Morgen (zaterdag) kan ik m'n T2b weer op halen bij de garage en dan heeft 'ie eindelijk weer z'n 220volt aansluiting aan de buitenkant van de bus terug. Daarmee komt ook het moment om eindelijk de elektra aan de binnenzijde op orde brengen:
- Bedrading tussen buitenstopcontact en binnenstopcontact leggen en ook nog minstens één extra stopcontact leggen (achter de bestuurdersstoel). Ik heb geen ingebouwde koelkast, wel een lampje en een kraantje op elektra...;
- Huishoudaccu plaatsen en bedrading daarvoor aanleggen incl. scheidingsrelais en koppeling met het elektragebeuren in het camperdeel.
Misschien vergeet ik daar nog wat... Ik heb al een gelaccu en het scheidingsrelais, maar durf het eerlijk gezegd niet aan om zelf e.e.a. aan te leggen met risico's op kortsluiting e.d. Ben niet zo'n elektrakenner/klusser.
Daarom de vraag: wie heeft dit al ooit gedaan en wil mij helpen bij het aanleggen?
Ik kan uiteraard naar je toe komen en vooraf de benodigde spulletjes aanschaffen.
Groet,
Bram.
Hulp gevraagd elektra Westfalia
- brammutjuh
- Actief Lid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Tilburg
Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia
Goeie vraag !
Ik ben ook niet zo gek van kortsluitingen en zo.
En ook mijn Westy moet die zaken krijgen.
Ik kijk dus uit naar de reacties ...
Ik ben ook niet zo gek van kortsluitingen en zo.
En ook mijn Westy moet die zaken krijgen.
Ik kijk dus uit naar de reacties ...
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia
we hadden in februari een basiscursus electronica gegeven waarbij ook dit aan de orde is geweest.
Ik heb zelf afgelopen week mijn spullen opnieuw aangepast en een intelligent relais opgenomen in het systeem.
Voor mij staat a.s weekend (voorjaarsmeeting) een duurtest op de planning, daarna kan ik zeggen of alles voor mij naar behoren werkt.
gr
Marcel
Ik heb zelf afgelopen week mijn spullen opnieuw aangepast en een intelligent relais opgenomen in het systeem.
Voor mij staat a.s weekend (voorjaarsmeeting) een duurtest op de planning, daarna kan ik zeggen of alles voor mij naar behoren werkt.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia
Ik heb het zelf aangelegd en ben ook geen elektricien of zo.
Misschien kun je wat ideeën opdoen in mijn topic, al zeg ik niet dat dit de manier is zoals het moet gebeuren, zie het meer als mogelijk voorbeeld.
Als je opnieuw begint, zou ik in ieder geval de bedrading (soepel!) zoveel mogelijk door (PVC) buizen trekken als extra bescherming, met daarbij het 12V en 230V gescheiden van elkaar.
Succes met de klus!
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15870&start=15
Misschien kun je wat ideeën opdoen in mijn topic, al zeg ik niet dat dit de manier is zoals het moet gebeuren, zie het meer als mogelijk voorbeeld.
Als je opnieuw begint, zou ik in ieder geval de bedrading (soepel!) zoveel mogelijk door (PVC) buizen trekken als extra bescherming, met daarbij het 12V en 230V gescheiden van elkaar.
Succes met de klus!
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15870&start=15
Dus.
- gemini blue 1302
- Beginner
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di okt 01, 2013 12:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Aalten
Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia
Misschien een schot voor open doel, maar denk aan een zekeringkastje of iets dergelijks waar je het 230VAC deel kunt beveiligen. (denk hierbij aan aardlekautomaten) Als er 230VAC op jouw busje komt te staan en je pakt de bus vast wil je heel graag dat er een zekering uitvliegt oid......
Kever 1302 (1971) Geminiblauw
Kever 1300 (1971) BMW-Paars
Bus T2a (1970) Antraciet/Oranje
Kever 1300 (1971) BMW-Paars
Bus T2a (1970) Antraciet/Oranje
- brammutjuh
- Actief Lid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Tilburg
Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia
Uiteindelijk er voor gekozen om het 12volt deel (2e accu) maar even uit te stellen tot een later tijdstip... Het 230volt deel kon ik zelf grotendeels met behulp van m'n broer die electriciën is. De aardlekautomaat is inmiddels binnen, moet alleen de losse kabels daar nog mee verbinden en dan is het klaar.
Groet,
Bram.
Groet,
Bram.