Verlichting Radio etc storing, hard, zacht.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elroynewstyle
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 27, 2014 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: De meern

Verlichting Radio etc storing, hard, zacht.

Bericht door Elroynewstyle » ma apr 04, 2016 10:31 am

Hallo, ik heb een hippie T2, (Flower Power, met bands uit deze tijd) Maar dat ter zijde! Ik ben een beginner in de wereld van de T2 busjes en ga proberen een probleem op te lossen, ik hoop met een tip van een van jullie! Als ik rijd gaan mijn lampen om de paar seconden wat zachter branden en even later weer harder. Dat zie je ook terug op de verlichting van het dashboard. Als ik de radio aan zet hoor ik vaak een brom van de motor, als ik gas geef doet deze brom mee. Ik merk wel als ik gas terug neem dat vaak het geluid van de radio aan gaat??
Nu ga ik proberen technisch te doen; ik heb het idee dat mijn motor ook niet helemaal netjes loopt, het lijkt wel of hij een beetje stottert? ik dacht de carabuteur maar zou het ook met electra te maken kunnen hebben??
ik hoop dat iemand de moeite wil nemen met een poging voor een tip!
Ik woon in de Meern (utrecht) Mocht iemand mij willen helpen (tegen een vergoeding) hoor ik dat graag!
Alvast dank!!
Mvg Elroy

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Verlichting Radio etc storing, hard, zacht.

Bericht door old brumax » ma apr 04, 2016 12:10 pm

Brom is meestal een ontstorings probleem, kijk bij de aansluiting maar eens of er ergens een condensator zit, ook bij de spanningregelaar in de motorruimte zit meestal een condensator, dan komen we gelijk bij het harder en zachter branden van de lampen wat gerelateerd is aan de laadspanning, simpel gezegd, geef je gas gaat de dynamo sneller draaien en gaat het voltage mee omhoog, je hebt dus een beginnend laadprobleem.
meet de spanning op de accu voordat je de motor start, deze moet als het goed is tegen de 12.8 of 13 v zijn laat de motor lopen en bij meer gas moet de spanning oplopen naar 13.8 ongeveer dat is de laadspanning, gaat die door naar bv 15v dan is de regelaar niet goed.
kijk ook eens in de "schatkamer" daar zijn div topics over geschreven , als je die allemaal hebt gelezen ben je al bijna een expert! :mrgreen:
suc6 met de bus.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Elroynewstyle
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 27, 2014 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: De meern

Re: Verlichting Radio etc storing, hard, zacht.

Bericht door Elroynewstyle » do apr 07, 2016 19:18 pm

Bedankt Old Brumax voor uw uitleg.
Zeker wat wijzer geworden. Ik brgrijp dus indien de spanning op loopt een regelaar het eerste is wat ik moet vervangen. Ga dit eerst maar eens uitzoeken!!
Mocht er iemand in de buurt van mij wonen ( de Meern, Utrecht) en mij willen helpen tegen een vergoeding, hoor ik dat graag!!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Verlichting Radio etc storing, hard, zacht.

Bericht door old brumax » do apr 07, 2016 19:27 pm

Elroynewstyle schreef:Bedankt Old Brumax voor uw uitleg.
Zeker wat wijzer geworden. Ik brgrijp dus indien de spanning op loopt een regelaar het eerste is wat ik moet vervangen. Ga dit eerst maar eens uitzoeken!!
Mocht er iemand in de buurt van mij wonen ( de Meern, Utrecht) en mij willen helpen tegen een vergoeding, hoor ik dat graag!!


Als je gas geeft moet de spanning oplopen maar niet te hoog daarom heet het ook een spanningsregelaar.
Dat is een automatische controle op je dynamo, start je in het donker een auto, doe de verlichting aan en geef dan gas, als je dan ziet dat alle lampen iets feller gaan branden dan weet je dat alles goed functioneert!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Elroynewstyle
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 27, 2014 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: De meern

Re: Verlichting Radio etc storing, hard, zacht.

Bericht door Elroynewstyle » za jul 09, 2016 23:50 pm

Regelaar zat in de dynamo, de dynamo later reviseren en alles werkt weer goed!
Thanks!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie