Groep 11 zekeringkast klapt eruit!

Plaats reactie
markdepooter
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Groep 11 zekeringkast klapt eruit!

Bericht door markdepooter » ma jul 20, 2015 21:59 pm

Heb T2b uit 1974 en lokaliseerde al dat de boosdoener de groene dikke draad is die naar mijn alarmlichten leidt.
Vanaf daar ben ik het spoor bijster. De symptomen:

1. zonder contact doen alarmlichten het gewoon
2. motor start (nog wel) en laat accu-laadprobleem zien, net nadat de zekering eruit klapt. Dat vermoedt dus een dynamo-probleem omdat die ook op dezelfde zekering zit. Dynamo is 3 jaar geleden gereviseerd (10.000 km).

Mijn dynamo zit dus op dezelfde groep, maar ik vind het ergens onlogisch dat die geschakeld is via het relais van de alarmlichten. Het schema word ik niet helemaal wijzer van, maar als ik het goed lees lijkt ook daar de dynamo niet gekoppeld via alarmlichten (merge 1972 usa schema van thesamba gebruikte ik, de latere edities kan ik niet zo goed identificeren :)

Heeft iemand hier een idee? Ff relais uitbouwen en kijken of daar een kortsluiting is? Of kan ik meteen aan de dynamo denken?

Dank!
Mark

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Groep 11 zekeringkast klapt eruit!

Bericht door Wilfred » di jul 21, 2015 8:55 am

Dat laadprobleem, constateer je dat doordat je lampje gaat branden, of omdat je gemeten hebt hoeveel volt je hebt bij lopende motor?

Je dynamo heeft stroom nodig om stroom op te wekken. Die komt normaal van het lampje in je dashboard. Zodra de dynamo begint te laden, komt er van beide zijden stroom op het lampje, waardoor de netto stroom 0 is en gaat je lampje uit.

Het lijkt erop dat je stroomtoevoer naar je dynamo niet lekker zit.
Take the planet and make it spin your way

markdepooter
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Groep 11 zekeringkast klapt eruit!

Bericht door markdepooter » di jul 21, 2015 9:36 am

Ow dat is interessant! Lampje op groep 11 brandt pas op het moment dat de zekering eruit klapt. Dynamo is geschakeld op groep 7 en die zekering blijft intact. Ook al is dit niet direct de voeding, vanwege die dubbele stroomrichting toch mogelijk dat de voeding op dynamo niet in orde is. Zal de toevoer doormeten op dynamo, nog niet gedaan omdat ik de link nog niet gemaakt had.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Groep 11 zekeringkast klapt eruit!

Bericht door Tookster » do jul 30, 2015 18:28 pm

Ben zelf ook met de bedrading in m'n dashboard bezig en was tot de conclusie gekomen dat de alarmlichten ook een 'vaste' plus (de rode draad 30) krijgen en dus ongezekerd ook werken, dus dat is niet zo raar dat die het blijven doen ondanks dat die zekering eruit klapt.

Er gaat een dun zwart draadje vanaf die zekering naar het dynamolampje in je dash (K2), heb je gekeken of die ergens sluiting maakt oid?

markdepooter
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Groep 11 zekeringkast klapt eruit!

Bericht door markdepooter » ma aug 03, 2015 14:40 pm

Hey Tookster, die maakt geen sluiting in ieder geval. Bij normaal contact brandt hij normaal, samen met de controlelamp olie. Vervolgens na starten gaat hij uit, op gegeven moment springt zekering en schakelt dynamolampje weer aan.

PS bij starten gek fenomeen wat verband moet houden; komt alleen op toeren door contact aan te houden en reageert niet op los gas geven. pas na twee seconden jutteren pikt hij op en kan ik normaal met gaspedaal 'omgaan'. Lijkt dus of mijn contact eerste seconden gekoppeld is aan mijn gaspedaal... Kan daar iets geks gebeuren?

Gekke storing, vanavond met monteur onderzoeken. Iemand nog handige tips?
gr Mark

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Groep 11 zekeringkast klapt eruit!

Bericht door Tookster » vr nov 27, 2015 14:24 pm

Hoi Mark,
Is het probleem inmiddels verholpen? Ben benieuwd wat de boosdoener was.

Plaats reactie