Koelkastprobleem originele Westfalia
Koelkastprobleem originele Westfalia
Originele Westfalia koelkast T2B 1979.
Gebruik 'm alleen op city-power. Stroomvoorziening is verder ok, stopcontacten werken gewoon.
Het zachte bromgeluid hoor je ook nog als je 'm aanzet, maar hij koelt niet. Het controlelampje op het paneel boven het koelkastje brandt ook niet.
Het busje staat verder 100% waterpas (lees dat dat noodzakelijk kan zijn).
Wat kan er kapot zijn ?
Gebruik 'm alleen op city-power. Stroomvoorziening is verder ok, stopcontacten werken gewoon.
Het zachte bromgeluid hoor je ook nog als je 'm aanzet, maar hij koelt niet. Het controlelampje op het paneel boven het koelkastje brandt ook niet.
Het busje staat verder 100% waterpas (lees dat dat noodzakelijk kan zijn).
Wat kan er kapot zijn ?
T2B'tje, 1979, nog een jong ding dus!
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Is het een elektrolux koelkast?
Heb je er een fototje van?
Ik heb zelf ook een originele (van elektrolux) en doet het super gewoon op 220v (op 12v doet tie niets)
De mijne bromt helemaal niet geeft wel best veel warmte af
Zet hem eens een nachtje op zijn kop!
Er schijnt een vloeistof in te zitten dan komt dat een keer los zegt men!
En dan schijnt tie beter te koelen
Succes
Heb je er een fototje van?
Ik heb zelf ook een originele (van elektrolux) en doet het super gewoon op 220v (op 12v doet tie niets)
De mijne bromt helemaal niet geeft wel best veel warmte af
Zet hem eens een nachtje op zijn kop!
Er schijnt een vloeistof in te zitten dan komt dat een keer los zegt men!
En dan schijnt tie beter te koelen
Succes
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Ja, volgens mij een Electrolux: zie foto (niet de mijne, maar exact dezelfde)
Is zo'n koelkastje simpel te demonteren? Dan is het het proberen waard..
Maar omdat het controlelampje niet brandt, leek het me eerder iets met de spanning dan met de vloeistof (zou dan verwachten dat het lampje wel brandt, maar de koelkast niet koelt )
Is zo'n koelkastje simpel te demonteren? Dan is het het proberen waard..
Maar omdat het controlelampje niet brandt, leek het me eerder iets met de spanning dan met de vloeistof (zou dan verwachten dat het lampje wel brandt, maar de koelkast niet koelt )
T2B'tje, 1979, nog een jong ding dus!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Op de voorjaars meeting ook met iemand mee gekeken naat zo'n box. Dit is dus een Amerikaanse die (zeer waarschijnlijk) enkel op 12v werkt, volgens mij zit er ook geen switch op om hem over te schakelen tussen 12v en 110
In dat geval zou ik controleren of hij vanaf die omvormers wel zijn spanning krijgt.
Ik vond het best een complex systeem. De Europeese is uitgebreider qua mogelijkheden maar gemakkelijker qua bekabeling.
Je kunt op de Amescador.nl site de schema's vinden hoe het aangesloten hoort te zitten
Gr
Marcel
In dat geval zou ik controleren of hij vanaf die omvormers wel zijn spanning krijgt.
Ik vond het best een complex systeem. De Europeese is uitgebreider qua mogelijkheden maar gemakkelijker qua bekabeling.
Je kunt op de Amescador.nl site de schema's vinden hoe het aangesloten hoort te zitten
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Is inderdaad een Amerikaanse, maar destijds bij VW Classics in Someren omgebouwd. Dus op 'citypower' werkte ie prima, stopcontacten werken ook nog steeds.
Aangezien het element ook niet meer warm wordt, lijkt me daar iets kapot te zijn.
Gr. Harm
Aangezien het element ook niet meer warm wordt, lijkt me daar iets kapot te zijn.
Gr. Harm
T2B'tje, 1979, nog een jong ding dus!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Weet je zeker dat die koelbox wel stroom krijgt via die city power, ik heb gezien dat de city power alleen werkt als er een extra omvormer tussen zit van 220V naar 110V en daarna moet er dus weer 110V worden omgevormd naar 12V.
Ik zou, voordat ik het element verdenk, eerst controleren of het element wel 12V erop krijgt. Je kan ook testen wat er gebeurt als je een accu aan de koelbox koppel rechtstreeks.
gr
Marcel
Ik zou, voordat ik het element verdenk, eerst controleren of het element wel 12V erop krijgt. Je kan ook testen wat er gebeurt als je een accu aan de koelbox koppel rechtstreeks.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
en in de westfalia staat een schema dat je kan volgen op bladzijde 97.8 en 97.9
op 97.10 staat een foutzoek procedure voor 12V.
http://www.amescador.nl/documenten/1978_Westfalia_Repair_Manual.pdf
gr
Marcel
op 97.10 staat een foutzoek procedure voor 12V.
http://www.amescador.nl/documenten/1978_Westfalia_Repair_Manual.pdf
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Harm538 schreef:Is inderdaad een Amerikaanse, maar destijds bij VW Classics in Someren omgebouwd. Dus op 'citypower' werkte ie prima, stopcontacten werken ook nog steeds.
Aangezien het element ook niet meer warm wordt, lijkt me daar iets kapot te zijn.
Gr. Harm
overigens. een Amerikaanse bus draait op 110V, waar wij 220V gebruiken. Als je zeker wilt weten of "de stopcontacten" het doen; meet dan op die 2 amerikaanse contacten in de bank of die 110V geven.
Onder de bank ligt de omvormer van 110V naar 12V. Daarin zit ook een zekering. Dus vanaf die omvormer meten of je 12v op de uitgaande kant meet. Dan de draad volg tot op je koelbox kan je daar meten of daar nog steeds 12V meet.
Een volgende optie is een (multimeter op vermogens stand "ampere") opnemen in de + of massa van de 12v kant van de koelbox, dan inschakelen en kijken of hij dan vermogen trekt.
succes iig
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Aan de reactie van Marcel heb je meer aan dan die van mijn
Ik zelf heb een andere koelkast
Succes
Ik zelf heb een andere koelkast
Succes
-
- Actief Lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Noord-Holland
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Hoi Harm, is het al gelukt met je koelkast en doet ie het weer? Heb zelf door gewoon doen aardig wat ervaring met die koelkastjes en ze zijn vrij temperamentvol. Maar er zijn een paar dingen waardoor ze het vaak weer gaan doen of belangrijk zijn voor het goed functioneren ervan.
Maar in dit geval als het rode lampje niet brand in het wandpaneel lijkt het alsof de koelkast helemaal geen stroom krijgt. Even in het kroonsteentje onder het bedieningspaneel meten met een multimeter of ie wel 12V krijgt. Of dat ie sowieso wel enige spanning krijgt.
Maar in dit geval als het rode lampje niet brand in het wandpaneel lijkt het alsof de koelkast helemaal geen stroom krijgt. Even in het kroonsteentje onder het bedieningspaneel meten met een multimeter of ie wel 12V krijgt. Of dat ie sowieso wel enige spanning krijgt.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel
T2a '69 panel
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Waarom breng je 'm niet naar electrolux in alphen aan de rijn? voor 75,- excl. onderdelen geven ze 'm een volledige beurt. Onderdelen uit deze periode beginnen op te raken werd mij gezegd. Maar sinds ik die van mij heb gebracht draaid deze 2x zo goed. De mannen die daar werken vinden het super als er 'ouwe meuk' komt voor een campertje.
Op z'n kop zetten..... ook wel eens gedaan maar verwacht geen wonderen, je bent dan een symptoon aan het bestrijden en niet het probleem.
Op z'n kop zetten..... ook wel eens gedaan maar verwacht geen wonderen, je bent dan een symptoon aan het bestrijden en niet het probleem.
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Dank je! Ik zal ze een berichtje sturen. De bus is in onderhoud bij VW Classics, maar zeker voor de benodigde onderdelen is het wellicht handiger om rechtstreeks naar Electrolux te gaan..
T2B'tje, 1979, nog een jong ding dus!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Het 'op zijn kop' zetten is meer een tip voor de echte koelKASTJES en niet deze koelboxen. Bovendien zou de problematiek dan zowel bij gas, 230v en 12v moeten optreden. En de tip van Electrolux fabrieksservice uit Alphen is zeker waar! Ik dacht dat het 65eu excl. BTW GijsV?
Overigens is de 12v functie niet bedoelt om te koelen. Het is bedoelt om koel te houden.
Overigens is de 12v functie niet bedoelt om te koelen. Het is bedoelt om koel te houden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Actief Lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Noord-Holland
Re: Koelkastprobleem originele Westfalia
Maar als je rode lampje in de wand het niet doet kan er wel wat anders aan de hand zijn. Dus pas op dat je niet voor niks naar Alphen rijdt en het vervolgens aan je wandbedrading ligt. Er zit in die wand ook een zekering. Zou eerst even uitsluiten dat in de andere bedrading en wandpaneel niet het probleem ligt.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel
T2a '69 panel