Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door 911gt2 » zo mar 12, 2017 18:45 pm

Het zal wellicht wel simpel zijn, maar ik kan het niet vinden.

Mijn t2a heeft standaard binnenverlichting welke op de startaccu gaan als je ze aan doet (heb nog geen tweede accu). Hetzelfde geld voor de autoradio en de 12v stekkers.

Nou ga ik een HH accu plaatsen en ga ik die scheiden zoals hier al veel over geschreven is. Echter, ik kan nergens vinden waar en hoe ik dan die binnenverlichting en radio aansluit HH accu. :roll:

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door old brumax » zo mar 12, 2017 19:12 pm

Schema erbij pakken, stroomdraden omleggen naar de HH accu, :lol: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door 911gt2 » zo mar 12, 2017 20:31 pm

old brumax schreef:Schema erbij pakken, stroomdraden omleggen naar de HH accu, :lol: :mrgreen:

Leg me dan maar eens uit waar in dit schema het interieurlicht van de westy staat, en waar de aanlsuiting van de radio zit zodat ik die vanaf de HH accu kan laten komen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door old brumax » zo mar 12, 2017 20:50 pm

De aansluiting voor de radio zit achter aan de radio dus dat is niet zó moeilijk lijkt me, ook de interieurverlichting hoeft niet origineel te zijn dus die zul je dan op moeten zoeken, hoeveel is er nog origineel aan een oude auto van 40 + jaar?????
Je zult dus een heleboel zelf moeten uitpuzzelen of laten doen wat natuurlijk ook een optie is als je diepe zakken hebt!
De interieurlampjes staan ongeveer in de midden gebroederlijk naast elkaar ;)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
SwedishBlue72
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Mariahout
Contacteer:

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door SwedishBlue72 » di mar 14, 2017 15:11 pm

Ik ga het zo maken dat ik de radio kan schakelen of op hh accu of op startaccu. Het enige qat je dan moet doen ik de vaste voeding en gesxhakelde voeding naar een wisselschakelaar brengen op het middelste contact. Op de overige contacten sluit je de plus en min van beide accus.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door Thijs84 » di mar 14, 2017 23:15 pm

Waarom zou je dat doen? Lijkt me wat omslachtig. Met een goede 2de leef accu en een goed schakel systeem is dat echt niet nodig.. Gewoon een cyrix relais plaatsen tussen de accu's..
zij die vielen zijn gevallen

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door EeVeeWee » wo mar 15, 2017 8:43 am

Thijs84 schreef:Waarom zou je dat doen? Lijkt me wat omslachtig. Met een goede 2de leef accu en een goed schakel systeem is dat echt niet nodig.. Gewoon een cyrix relais plaatsen tussen de accu's..


Precies!
Gewoon alles op de huishoudaccu aansluiten en een goed scheidingsrelais tussen huishoud- en startaccu.
Tijdens het rijden wordt de huishoudaccu dan gewoon opgeladen en bij aansluiting op 230 V ook.
En je loopt niet het risico dat de auto niet start na per ongeluk te lang de radio en/of verlichting te laten branden.
Dus.

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door 911gt2 » do mar 16, 2017 16:08 pm

EeVeeWee schreef:
Thijs84 schreef:Waarom zou je dat doen? Lijkt me wat omslachtig. Met een goede 2de leef accu en een goed schakel systeem is dat echt niet nodig.. Gewoon een cyrix relais plaatsen tussen de accu's..


Precies!
Gewoon alles op de huishoudaccu aansluiten en een goed scheidingsrelais tussen huishoud- en startaccu.
Tijdens het rijden wordt de huishoudaccu dan gewoon opgeladen en bij aansluiting op 230 V ook.
En je loopt niet het risico dat de auto niet start na per ongeluk te lang de radio en/of verlichting te laten branden.

Dat zeg ik toch?

Ik ga juist een HH accu plaatsen met een scheiding. Alleen kies ik voor een Samlex en niet voor Cyrix.
Maar dan blijft de verlichting en de autoradio (waar een active sub op zit) zonder dat ik het aanpas tappen uit de HH accu. Dat wil ik dus niet. Ik wil dat omleggen naar de HH accu zodat ik altijd fijne feestjes kan geven totdat de HH leeg is, maar dat ik nog wel gewoon weg kan rijden.

Maar ik trek wel gewoon alles (muv starter en dynamo) rücksichtslos van de startaccupool af en zet het op de HH accu. Blijkbaar denk ik te ingewikkeld.

PS: heb effe de topic hijack weggehaald om het overzichtelijk te houden.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door Tuinkabouter90 » do mar 16, 2017 21:01 pm

je verhaal wordt er niet echt duidelijker op, je haalt volgens mij hh accu en start accu een beetje door elkaar.

echter wat is het verschil tussen een samlex en een cyrix relais??

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door EeVeeWee » do mar 16, 2017 21:30 pm

We willen hier best helpen maar het verhaal wordt steeds vager.
Eerst ga je zelf schakelen en later zeg je ineens ook een scheidingsrelais a la Cyrix te gaan gebruiken omdat alles op de huishoudaccu aangesloten zit. En verderop wil je dat juist.
Dus dan wel wat duidelijker zijn s.v.p.
Dus.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door Briebelbus » vr mar 17, 2017 8:11 am

ik snap van het hele verhaal ook niet veel, maar ik heb het op de volgende manier opgelost en het werkt echt prima.

Huishoud accu, daarop een paneel met daarop alle verbruikers die ik ook wil gebruiken tijdens het camperen zoals:
1. muziek (dus radio + versterker)
2. binnenverlichting
3. koelbox
4. extra stroompunten voor opladers

eigenlijk alles wat niet expliciet met rijden te maken heeft heb ik aangesloten op de huishoud accu.
Deze wordt tijdens het rijden opgeladen door een Cirix accu scheider en aan de walstroom door een 25A lader.
En wat ook belangrijk is om je huishoud accu te beschermen: een Victron batteryprotect. Die laatste zorgt ervoor dat wanneer de spanning beneden een in te stellen voltage komt dat hij alles plat gooit.

hier een paar beschrijvingen zoals ik het heb gemaakt:

1. uitleg over het bedienings paneel
http://briebelbus.blogspot.nl/2008/06/het-bedieningspaneel-voor-het-camping.html
2. bouwen van het bedieningspanelen en de ingewanden http://briebelbus.blogspot.nl/2008/07/bedieningspaneel-is-gereed-en-repareren.html
3. installeren van de cyrix scheider
http://briebelbus.blogspot.nl/2014/11/volkswagen-t2-opnieuw-aanpassingen-van.html

Voor mij is dit een project wat ik in meerdere jaren heb uitgevoerd en tussentijds heb aangepast. Het was voor mij een aardige zoektocht om de juiste spullen bij elkaar te vinden die mij de "onafhankelijkheid" konden verstrekken die ik zocht.

Ik heb de cyrix nog maar 3 jaar in de bus zitten, omdat ik daarvoor volop geexperimenteerd heb met andere oplossingen, die voor mij niet afdoende waren.

(oude scheidings relais: http://briebelbus.blogspot.nl/2008/06/scheidings-relais-inbouwen.html )
(uitleg wat er "mis" is met die oude oplossing: http://briebelbus.blogspot.nl/2014/05/perikelen-van-de-huishoudaccu-het.html)


paar plaatjes:

Afbeelding
(bedieningspaneel)

Afbeelding
(ingewanden bedieningspaneel)

Afbeelding
Optima Yellow top 75ah accu

Afbeelding
Battery protect

Afbeelding
Cyrix accu scheider

Afbeelding
Acculader voor Walstroom



gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door 911gt2 » vr mar 17, 2017 8:31 am

EeVeeWee schreef:We willen hier best helpen maar het verhaal wordt steeds vager.
Eerst ga je zelf schakelen en later zeg je ineens ook een scheidingsrelais a la Cyrix te gaan gebruiken omdat alles op de huishoudaccu aangesloten zit. En verderop wil je dat juist.
Dus dan wel wat duidelijker zijn s.v.p.

Ik zie dat in de OP de term schakel wat ongelukkig gekozen is. :roll: Dat heb ik aangepast.

Eigenlijk wil ik gewoon alle verbruikers op de HH accu. (hoe die stroom krijgt weet ik inmiddels dat is geen issue.) De vraag is eigenlijk waar de binnenverlichting en de radio de voeding vandaan haalt zodat ik die om kan leggen naar de HH accu. Is dat enkel de dikke rode 6.0 draad die in het schema van de accu via de startmotor naar de zekeringkast loopt?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door Briebelbus » vr mar 17, 2017 8:35 am

welke binnenverlichting bedoel je precies, bij mij gaat er door de stijl van de bestuurderskant een draad naar de lamp. Die kan je daar dus op pakken en terug volgen waar die vandaan komt.

En bij de radio begin je achter de radio.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door 911gt2 » vr mar 17, 2017 8:49 am

Briebelbus schreef:welke binnenverlichting bedoel je precies, bij mij gaat er door de stijl van de bestuurderskant een draad naar de lamp. Die kan je daar dus op pakken en terug volgen waar die vandaan komt.

En bij de radio begin je achter de radio.

gr
Marcel

Thanks, ik kom er wel uit met jouw pagina's!

Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Binnnenverlichting en autoradio op hh accu

Bericht door berliner » vr mar 17, 2017 12:35 pm

Goede uitleg en met plaatjes!! Dit moet ook nog in onze bus veranderd worden, hier kan ik wat mee.
Thanks Marcel

gr Jan

Plaats reactie