Batterij laadt niet op
Batterij laadt niet op
Hallo
Ik heb een probleem met het opladen van de batterij. Na een rit (met lichten en radio aan) start de bus niet meer. De batterij is nieuw en werkt perfect, maar ze laadt niet op. Ik veronderstel dus dat de dynamo of spanningsregelaar kapot is, maar hoe kan ik dit uitsluiten?
Bedankt!
Ik heb een probleem met het opladen van de batterij. Na een rit (met lichten en radio aan) start de bus niet meer. De batterij is nieuw en werkt perfect, maar ze laadt niet op. Ik veronderstel dus dat de dynamo of spanningsregelaar kapot is, maar hoe kan ik dit uitsluiten?
Bedankt!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Batterij laadt niet op
Hoeveel volt met je op de accu als de motor half gas draait?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Batterij laadt niet op
Meten is weten! Met een voltmeter op de accupolen moet bij draaiende motor minimaal 13,5 tot 13,8 volt gemeten worden. Even gas geven bij het meten kan nodig zijn. En als de accu vol geladen is, en tot rust is gekomen enkele uren na het laden/rijden, moet deze (met de motor niet draaiend) 12,7 volt aan spanning geven.
Voor verdere hulp moet je even aangeven wat voor systeem je hebt:
- gelijkstroomdynamo met externe spanningsregelaar
- wisselstroomdynamo met externe spanningsregelaar
- wisselstroomdynamo met ingebouwde spanningsregelaar
Voor verdere hulp moet je even aangeven wat voor systeem je hebt:
- gelijkstroomdynamo met externe spanningsregelaar
- wisselstroomdynamo met externe spanningsregelaar
- wisselstroomdynamo met ingebouwde spanningsregelaar
Re: Batterij laadt niet op
Ik heb net even gemeten.
Voor starten: 12,50 volt op accu
Bij ralentis: 13,45 - 13,30volt op accu
Bij gas geven: 13,90volt
Welk systeem ik heb weet ik eigenlijk niet, hoe kom ik hier achter? Zal vanavond een foto posten aangezien Photobucket momenteel plat ligt.
Als ik even op paruzzi kijk welke er op lijkt zou het deze moeten zijn:
http://www.paruzzi.com/nl/panoramabus/e ... room/1964/
Wisselstroom dus.
Hoe zoek/meet ik nu verder?
Bedankt alvast!
Voor starten: 12,50 volt op accu
Bij ralentis: 13,45 - 13,30volt op accu
Bij gas geven: 13,90volt
Welk systeem ik heb weet ik eigenlijk niet, hoe kom ik hier achter? Zal vanavond een foto posten aangezien Photobucket momenteel plat ligt.
Als ik even op paruzzi kijk welke er op lijkt zou het deze moeten zijn:
http://www.paruzzi.com/nl/panoramabus/e ... room/1964/
Wisselstroom dus.
Hoe zoek/meet ik nu verder?
Bedankt alvast!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Batterij laadt niet op
Met deze voltages lijkt je dynamo goed te werken. Dus: verder zoeken. Heb je de accu moeten laden? Kan je wat meer omschrijven dan "bus start niet"? Is de startmotor dood na een ritje, hoor je alleen een klik of draait ie moeilijk rond? De startmotor en de bekabeling zijn namelijk de volgende verdachten.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Batterij laadt niet op
dirkinbrabant schreef:Met deze voltages lijkt je dynamo goed te werken. Dus: verder zoeken. Heb je de accu moeten laden? Kan je wat meer omschrijven dan "bus start niet"? Is de startmotor dood na een ritje, hoor je alleen een klik of draait ie moeilijk rond? De startmotor en de bekabeling zijn namelijk de volgende verdachten.
En de massa niet te vergeten!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Batterij laadt niet op
de batterij was echt plat. Geen lichten meer, alleen een klik bij het proberen starten. Meer niet...
Ik heb gelezen dat als je de + van de batterij doet als hij op ralenti draait de bus ook niet mag stilvallen. Ik heb dit geprobeerd en hij blijft mooi draaien en zo zou ik kunnen uitsluiten dat de alternator niet kapot is.
kan iemand dit bevestigen?
Ik heb gelezen dat als je de + van de batterij doet als hij op ralenti draait de bus ook niet mag stilvallen. Ik heb dit geprobeerd en hij blijft mooi draaien en zo zou ik kunnen uitsluiten dat de alternator niet kapot is.
kan iemand dit bevestigen?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: Batterij laadt niet op
Pieter schreef: uitsluiten dat de alternator niet kapot is.
kan iemand dit bevestigen?
Dus je denkt dat hij wel kapot is?
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Batterij laadt niet op
De dynamo lijkt het goed te doen. De voltage is netjes . Ook niet te hoog. Dus de spanningsregelaar lijkt het te doen.
Kan je een andere accu testen?
Kan je een andere accu testen?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Batterij laadt niet op
Klinkt als lekstroom. Het lijkt of dat een verbruiker aan blijft staan terwijl de auto uit staat (e.g. een relais blijft hangen of lampje aan blijft staan). Je kan dit controleren door de auto uit te zetten, accupool los te maken en dan met de multimeter het ampere te meten. Indien deze hoog is, een-voor-een de zekeringen er uit halen en dan weet je welke groep stroom verbruikt.
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Batterij laadt niet op
Pieter schreef:Ik heb gelezen dat als je de + van de batterij doet als hij op ralenti draait de bus ook niet mag stilvallen. Ik heb dit geprobeerd en hij blijft mooi draaien en zo zou ik kunnen uitsluiten dat de alternator niet kapot is.
kan iemand dit bevestigen?
Ik zou deze truuk niet op enige moderne auto (ca 25 jaar en jonger) toepassen. Je haalt bij het loshalen van de +pool met draaiende dynamo een grote buffer uit je elektrisch circuit, dat geeft onverwachtse piekspanningen en dat kan de elektronica van een modernere auto flink ontregelen dan wel vernielen. Gelukkig hebben onze busjes geen elektronica die hiervoor gevoelig is.
Zoals gezegd: met de waarden die je gemeten hebt is niet de dynamo verdacht. Heb je dit probleem éénmalig gehad, of heb je dit regelmatig?
Re: Batterij laadt niet op
Het was idd lekstroom. Bij de radio was er verlies dus heb deze even gedemonteerd en ga kijken wat de bus fan doet!
Ik ben met een andere bus bezig (project) en deze heeft hetzelfde probleem, tijdens het rijden blijft het lampje in teller continu branden en laadt de batterij niet op. Hoe kan ik uitmaken of dit aan de dynamo of de spanningsregelaar ligt?
Ik ben met een andere bus bezig (project) en deze heeft hetzelfde probleem, tijdens het rijden blijft het lampje in teller continu branden en laadt de batterij niet op. Hoe kan ik uitmaken of dit aan de dynamo of de spanningsregelaar ligt?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Batterij laadt niet op
De dynamo laad. Dus dan zou je 13volt of meer moeien meten.
De regelaar zorgt geloof ik dat het niet teveel volt wordt. Maar ik kan het mis hebben.
De regelaar zorgt geloof ik dat het niet teveel volt wordt. Maar ik kan het mis hebben.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Batterij laadt niet op
Volgens mij klopt je redenering Frank. Teveel Volts mollen je accu, er is een aardig geschrift over accu's en dynamo's, dat zal ik eens opzoeken en hier neerzetten.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/