Geen stroom!

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Geen stroom!

Bericht door Reef blue » wo nov 18, 2015 15:29 pm

Vanmiddag had ik opeens geen prik meer op het parkeerterrein. Accu en startmotor bekeken maar leek niets aan de hand. Zijn beide ook heel nieuw.

Ik dacht toen aan de contact slot schakelaar. Net even zitten lezen. Maar moet voor T2B ook de stuurkolom uit elkaar?

Paruzzi zegt;" deze schakelaar bevindt zich achterin de huls waar voorin het contactslot wordt gemonteerd en zorgt ervoor dat wanneer er aan de sleutel wordt gedraaid de spanning wordt ingeschakeld en bij het doordraaien de startmotor wordt geactiveerd. Voor het de- en monteren zit er aan de zijkant van de metalen huls een klein schroefje, nadat dit is verwijderd kan de schakelaar uit de huls worden getrokken. In onderstaand overzicht staan naast de schakelaars ook de contactsloten als extra optie vermeld. Tot en met 7/1967 was de schakelaar één geheel met het contactslot, in dat geval dien je het complete contactslot te vervangen.

Dat lijkt simpel.

Alle anderen zijn wat minder optimistisch!

Ik ben bang dat ik de boel uit elkaar moet halen?

Klopt het dat ik wel de plus op de startmotor kan zetten en zo kan rijden? Doen alle functies het dan?
Laatst gewijzigd door Reef blue op do nov 19, 2015 9:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: contactslot schakelaar

Bericht door old brumax » wo nov 18, 2015 15:33 pm

Branden je lampjes op het dash wel??
Indien wel dan kun je met een draad de starter doorverbinden en rijden, zorg alleen dat ie niet afslaat voor een stoplicht :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: contactslot schakelaar

Bericht door Reef blue » wo nov 18, 2015 16:32 pm

ik kan nergens prik vinden, terwijl we stonden te praten (sleutel stond op aan) hoorden we de benzinepomp,...vlak daarna was ie weer dood!

Dus geen lampjes, geen licht nergens.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: contactslot schakelaar

Bericht door old brumax » wo nov 18, 2015 17:42 pm

Accu polen nakijken, daar moet de prik vandaan komen, en de aarde, is het dat niet dan word het een zoektocht langs de bedrading te beginnen bij het punt waar het vandaan moet komen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: contactslot schakelaar

Bericht door Reef blue » wo nov 18, 2015 20:05 pm

oke, dan ga ik naar de bus toe (staat ver weg) en dan maar meten. Bedankt alvast!
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: contactslot schakelaar

Bericht door Reef blue » wo nov 18, 2015 22:32 pm

Ik meet op de accu 12,6 volt. Ik heb de aansluiting van de startschakelaar los gemaakt en op de dikke rode draad staat ook stroom. Voor de rest niks, lampen gaan ook niet aan. Nergens stroom gevonden.

Alle zekeringen gecheckt, zagen er visueel goed uit.

Vervolgens wilde ik starten door de startschakelaar door te schakelen met een draad maar daar trapt hij niet in.

Ik dacht dat het de startschakelaar was maar waarom doen de lampen het dan niet?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: contactslot schakelaar

Bericht door old brumax » wo nov 18, 2015 23:34 pm

Kijk in de schatkamer of je een schema kunt vinden voor jouw bus, kijk vooral naar leeftijd en waar hij vandaan komt, ue of usa/can/zweeden?? en dan kun je gericht iets doen anders is het echt puzzelen en draden nalopen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: contactslot schakelaar

Bericht door Reef blue » wo nov 18, 2015 23:55 pm

oke bedankt, het is een Amerikaan uit 77, ik heb een schema in de Bentley. Ik ga kijken. Maar het is dus niet de contactslotschakelaar?

Mijn vrouw heeft hem trouwens nog proberen te starten met een collega en heeft hem verkeerd om aangesloten (de massakabel is rood). Blaas je dan niet de computer op?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: contactslot schakelaar

Bericht door old brumax » do nov 19, 2015 0:40 am

Geen idee, in mijn bus zit geen computer en wil dat graag zo houden :mrgreen:
Zonder gijn, ik weet het echt niet , dan moet je iemand zien te vinden die in die materie zit, maar het is nog steeds heel goed mogelijk dat het toch je contactslot is, je zet hem eerst op contact en dan moeten de lampjes gaan branden en spanning op je ontstekingsgedeelte staan en pas daarna draai je door naar starten waarbij de stroom naar de starter gestuurd word, zo ongeveer is de volgorde maar wat precies, wanneer ingeschakeld word????
rotte contactschakelaars zijn heel berucht dus daar zeker naar kijken en ook meten hoeveel spanning je hebt op het slot, maw heb je een grote spanningsval of niet, dit is belangrijk om te weten wat en waar je naar moet kijken bv slechte stekkerverbinding , draadbreuk oid, er is van alles mogelijk, hoop dat iemand reageerd met kennis van die computertoestanden en Am. bussen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: contactslot schakelaar

Bericht door gijsv » do nov 19, 2015 7:27 am

Als je computer van je L-tronic kapot is zou je startmotor natuurlijk nog wel moeten draaien. Als je lampen het ook niet doen, zou ik niet direct dat blokje verdenken. Er is gewoon geen prik vooraan, dus of voeding of massa zit niet goed... wordt puzzelen. Succes!

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: contactslot schakelaar

Bericht door Reef blue » do nov 19, 2015 8:34 am

Bedankt allemaal weer.

De bus staat in Woerden op het parkeerterrein van de school van mijn vrouw. Kom ik daar vanochtend staat het licht aan!. Ik kijk in de bus en ik heb duidelijk weer prik! Ik doe de lampen uit. Ik doe de sleutel in het contact, rode lampjes gaan branden. Ik wil starten..ik hoor een relaisklik, riktrik (niet echt stevig) en alles is weer weg. Het geluid kwam uit de motorruimte (luik staat open).

Ik vraag me nu wel af of ik het contact wel weer had aangesloten; ik had de stekker er uit getrokken. Ga ik zo even naar kijken.

Is dat het dubbelrelais?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Geen stroom!

Bericht door old brumax » do nov 19, 2015 13:48 pm

Punt 1 nooit starten met je licht aan , trekt veel stroom weg!!!
Tik zou van de startmotor kunnen komen, extra relais geen idee???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Geen stroom!

Bericht door eelke » do nov 19, 2015 16:49 pm

accu opladen, is nu Door de lampen leeg getrokken en daardoor kan de startmotor niet rond...

Misschien ook een kapotte startmotor waar een sluiting g in zit???
hoe???

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Geen stroom!

Bericht door Wilfred » do nov 19, 2015 17:18 pm

Zorg eerst dat je accu weer vol zit.

Verder houdt ik het op een massa probleem. Controleer de massa kabel naar de accu en ook de plus pool.

Het klikken is je start relais. Er is nog genoeg stroom om die te laten klikken, maar niet om vervolgens ook te starten.
Take the planet and make it spin your way

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: Geen stroom!

Bericht door Reef blue » do nov 19, 2015 20:32 pm

Bedankt allemaal!
Ik heb met goede kabels de accu van mijn ander auto aangesloten. Hij blijft dood als een pier. Er is gewoon iets wat blijft hangen; contactslotschakelaar, dubbele relais of iets anders....(de massa)

De eerste keer ging de stroom ook opeens weer aan!!
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Plaats reactie