Hulp gevraagd elektra Westfalia

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Hulp gevraagd elektra Westfalia

Bericht door brammutjuh » vr mei 01, 2015 23:37 pm

Morgen (zaterdag) kan ik m'n T2b weer op halen bij de garage en dan heeft 'ie eindelijk weer z'n 220volt aansluiting aan de buitenkant van de bus terug. Daarmee komt ook het moment om eindelijk de elektra aan de binnenzijde op orde brengen:
- Bedrading tussen buitenstopcontact en binnenstopcontact leggen en ook nog minstens één extra stopcontact leggen (achter de bestuurdersstoel). Ik heb geen ingebouwde koelkast, wel een lampje en een kraantje op elektra...;
- Huishoudaccu plaatsen en bedrading daarvoor aanleggen incl. scheidingsrelais en koppeling met het elektragebeuren in het camperdeel.

Misschien vergeet ik daar nog wat... Ik heb al een gelaccu en het scheidingsrelais, maar durf het eerlijk gezegd niet aan om zelf e.e.a. aan te leggen met risico's op kortsluiting e.d. Ben niet zo'n elektrakenner/klusser.

Daarom de vraag: wie heeft dit al ooit gedaan en wil mij helpen bij het aanleggen?

Ik kan uiteraard naar je toe komen en vooraf de benodigde spulletjes aanschaffen.

Groet,
Bram.
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

yves
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: za apr 11, 2015 16:11 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia

Bericht door yves » ma mei 04, 2015 11:32 am

Goeie vraag !
Ik ben ook niet zo gek van kortsluitingen en zo.
En ook mijn Westy moet die zaken krijgen.
Ik kijk dus uit naar de reacties ...

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia

Bericht door Briebelbus » ma mei 04, 2015 11:41 am

we hadden in februari een basiscursus electronica gegeven waarbij ook dit aan de orde is geweest.
Ik heb zelf afgelopen week mijn spullen opnieuw aangepast en een intelligent relais opgenomen in het systeem.

Voor mij staat a.s weekend (voorjaarsmeeting) een duurtest op de planning, daarna kan ik zeggen of alles voor mij naar behoren werkt.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia

Bericht door EeVeeWee » ma mei 04, 2015 12:44 pm

Ik heb het zelf aangelegd en ben ook geen elektricien of zo.
Misschien kun je wat ideeën opdoen in mijn topic, al zeg ik niet dat dit de manier is zoals het moet gebeuren, zie het meer als mogelijk voorbeeld.
Als je opnieuw begint, zou ik in ieder geval de bedrading (soepel!) zoveel mogelijk door (PVC) buizen trekken als extra bescherming, met daarbij het 12V en 230V gescheiden van elkaar.
Succes met de klus!

http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15870&start=15
Dus.

Gebruikersavatar
gemini blue 1302
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: di okt 01, 2013 12:09 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Aalten

Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia

Bericht door gemini blue 1302 » di mei 05, 2015 7:49 am

Misschien een schot voor open doel, maar denk aan een zekeringkastje of iets dergelijks waar je het 230VAC deel kunt beveiligen. (denk hierbij aan aardlekautomaten) Als er 230VAC op jouw busje komt te staan en je pakt de bus vast wil je heel graag dat er een zekering uitvliegt oid......
Kever 1302 (1971) Geminiblauw
Kever 1300 (1971) BMW-Paars
Bus T2a (1970) Antraciet/Oranje

Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd elektra Westfalia

Bericht door brammutjuh » vr mei 22, 2015 9:46 am

Uiteindelijk er voor gekozen om het 12volt deel (2e accu) maar even uit te stellen tot een later tijdstip... Het 230volt deel kon ik zelf grotendeels met behulp van m'n broer die electriciën is. De aardlekautomaat is inmiddels binnen, moet alleen de losse kabels daar nog mee verbinden en dan is het klaar.

Groet,
Bram.
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Plaats reactie