Electra vraagjes: kabels parallel laten lopen en schakelaars

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Electra vraagjes: kabels parallel laten lopen en schakelaars

Bericht door Tookster » ma jun 13, 2016 22:34 pm

Hi all,

Graag zou ik hier een paar vragen stellen:
1) Voor mijn twee verstralers raadt de Draaddikte Calculator een draaddikte aan van tussen de 1.5 en 2.5 mm2 (110 W, 4-6 meter kabel).
Nu is het zo dat ik mijn verstralers op m'n huishoudcircuit heb aangesloten, zodat ik als ik in het donker ergens aankom lekker veel licht heb, zonder me druk te hoeven maken over een lege startaccu. Zie hier mijn schema. Vanaf mijn keukenblokje loopt een 7 aderige aanhangerkabel, met kabels van 1.5 mm2. Ik had eerlijk gezegd niet helemaal gerekend op die kabeldikte, dus mijn vraag is of ik 2 kabels van die aanhangerkabel in één kabelschoentje kan doen (heb toch kabels over), om zo een kabeldikte van ong 3 mm2 te simuleren? Verdeelt de stroom zich netjes over de twee draden?

2) Mijn CD speler en ijskast zijn beide aan de continue plus van mijn HH circuit aangesloten. Ik heb er bij beide een schakelaar tussen gezet, om ze naar wens uit te kunnen schakelen. Is het goed om deze schakelaars via een relais aan te sluiten, om zo de schakelaar te sparen? Anders gaat de volle stroom van de ijskast (5A) en geluidsinstallatie (max 10A) er door heen, weet niet in hoeverre zo'n schakelaartje van drie euro hier tegen kan? Het is deze schakelaar, waar op staat dat ie 15A aan kan, dus theoretisch moet het geen probleem zijn. Ik denk btw dat de schakelaars gewoon het merendeel van de tijd gewoon aan blijven staan. Punt is dat ik er nu nog goed bij kan en een relais ertussen nu nog vrij eenvoudig te installeren is. Straks is alles dichtgebouwd en als ik dan met een kapotte schakelaar zit, wordt het weer zo'n gedoe. Maar weet dus niet in hoeverre die dingen echt kapot gaan en wat ze kunnen hebben.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Electra vraagjes: kabels parallel laten lopen en schakel

Bericht door hanhoo » ma jun 13, 2016 23:21 pm

1. In theorie kiest stroom altijd de kortste weg. Wat jij wil zal ongetwijfeld werken, maar ik raad het af, immers zullen de kabels nooit 100,00% exact even lang zijn.

2. Relais schakelen niet nodig. Als de schakelaar 15A aan kan, dan geen zorgen. Zelden zal de radio 10A vragen. Wel zorgen dat de KK en de radio beiden afzekerd op hun beide stroom (5A en 10A).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Electra vraagjes: kabels parallel laten lopen en schakel

Bericht door blokkever » di jun 14, 2016 14:39 pm

Een paar cm lengte verschil ga je echt weinig van merken, bovendien zijn de kabels gebundeld dus zal het lengteverschil hooguit een paar mm zijn.
Ja, de kortste kabel zal een fractie lagere weerstand hebben waardoor daar een grotere stroom doorheen zal gaan lopen maar ook door de lange kabel zal stroom gaan lopen. het verschil in stroom zal dezelfde verhouding hebben als het verschil in weerstand en zal nagenoeg even groot zijn.
Niet echt een reden om dit af te raden vind ik.
Zeker omdat gebruik van één kabel ook al voldoet volgens de calculator.

Voor de schakelaars heb je idd geen relais nodig!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Electra vraagjes: kabels parallel laten lopen en schakel

Bericht door hanhoo » di jun 14, 2016 18:28 pm

Ik zei toch in theorie?? Sorry, maar ik plak er nog steeds een plakkaat 'niet doen' op. Ik vind het een knutseloplossing en geen gezicht, iets wat ik zou verwijderen als het mijn auto zou zijn (met de angst waar nog meer geknutseld is).

In het kader dat Tookster bezig is met een compleet nieuwe opbouw en restauratieklus, raad ik aan: doe het goed of niet.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Electra vraagjes: kabels parallel laten lopen en schakel

Bericht door blokkever » di jun 14, 2016 20:01 pm

Dat is een puur estetisch advies en ik zou het zelf ook niet willen, maar dat is een andere uitleg dan je vorige post.
En in theorie klopt je uitleg ook niet, de stroom zal altijd over twee draden verdeeld worden omgekeerd evenredig met de weerstand er van.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Electra vraagjes: kabels parallel laten lopen en schakel

Bericht door Tookster » do jun 16, 2016 11:28 am

Volgens mij begrijp ik de strekking van jullie verhaal. Wellicht geeft een dubbele kabel (theoretisch) meer zekerheid (in de zin van een soort "overflow") en kan het geen kwaad, maar het is geen "good practice". Aangezien 1 kabel volgens de calculator ook voldoende is, laat ik het hier bij.

Thanks voor jullie reactie!

Btw chill dat ik geen extra relais' hoef te plaatsen, scheelt weer wat tijd en geld :)

Plaats reactie