relais
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
relais
Hoi,
Ik ben aan het proberen om mijn ( na jaren stilstand ) weer aan de praat te krijgen.
Nieuw contactslot gemonteerd, nieuwe accu gemonteerd. Ik heb al licht, o.a. oliedruklampje en dynamolampje op dashboard. Alarmlichten doen het weer, koplampen aan de voorkant doen het weer en knipperlichten doen het weer.
Als ik doordraai om te starten gebeurd er niks geen klik, of tik helemaal niks.
Nu zie ik dat er onder het zekeringskastje plaats is voor 5 van die relaisblokken, er zitten er maar drie in.....
Ik denk dat ik hier iets mis en welke, iemand tips/raad?
Loek
Ik ben aan het proberen om mijn ( na jaren stilstand ) weer aan de praat te krijgen.
Nieuw contactslot gemonteerd, nieuwe accu gemonteerd. Ik heb al licht, o.a. oliedruklampje en dynamolampje op dashboard. Alarmlichten doen het weer, koplampen aan de voorkant doen het weer en knipperlichten doen het weer.
Als ik doordraai om te starten gebeurd er niks geen klik, of tik helemaal niks.
Nu zie ik dat er onder het zekeringskastje plaats is voor 5 van die relaisblokken, er zitten er maar drie in.....
Ik denk dat ik hier iets mis en welke, iemand tips/raad?
Loek
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: relais
al gecontroleerd of de startmotor stroom krijgt?
j3 hebt niet veel meer relais nodig...
ik dacht zelfs dat je er maar 2 nodig had, grootlicht en knipperlicht...
ff startmotor controleren...
j3 hebt niet veel meer relais nodig...
ik dacht zelfs dat je er maar 2 nodig had, grootlicht en knipperlicht...
ff startmotor controleren...
hoe???
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: relais
of nog ergens een slecht contact??
heb zelf maar 2 relais er inzitten standaard. 2tb 77
heb zelf maar 2 relais er inzitten standaard. 2tb 77
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: relais
Onder de bus naar je startmotor kruipen (rechtsachter) en met een draadje contact maken tussen de dikke + aansluiting op de solenoïde (die dikke draad loopt rechtstreeks naar de + van de accu) en de sluifconnector van de dunne draad op die starmotorsolenoïde (die dunne draad komt van je contactslot). Als je startmotor dan wel ronddraait, heb je een probleem met die dunne draad. Meest verdacht is de aansluiting op de solenoïde (gecorrodeerd, dat ding hangt open en bloot onder je bus) of het contactslot.
Controleer ook met een multimeter of testlampje als je je contact aanzet of de + van de bobine +12v heeft.
Ik heb maart twee relais onder de zekeringkast zitten: goot licht en richtingaanwijzer (T2b 1977). Dus waar dat derde relais van is???
Controleer ook met een multimeter of testlampje als je je contact aanzet of de + van de bobine +12v heeft.
Ik heb maart twee relais onder de zekeringkast zitten: goot licht en richtingaanwijzer (T2b 1977). Dus waar dat derde relais van is???
- spotmatic
- Actief Lid
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Dalfsen
Re: relais
Wellicht is het derde relais voor de mistlampen?
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: relais
Ik heb vandaag nog een en ander met de startmotor geprobeerd.
Als ik er een paar flinke klappen op geef, klikt hij even bij het starten.
Als ik dan weer de sleutel omdraai, gebeurt er niks.
Is de startmotor aan vervanging toe, en zoja, hoe te demonteren vanonder de bus. (zal niet meevallen heb ik al gezien!)
Als ik er een paar flinke klappen op geef, klikt hij even bij het starten.
Als ik dan weer de sleutel omdraai, gebeurt er niks.
Is de startmotor aan vervanging toe, en zoja, hoe te demonteren vanonder de bus. (zal niet meevallen heb ik al gezien!)
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: relais
Kan ook het schakelblokje in je contactslot zijn even met een draad het relais bekrachtigen dan weet je wat er wel of net werkt of defect is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: relais
Schakelblokje, accu en contactslot zijn nieuw en heb ik afgelopen week ingebouwd.
Vandaag zal ik de accu even opladen, misschien heeft hij te weinig spanning. Maar ik denk dat dit het probleem is. Nogmaals, de bus heeft lang stil gestaan.
Vandaag zal ik de accu even opladen, misschien heeft hij te weinig spanning. Maar ik denk dat dit het probleem is. Nogmaals, de bus heeft lang stil gestaan.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: relais
Als je nu een duplo lamp pakt en daar even aan de massapoot een draad maakt dan steek je de startdraad van het relais op een andere poot massa even ergens tussen klemmen en dan kun je zien of de stroom er wel goed door komt is de draad slecht of onderbroken dan zal de lamp ook niet goed branden, simpel om te testen als je alleen bent.
Heb je op het contactblokje wel spanning?
Heb je spanning op de startdraad bij het contactblokje? event. er een grote lamp aan hangen om te zien of de stroom ook goed is.
Ook kun je met een dikke draad of ander stuk metaal even een korte verbinding maken tussen de 2 dikke bouten achter op het relais , is de startmotor goed dan moet hij meteen gaan loeien, pas op laat hem niet te lang draaien
da vind ie niet lekker dus even aantippen maar wel stevig er tegen aan er gaat nl een grote stroom lopen.
Heb je op het contactblokje wel spanning?
Heb je spanning op de startdraad bij het contactblokje? event. er een grote lamp aan hangen om te zien of de stroom ook goed is.
Ook kun je met een dikke draad of ander stuk metaal even een korte verbinding maken tussen de 2 dikke bouten achter op het relais , is de startmotor goed dan moet hij meteen gaan loeien, pas op laat hem niet te lang draaien
da vind ie niet lekker dus even aantippen maar wel stevig er tegen aan er gaat nl een grote stroom lopen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: relais
Ik heb toch de indruk dat de nieuwe accu te weinig spanning heeft.
Zojuist heb ik er een andere startmotor aangehangen, het tandwiel komt wel naar buiten maar draait niet rond.
Deze hoort toch als en waanzinnige te gaan draaien toch?
Zojuist heb ik er een andere startmotor aangehangen, het tandwiel komt wel naar buiten maar draait niet rond.
Deze hoort toch als en waanzinnige te gaan draaien toch?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: relais
Ja maar alleen als hij ver genoeg naar buiten komt, het kleine tandwieltje moet helemaal tegen dat busje wat op de as zit komen, maar als je een losse VW startmotor geprobeerd hebt dan kan die niet draaien omdat het toplager mist waardoor het anker tegen het veld getrokken word, dat busje zit in het vliegwielhuis.
Als je een startmotor hebt van een ander type auto die dus wel een lager aan de voorkant heeft dan kun je wel testen op de accu.
Als je een startmotor hebt van een ander type auto die dus wel een lager aan de voorkant heeft dan kun je wel testen op de accu.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: relais
Ik heb de startmotor gedemonteerd en bij de revisieboer laten testen. Ja hoor,...kapot natuurlijk.
Morgen komt de nieuwe inclusief nieuw busje voor in het vliegwielhuis.
Heeft er nog iemand tips om het oude lager te demonteren en het nieuwe te monteren?
Zelf dacht ik om het oude lager met een draadtap te verwijderen. Het busje kapot slaan met een schroevendraaier of zo, lijkt me erg risicovol,....
Morgen komt de nieuwe inclusief nieuw busje voor in het vliegwielhuis.
Heeft er nog iemand tips om het oude lager te demonteren en het nieuwe te monteren?
Zelf dacht ik om het oude lager met een draadtap te verwijderen. Het busje kapot slaan met een schroevendraaier of zo, lijkt me erg risicovol,....
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: relais
Met een tap gaat prima, gewoon doordraaien dan drukt ie het lager er zo uit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!