T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type 1

Plaats reactie
Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type 1

Bericht door Tom1980 » ma feb 13, 2017 13:49 pm

Een goedenmiddag,

Heb sinds november een tweede bus erbij gekocht om op te knappen. Het is een Amerikaanse T2b uit 1975.

Zie M code hieronder.

Afbeelding

Eerst een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Ben inmiddels zover dat ik de motor wil gaan inbouwen. Origineel was de bus uitgerust met een 1800 injectie motor (kom ik nu achter). (Er zit ook een fuel injection unit tegen de achterkant van de motorruimte geschroefd met nr VW 022906079 0280159001).

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door Tom1980 » ma feb 13, 2017 13:50 pm

Ik heb een 1600 blok en bijpassende bak gekocht

Ik kan geen elektrisch schema vinden waarmee ik kan herkennen waarvoor welke draden bedoeld zijn geweest. Ik heb gekeken op het forum van the Samba bij bouwjaar 1975 (en 1976 met fuel injection).

De bus uitgerust met een airco unit. De bekabeling van deze unit kan ik volgens mij wel scheiden van de originele kabelboom aangezien deze later is toegevoegd.

De draden van de startmotor en de accu zijn te herkennen omdat deze voor veel bouwjaren hetzelfde zijn.

Aan de linkerkant in de motorruimte komt een kabelboom met een aantal kabels naar binnen die bijna allemaal uitmonden in een stekker. Volgens mij zijn dit de draden die te maken hebben met het injectiesysteem. Wanneer ik kijk in het elektrisch schema van 1976 komen de draden overeen met de draden die rechtsbovenin het schema staan. Tevens zit er een zwarte draad doorgelust met een losse zekering eraan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door Tom1980 » ma feb 13, 2017 13:53 pm

Aan de rechterkant komt er een kabelboom binnen die ook uitmondt in een connector (deze heeft een nr 211 953 305). Hier zitten een groen een bruin/witte en een rode draad (met ervoor een losse zekering) aan. Ik denk dat deze draden zijn van de blower motor alhoewel ik geen match kan vinden in een elektrisch schema.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de rechterkant komt nog een tweede bundeltje kabels de motorruimte binnen. Deze zijn wit/groen, groen/zwart en zwart. Daarnaast komt er nog los een zwarte kabel en 2 groene draden binnen.

Kan iemand mij helpen met een schema dat laat zien waarvoor deze draden zijn? Of misschien is een blik in de motorruimte ook genoeg

Ik zou overigens ook verwachten dat er een blauw groene kabel de motorruimte in zou komen voor de oil pressure switch.

Vervolgens is natuurlijk de vraag welke kabel ik nodig heb om de motor te laten lopen. Ik heb een 1600 blokje met een wisselstroomdynamo met een externe regelaar (4 aansluitingen op de dynamo; een stekker met 3 en een draad naar aansluiting 30 op de startmotor??).

De startmotor aansluiten lukt wel.

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door Tom1980 » ma feb 13, 2017 13:54 pm

Hoe moet ik de dynamo schakelen? Volgens mij zo: Iig via de regulator naar de dynamo met de groene draad op Df, de rode draad op D+ en een bruine draad op D-. Daarnaast moet de blauwe aftakking van de rode draad naar de aansluiting van het laadlampje op het dashboard. Maar welke kabel is dat in de motorruimte? Bovendien moet een dikke rode (rood/witte) draad naar de + van de accu (?).

Daarnaast heb ik volgens mij een (zwarte) draad nodig voor aansluiting 15 op de bobine. Dit lijkt mij de zwarte kabel met de losse zekering (back up light switch).

Daarnaast heb ik een kabel nodig om aan te sluiten op de oil pressure switch. Maar welke? Er zit geen blauw groene draad in de bedrading in de motorruimte (die zou ik iig verwachten).

Vergeet ik nog iets?

Alvast bedankt voor het meedenken. Alleen ga ik er nl niet uitkomen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door old brumax » ma feb 13, 2017 16:26 pm

Heeft ratwell geen oplossing, wel even zoeken : ww.ratwell.com
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door eelke » ma feb 13, 2017 18:48 pm

Van injectie weet ik niet veel maar om een 1600 blokje te laten lopen is alleen een plus (vaak een zwarte die geschakeld is vanaf je contactslot) nodig.
Op de bobine en doorlussen naar afslanken en choke op carb.

De zwevende zekering is voor je achteruit rij lampen. Nog even laten hangen.
De dynamo weet ik niet goed...
Alleen dat vanaf het controle lampje een draad (groen dacht ik) op je regelaar komt en dan door naar de dynamo, zonder die draad laad hij niet (wordt er geen veld opgewekt...)

Succes!
hoe???

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door Reef blue » di feb 14, 2017 22:59 pm

voor de aansluitingen van de injectiemotor kan je het verhaal van Ratwell gebruiken zoals Brumax al zei. Dat staat op http://www.ratwell.com/technical/EngineRemoval.html.

Een injectiemotor heeft helemaal rechts een "computer" met een grote pinnetjes aansluiting. Heb jij dat ook?

De draden links (derde foto) met dat kunststof blokje is de aansluiting naar het dubbele relais.

Omschakelen naar een 1600 blok; geen idee!
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door old brumax » di feb 14, 2017 23:43 pm

Als ik het zou moeten doen zou ik bij het contactslot beginnen, kijken op het schema voor die 2 L , welke draad is de startdraad, die nalopen of die ook idd naar de startmotor gaat, vervolgens de draad voor de ontsteking, die nalopen en die komt dus aan je bobine te hangen en de carb en de choke, dan de oliedruklamp op het dash, nalopen naar je olieschakelaar, enz.
Dan zul je een heleboel draden niet nodig hebben en die kun je als reserve beschouwen oof een andere bestemming geven zoals achteruitrijcamera.
Het zal een hele klus worden maar het is geen space chuttle .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door blokkever » wo feb 15, 2017 10:06 am

Stekker links is specifiek voor injectie, deze moet op het dubbel-relais, draden vanaf deze stekker lopen naar de benzinepomp en naar de startmotor.
De rode draad zit doorgelust op de draad die naar het contactslot loopt, als je een 1600 ingebouwd heb je deze stekker inclusief de draden dus helemaal niet nodig.
De stekker rechts is inderdaad voor de elektrische blower, ik weet niet of een T2 met 1600 deze optie heeft maar je zou hem weer aan kunnen sluiten op een blower voor extra lucht door de kachelpotten te blazen.
De overige extra draden zijn waarschijnlijk voor dynamocontrolelampje, oliedrukcontrolelampje en plus voor naar de bobine (dit moet een zwarte draad zijn).
Als je nog meer draden hebt liggen dan zijn die waarschijnlijk later er bij getrokken of je hebt nog bedrading van de verlichting los liggen, zwart-groen is i.i.g. een kleur die ook voor de richtingaanwijzerverlichting gebruikt wordt.

Het zou ook nog kunnen dat jouw bus met een z.g.n. diagnosestekker is uitgerust, dan lopen er ook extra draden vanaf diverse punten in het elektrische systeem naar een centrale stekker achter in de motorruimte

Afbeelding

De dynamo moet je aansluiten op een externe spanningsregelaar, volgens mij heb je die al gemonteerd op de firewall, rechts bovenaan nog net zichtbaar op onderstaand foto:
Afbeelding
De dikke plus uiteraard aansluiten op de plus van de accu, dit worrdt normaalgesproken op de solenoid van de startmotor aangesloten waar ook een permanente plus naar toe loopt (dikke rode draad).

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door Tom1980 » wo feb 15, 2017 18:36 pm

Dank voor alle tips. Ik ga ermee aan de slag! Ik laat weer van me horen als het lukt (of niet lukt). Grtz Tom

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2b 1975 aansluiten elektra motor. Van type 4 naar Type

Bericht door Tom1980 » za feb 25, 2017 17:45 pm

Het is gisteren gelukt om de motor te laten lopen in de bus. Daar ben ik blij mee!!!

Qua bedrading: de stekkers links en rechts zijn inderdaad zoals Blokkever al zei voor resp het injectiesysteem en de blower. Er komen aan de rechterkant naast de firewall: een blauwgroene draad (toch wel... de kleur was wat verbleekt maar toen ik de bedrading wat verder uit het omhulsel trok, kwam er toch een blauw/groene draad tevoorschijn) voor de oliedrukschakelaar, een zwarte draad voor de plus (15) van de bobine en een groene draad voor de laadstroomcontrole van de dynamo. Verder is de zwarte draad met de losse zekering idd voor de achteruitrijverlichting. Deze aansluiting komt ook op de + van de bobine. De dynamo met de losse regelaar heb ik ook middels het elektrisch schema aangesloten.

Plaats reactie