FM blaupunkt werkt niet

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: FM blaupunkt werkt niet

Bericht door dirkinbrabant » ma apr 10, 2017 19:10 pm

Als het niet aan je uitwendige contacten ligt, is er dikke kans dat de inwendige elektronica hapert. Na 40 jaar verliezen condensatoren hun capaciteit en kan er ook een halfgeleider vermoeid raken. Dat wordt dan het schema zoeken op internet, de radio open schroeven en systematisch onderzoeken. Gelukkig zijn deze radio's nog wel reparabel. Dat er nog ruis te horen is, dan werkt het versterkergedeelte waarschijnlijk nog wel. En als je geen geluid hebt op alle golflengten, dan zit het ergens daartussen. Kan ook de keuzeschakelaar zijn waarmee geschakeld wordt tussen golflengtes, maar dit is minder waarschijnlijk omdat de raio eerst wel, en later niet werkt. Ik heb ook geen diepgaande kennis, maar ik heb zelf al heel wat elektronica aan de praat gekregen met goed kijken omdat er een los intern contact was, of een losgelaten soldeerverbinding. Succes!

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: FM blaupunkt werkt niet

Bericht door Has » za apr 22, 2017 22:22 pm

Opgelost :-)
Was een los contact, printplaat zat los op de positie waar de frequentie kiezer langs schuift.
Nu nog een I-pod connector zien te vinden zodat ik ook muziek van mijn telefoon af kan spelen.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 874
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: FM blaupunkt werkt niet

Bericht door DOKA '73 » zo apr 23, 2017 8:14 am

Mooi dat het opgelost is !

voor de I pod connector is dit misschien wat? Bij oldtimerradio een audio adaptor voor de DIN aansluiting.

https://www.oldtimerautoradio.nl/c-1176443/nederlands/

succes !

Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Plaats reactie