Dit heeft niets met een bus te maken, maar met onze MX5. Ik snap werkelijk iets niet en krijg mijn kop er niet omheen.
Situatie: startaccu van 45Ah volledig leeg (waarschijnlijk ook defect). Ik sluit een 75Ah accu aan over de accupolen met startkabels. Eerst de pluspool, dan de massapool. Resultaat: hoofdzekering van 80A vliegt eruit en ook de zekering van de subwoofer die rechtstreeks op de startaccu was aangesloten (20A).
Ik kan hier met mijn hoofd niet omheen. De grootste stroom zou door de startkabels tussen de twee accu's moeten lopen en niet door de auto zelf heen.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de auto (en sub) fungeren als parallel weerstand over de inwendige weerstand van de lege accu heen. Dat er bij het aansluiten van een volle accu op een lege accu even kortstondig een enorme stroom kan lopen, weet ik.
Grappige is dat in het Mazda handboek staat dat bij een 'jump start' de hoofdzekering kan klappen, maar er wordt niet uitgelegd waarom.
Iemand? Blokkever? Briebelbus? Iemand anders? Zelfs mijn vader die toch jaren lange ervaring in radio/televisie reparaties heeft (nog uit buizen en zwart-wit tijdperk zelfs) weet niet 1-2-3 een antwoord.
Hoofdzekering defect bij starthulp
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Hoofdzekering defect bij starthulp
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Hoofdzekering defect bij starthulp
De lege,(defecte/stukke accu)heeft een inwendige weerstand.
Haal de accu pluspool van de wagen eens los en doe hier de startkabel klem op.
Wikkel er een lap omheen tegen sluiting,en probeer het dan nog eens.
Jw
Haal de accu pluspool van de wagen eens los en doe hier de startkabel klem op.
Wikkel er een lap omheen tegen sluiting,en probeer het dan nog eens.
Jw
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Hoofdzekering defect bij starthulp
Dat is nog steeds geen verklaring, JW.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- spotmatic
- Actief Lid
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Dalfsen
Re: Hoofdzekering defect bij starthulp
Voor mijn beeldvorming: vloog de zekering uit na het als beschreven aansluiten van de accu, of tijdens het starten daarna?
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Hoofdzekering defect bij starthulp
Ik lees,met aansluiten van de starthulp zonder verdere actie.
Wanneer je nu eerst alles aanzet van de wagen,dus lampen ruitwissers achter ruit verwarming etc etc.
Dan de plus kabel op de batterij maar de massa kabel van de start batterij op een plek op je motor blok(ipv de accu - pool dus)
Jw
Wanneer je nu eerst alles aanzet van de wagen,dus lampen ruitwissers achter ruit verwarming etc etc.
Dan de plus kabel op de batterij maar de massa kabel van de start batterij op een plek op je motor blok(ipv de accu - pool dus)
Jw