Vdo lamp en linkerachterlicht weigeren dienst

Plaats reactie
Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Vdo lamp en linkerachterlicht weigeren dienst

Bericht door Tante Leen » vr mar 18, 2016 13:18 pm

Voor de stalling deden het lampje van mijn vdo meter en linkerachterlicht het soms wel en soms niet. Nu doen ze het niet. Ze zijn ergens aan elkaar gelinkt want ze deden het of samen wel of samen niet. Mijn zekeringen zijn iig allemaal nog heel. Iemand tips waar ik naar moet kijken morgen?
BVD!
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Vdo lamp en linkerachterlicht weigeren dienst

Bericht door Tookster » do apr 07, 2016 10:24 am

Zo'n VDO meter wordt er meestal later ingezet en dan wordt de plus van het lampje meestal aan een reeds bestaande plus geknoopt, in dit geval blijkbaar je achterlicht (logisch, dan brandt t lampje in je meter alleen als je je lichten voert). Je zou eens kunnen kijken of je kan achterhalen welke van de de draden van je meter je plus van je lampje is en deze proberen terug te voeren naar de bron. Wellicht/hopelijk is dat ook waar het achterlicht zijn stroom vandaan haalt, bijvoorbeeld bij de lichtschakelaar of de zekeringkast (weet ik zo even niet).

Als ze het soms wel en soms niet deden, dan is mijn eerste gedacht een massaprobleem. Als je kan vinden waar ze aan elkaar gelinkt zijn en dat schuifstekkertje er een paar keer uit en in doet, beetje opschuurt met fijn schuurpapier en er een beetje kopervet bij doet werkt het wellicht weer.

Lukt dit niet dan is een blik op het wiring diagram wellicht nodig voor meer inzicht, of iemand anders met meer kennis van de kabelboom.

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Vdo lamp en linkerachterlicht weigeren dienst

Bericht door Tante Leen » do apr 07, 2016 13:10 pm

Thnx voor je tips Tookster! Ik heb samen met Hans de boel doorgemeten en het was een flinke puzzel. Het euvel zat in de zekeringkast in de vorm van een los kabelschoentje.. De lampen doen het weer... helaas hebben we met het gepruts wel iets in mijn olietemperatuur meter veroorzaakt waardoor mijn bus ineens niet warmen rijdt dan 70 graden! hahaha.
Verder moet ik oooooit een keer alle bedrading nalopen, want het is me een spaghettibende in die bus van mij. Maar nu eerst lekker rijden in het donker! groet!
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Vdo lamp en linkerachterlicht weigeren dienst

Bericht door Tookster » do apr 07, 2016 22:10 pm

Hans for the rescue!
Super dat het opgelost is en veel rijplezier :)

Plaats reactie