Groot licht & Ruitensproeier

Gebruikersavatar
FrankT2
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 12:22 pm

Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door FrankT2 » za apr 16, 2016 10:51 am

Tot mijn schrik zie ik dat ik sinds eind 2014 niet meer ingelogd ben geweest! Ik kwam hier wel maar dan als bezoeker...blijkbaar.

Ik heb mijn VWT2 2 weken geleden voor de APK gebracht. Helaas kwam hij er niet door omdat het grootlicht niet werkte en ook de ruitensproeier het niet deed.

Weet iemand hoe ik 1 of beide eufels "gemakkelijk" op los? De optie om met een emmertje sop en een zaklamp rond te gaan rijden werd het keuringsstation afgewezen....

Ik hoor graag en een fijn weekend iedereen!

gr Frank

http://tinypic.com/view.php?pic=id6ohe&s=9

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door eelke » za apr 16, 2016 10:57 am

sproeier wel opgepompt?

en voor je grootlicht is het puzzelen, lampjes heel? massa overal goed? relais schakeld? zekering heel en niet gecorrodeerd?
dat kan ook niet veel zijn...

succes
hoe???

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door old brumax » za apr 16, 2016 12:57 pm

eelke schreef:sproeier wel opgepompt?

en voor je grootlicht is het puzzelen, lampjes heel? massa overal goed? relais schakeld? zekering heel en niet gecorrodeerd?
dat kan ook niet veel zijn...

succes

Alleen oppompen helpt niet altijd, ook water erin wil nog wel eens helpen :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door mobiel70 » za apr 16, 2016 22:55 pm

en voor het licht: zwaxinelichtjes...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door hanhoo » ma apr 18, 2016 15:45 pm

De ruitensproeier tank moet (bij een standaard bus) opgepompt worden met een fietspomp. Check dat eerst even.

Groot licht is een zoekplaatje. Zoals hierboven gevraagd wordt: klikt het relais wel als je aan de hendel trekt? Gaat het blauwe lampje branden bij de snelheidsmeter (is ook een afkeur)?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
FrankT2
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 12:22 pm

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door FrankT2 » di apr 26, 2016 11:18 am

Dank voor jullie tips! Ik hoor geen relais tikken wanneer ik de richtingschakelaar aan het stuur naar me toe trek om het grootlicht te activeren. Welk relais is voor grootlicht? Middelste is voor knipperlichten. Die doet het wel, zei het ietwat gehaast. De functie van het relais links met slechts 2 pooltjes is mij geheel onbekend. Ik gok dus dat het relais rechts verantwoordelijk is voor de bediening van grootlicht. Dit is relais nr 411 941 583 B met 5 pooltjes. Hoe weet ik of deze kapot is?

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door hanhoo » do apr 28, 2016 11:10 am

Gaat het blauwe lampje branden in de teller als je aan de groot licht trekt?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
FrankT2
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 12:22 pm

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door FrankT2 » vr apr 29, 2016 9:15 am

Nee het blauwe lampje gaat niet branden. Ik heb een nieuwe relais gekocht maar ook deze hoor ik niet klikken. Zekeringen zijn heel. Volgende stap is bedrading checken? welke moet ik beginnen?


De ruitenwissersproeier: wanneer ik het tankje onder druk zet begint de rechter sproeier spontaan te sproeien. Het knopje heeft geen invloed op de straal. Electrische pompje bestellen?

En dan heb ik nog een vraag: mijn bus heeft lekkage onder het dashboard. En niet een beetje. Nu heb ik tectyl aangebracht tussen rubber en raam aan de onderzijde van het raam. Geen enkel effect. Volgens mij lekt het vanuit de dakgoot, langs de bovenzijde van het raam / raamrubber. Komt iemand dit bekent voor??

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door eelke » vr apr 29, 2016 9:35 am

oe dat klinkt ernstig...
kan het ook een ruitensproeierslang zijn die los is geschoten?
heb je misschien een plaatje?

heb je de zeker gen ook even los gehad en op corrosie gecontroleerd dat grapje heeft mij ook een keer een dag zoeken gekost.
daarna even schema erbij pakken. bedrading controleren helpt niet veel, pak een meter erbij om te controleren of overal spanning op staat.
vanaf de schakelaar naar je hendel, vanaf de hendel naar het relais enz. stapje voor stapje!

succes.

ps. volgens mij kan je beter kit gebruiken als tectijl maar daar heb ik niet veel ervaring mee.
hoe???

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door dirkinbrabant » vr apr 29, 2016 10:16 am

volgende verdachte voor je groot licht is de lichtschakelaar zelf. Makkelijke weg is een andere (druk)schakelaar proberen op de schakeldraad (kijk op het schema welke dat is). Zelfde voor ruitensproeier: elektrisch pompje en drukschakelaar.

Als je van een uitdaging houdt: demonteren is niet zo moeilijk. Stuurwiel in middenstand zetten (dan weet je hoe je je stuur moet terugplaatsen), claxondop loswippen, massadraadje losmaken, grote moer met een dopsleutel losdraaien, dan kan je het stuur eraf trekken. Vier boutjes, en de hele unit met richtingaanwijzer en ruitenwisserhandel ligt los. Als je van onderen in de plastic kap beschermkap om je stuurkolom kijkt, zit daar een connector voor alle bedrading, geen gewone maar eentje die de bocht van de kolom volgt. Kan je ook loshalen. De hele unit moet dan omhoog kunnen. Dan kom je ook ergens twee slangetjes tegen van de ruitensproeier, die ook loshalen en dan moet je de hele unit eruit kunnen halen.

Kijk op die unit waar je grootlichtschakelaar zit. Meest waarschijnlijke is een gecorrodeerd contact, reinigen met contactspray. En je kan gelijk het afsluitertje van je ruitensproeier bekijken, waarom die niet afsluit. Het is allemaal fijnmechaniek van palletjes, pennetjes en veertjes, ga je eraan demonteren doe dat aan tafel op een wit laken, en pas op voor wegspringende veertjes.

Voor je raam is het enige: raam met rubber eruit, en kijken hoe de raamrand er voor staat. Ikzelf had in het voorraam een lekkage omdat het op een plek doorgeroest was. Van buiten afkitten of afsmeren zijn lapmiddelen en stopt de roest niet.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door old brumax » vr apr 29, 2016 10:53 am

Als hij gaat lekken zodra je het tankje oppompt dan is vrijwel zeker de schakelaar of de slangetjes de boosdoener, heb je ruitenwisservloeistof er in of gewoon water, in het eerste geval kun je meteen ruiken als je lekkage hebt met water weet je het nooit en moet je zoeken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
FrankT2
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 12:22 pm

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door FrankT2 » di mei 10, 2016 22:52 pm

Wederom bedankt voor jullie feedback!

Grootlicht werkt. Ik heb de schakelaar los gemaakt en zag 5 draadjes die ik ben gaan volgen. Eentje bleek doorgeknipt. De massa draad hing achter de zekeringkast. Verbonden en tadaaaaa!

Sproeier slangetjes bleken niet verbonden met de schakelaar. Heb ze met de nodige moeite weer aangesloten op de schakelaar. Maar het effect bleef hetzelfde: bij druk water totdat de druk wegvalt of het water op is. Knopje indrukken maakt geen enkele indruk.

Bus staat inmiddels bij BusBrothers waar naast een kleine reparatie aan de vooras ook een elektrisch pompje voor de ruitenwissersproeier gemonteerd wordt. Dus hopelijk volgende week eindelijk de APK geregeld.

Ik laat het weten!

gr Frank

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door spotmatic » wo mei 11, 2016 13:52 pm

Sproeierslangetjes bleken niet verbonden met de schakelaar? Dan is het reservoir vast direct doorverbonden met de spuitmondjes...

(Gisteren zelf ook bezig geweest met de ruitensproeierslangetjes maar bij mij lekte de toevoerslang bij de hendels. Nu maar lekker voor de APK gehobbied met een slangklem zodat de verdroogde slang niet meer lekt. Na de APK vernieuw ik het hele zaakje wel).

Gebruikersavatar
FrankT2
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 12:22 pm

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door FrankT2 » do mei 12, 2016 7:39 am

Klopt! Slang zat rechtstreeks op het tankje dus bij een beetje druk op het tankje begon ie te sproeien.

Succes bij de APK!

Gebruikersavatar
FrankT2
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 12:22 pm

Re: Groot licht & Ruitensproeier

Bericht door FrankT2 » do mei 12, 2016 7:43 am

Het is gelukt!

Maandag heb ik het busje dus naar BusBrothers gebracht (en terug gefietst naar Amstelveen) en gister ben ik weer naar BusBrothers gefietst om hem op te halen. Terug in Amstelveen meteen door naar de herkeuring waar ie werd goedgekeurd!

Nogmaals dank voor het meedenken!

gr Frank

Plaats reactie