gesmolten koelkast (stekkerssss)

Plaats reactie
Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door Tante Leen » vr sep 16, 2016 16:14 pm

Ons nieuwe interieurtje getest en 3500 km later erg tevreden op enkele kleine aandachtspunten na, namelijk de electra. Punt 1 is toch een huishoudaccu en punt 2, de 12 volt aansluiting die ik achterin heb gebouwd smelt mijn koelkaststekkers... Eerst dacht ik dat het aan de koelkaststekker lag, vandaar dat ik er een nieuwe stekker aan had geklust, een met zekering erin, maar die smolt ook.

Ik heb de oude aansluiting verlengd met wat dikker electrasnoer dan het oude (dat had ik namelijk nog) en verbonden met van die knijpunits. Per snoer een unit. Kunnen jullie me wat opties geven wat er mis zou kunnen zijn? (zonder dat ik de kast er weer uit moet breken...)


Afbeelding
Stekker numero uno

Afbeelding
De aansluiting. In de pvc buis zit de koppeling naar het nadere snoer.
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door zomerbloempje » vr sep 16, 2016 17:02 pm

Waarom heb je een stekker aan je koelkast als je hem vast ingebouwd hebt?
Je kunt toch ook een snoer met erin een schakelaar en een zekering vast verbinden?
Ik heb voor de koelkist een ander soort stekkerdoos mee gekregen voor zwaarder gebruik
Misschien ook een oplossing
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door old brumax » vr sep 16, 2016 20:50 pm

De stekkers hebben nog al eens de neiging om (te)warm te worden, vaste aansluiting is stabieler.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door hanhoo » zo sep 18, 2016 11:37 am

Een koelbox zal maximaal zo'n 7 ampere trekken en dat moet kunnen met een 12 volt aansluiting (meestal afgezekerd op 10-15A). Dat de stekker loeiheet kan worden bij die stroom, is normaal. Maar smelten mag niet. Vaak is dat een teken van slecht contact. Aangezien het je tweede stekker is, zal het stopcontact de boosdoener zijn.

Overigens is zo'n stekker niet echt geschikt voor permanente inbouw. De kans dat hier (weer) corrosie op komt en het zelfde euvel weer gebeurd, is groot.

Beter is het een zekering van 10A te plaatsen en de koelbox met AMP stekkers (die krimpdingen) te monteren. Dan kun je het nog steeds los maken. Gebruik wel een echte krimptang, die zo'n bouwmarkt ding.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door Tante Leen » ma sep 19, 2016 9:40 am

Ik zet de koelbox alleen tijdens het rijden op de 12 volt. Als ik ben waar ik wil zijn, haal ik hem uit de bus en zet hem op gas. Vandaar dat ik hem niet vast wil aansluiten en het middels de stekker doe.

(Hans, op mijn eerste gesmolten stekker stond een stickertje met 8 ampere.)

Begrijp ik het goed: ik koop een nieuwe stekker... en klus daar een 10 A zekering in en verander dus niks aan de aansluiting van de 12 volt unit?
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door hanhoo » ma sep 19, 2016 14:14 pm

Maar smelten mag niet. Vaak is dat een teken van slecht contact. Aangezien het je tweede stekker is, zal het stopcontact de boosdoener zijn
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door Tante Leen » ma sep 19, 2016 15:30 pm

hanhoo schreef:
Maar smelten mag niet. Vaak is dat een teken van slecht contact. Aangezien het je tweede stekker is, zal het stopcontact de boosdoener zijn


En wat doe ik dan met het contact? Nieuwe bedrading? Kan ik het op een of andere manier checken?
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door old brumax » ma sep 19, 2016 18:14 pm

Tante Leen schreef:
hanhoo schreef:
Maar smelten mag niet. Vaak is dat een teken van slecht contact. Aangezien het je tweede stekker is, zal het stopcontact de boosdoener zijn


En wat doe ik dan met het contact? Nieuwe bedrading? Kan ik het op een of andere manier checken?


Een andere stekker en stopcontact die zwaarder in elkaar past, een sigarenaansteker vind ik een onding, pas nog de stekker van mijn kees kees gesmolten en hoeveel stroom trekt dat nu????
ook de nieuwe stekker die ik er aan gezet heb word behoorlijk warm dus troep!!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door Tante Leen » wo sep 21, 2016 11:29 am

Het maffe blijft dat ik dit zelfde contact voorheen ook gebruikte...heb hem alleen een meter opgeschoven naar rechts en dus de bedrading verlengt. Het is wel een andere koelkast, dat wel! Dus, nieuw contact, nieuwe stekker, alles voorzien van een zekering en duimen maar!
de groetjes van Tante Leen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door transporterT2 » wo sep 21, 2016 19:39 pm

Koop een goede stekker bijvoorbeeld van Hella,deze zijn van bakeliet/hard plastic.
Dan het snoer goed monteren in de stekker liefst solderen moet goed gaan dan
De stekker welke bij jouw gesmolten is heeft/had ook een rode dop zeker welke je los kunt halen wanneer je hem in een ouder model sigaretten aan sluiting wilt proppen?
Deze stekkers zitten al niet lekker vast in het stopcontact wat fout gaat.

Jw

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: gesmolten koelkast (stekkerssss)

Bericht door Tante Leen » do sep 29, 2016 8:43 am

transporterT2 schreef:Koop een goede stekker bijvoorbeeld van Hella,deze zijn van bakeliet/hard plastic.
Dan het snoer goed monteren in de stekker liefst solderen moet goed gaan dan
De stekker welke bij jouw gesmolten is heeft/had ook een rode dop zeker welke je los kunt halen wanneer je hem in een ouder model sigaretten aan sluiting wilt proppen?
Deze stekkers zitten al niet lekker vast in het stopcontact wat fout gaat.

Jw


DAT KLOPT!!! die rode dop bleef ook de hele tijd hangen en moest dan met een sateprikker los gewrikt worden.... jeej. Ik ga zoeken naar een stoere stekker! thnx
de groetjes van Tante Leen!

Plaats reactie