26 pm

na een aantal jaren meegewerkt te hebben aan evenementen opbouw (waaronder vct2)
ben ik er van overtuigd dat ik op elke meeting waar de stroomvoorziening via paddestoelen
of andere mobiele systemen gaat dit altijd na te meten.
O.a verkeerd aangesloten fasekabels bij opgesplitste 380 systemen
400 volt op stopcontacten
geen aardkabels aan het ingehuurde aggregaat
ook na het uitlenen van perfecte neopreen kabels controleer ik die zowel visueel en meet ik die door.
het is verbazingwekkend in welke staat je het zo af en toe terug krijgt

Dus hoe perfect je het ook aansluit in je bus , controleer altijd bij de aanbieder van de stroomvoorziening of dat ook allemaal klopt

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: 220V Chassis aan aarde of niet?

Bericht door RemcoD » vr apr 17, 2015 21:55 pm

Maar hoe meet je de aarde van de aanbieder door. M'n eigen kabels en bedrading in de bus gaat wel, maar zonder toegang tot de meterkast van de camping kun jet camping circuit nauwelijks doormeten. Hooguit wat er uit het stopcontact komt en of er stroom loopt, maar hoe spoor je een brakke aardleiding op?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 220V Chassis aan aarde of niet?

Bericht door old brumax » vr apr 17, 2015 22:22 pm

met een stukkie draad :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: 220V Chassis aan aarde of niet?

Bericht door RemcoD » vr apr 17, 2015 23:44 pm

Je zal maar op de Berenkuil staan...... Dan heb je wel extra haspeltje nodig, want aansluitpunt en meterkast liggen een paar honderd meter uit elkaar. Nog even los van het feit dat ik geen telescopische armen heb en niet zonder meer toegang krijg tot die meterkast. Want dat is eigenlijk wat je wilt meten. De verbinding tussen aansluitpunt en meterkast of eigenlijk nog het verdeelstation. Bij dat verdeelstation weet je in ieder geval zeker dat er een fatsoenlijke aardpen de grond in gaat. Bij de meterkast kan dat inderdaad wel eens een simpel stuk pijp zijn.

Dus hoe test je met een simpele multimeter of die aansluiting die je niet vertrouwt goed is. 1. Potentiaalverschil tussen fase en nul en fase en aarde meten. Het gemeten verschil moet gelijk zijn. 2. Potentiaalverschil tussen nul en aarde moet 0 zijn. Dat kan ik vanuit het stopcontact meten.

Maar hoe meet ik nu de continuiteit van een leiding waarvan ik maar 1 uiteinde heb? Ik zou met een bouwfitting een 220V testlamp kunnen maken. Draad 1 op fase, draad 2 op nul zou licht moeten geven. Draad twee op aarde zou de aardlek eruit moeten doen klappen. Maar die kan ik niet zelf omzetten want zit achter slot. En als ik iedere campingeigenaar kom vragen of hij de aardlek even om wil zetten duurt het maar even voordat een campingbaas erachter komt dat ik met een stukkie draad in z'n stopcontact zit te peuren.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: 220V Chassis aan aarde of niet?

Bericht door Tookster » vr jun 19, 2015 9:54 am

Ga volgende maand ook een poging wagen het secundaire circuit in m'n bus opnieuw aan te leggen en lees me op dit moment in in de wondere wereld van scheidingsrelais', BatteryProtect's, Aardlekschakelaars en wat dies meer zij...

De les die ik als noob uit dit topic trek, is dus altijd na te meten welke spanning de stroomvoorziening geeft.
Hoe te meten of de aarde onder stroom staat is me echter nog niet helder.

Samenvattend, zou dit een best practice kunnen zijn?
- Wel een aardlekschakelaar (uit de posts in het begin van dit topic haal ik dat dit tegenwoordig in camper- en caravanwereld gebruikelijk is)
- Nameten wat je aansluit: hoeveelheid spanning op de fase, check of er geen spanning op de aarde staat, die (als ik het goed begrijp) niet wordt opgemerkt door de aardlekschakelaar in de bus

[Vals-speel-alert-AAN] Ik overweeg de aanleg van een zonnepaneeltje, waarmee je deze walstroomproblematiek hopelijk voor de meerderheid van de kampeeravondjes kunt omzeilen. Neemt niet weg dat er ongetwijfeld nog vaak genoeg momenten zijn dat je wel aan de wal hangt en dan moet je uiteraard deugdelijk vast zitten... [Vals-speel-alert-UIT]

Plaats reactie