Spanningsverschil tussen stationair en rijden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Spanningsverschil tussen stationair en rijden

Bericht door Casperdl » wo apr 12, 2017 13:33 pm

Van het weekend tijdens een ritje viel het me op dat het lijkt of er een spanningsverschil optreedt bij rijden/stilstaan. Bij stationair draaien gaan mijn knipperlichten 2 keer zo langzaam knipperen, echt opvallend veel trager. Bij wegrijden gaan ze weer op normale snelheid knipperen.

Ik heb een 1700 type 4 blok, net een nieuwe accu en nieuwe bobine. (voor het geval dat handig is om te weten)
Zoeken op het forum levert op dat het de spanningsregelaar kan zijn of dynamo. Maar ook dat er een interne en externe spanningsregelaar kan zijn. Hellup :? Hoe kan ik zien wat voor spanningsregelaar ik heb en hoe kan ik dan checken of die nog goed is?

dank alvast!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Spanningsverschil tussen stationair en rijden

Bericht door old brumax » wo apr 12, 2017 16:07 pm

volgens mij maak je je te veel zorgen en werkt alles juist zoals het zou moeten, bij een heel laag toerental laad de dynamo niet of bijna niet en zit je dus op zo'n 12.4-12.8 volt, zodra je gas geeft gaat hij aan het werk en loopt de spanning op naar 13.5 of zelfs nog ietsje meer waardoor de lampen dus feller gaan branden en de knipperlichten sneller knipperen, dit is de controle die iedereen standaard zou moeten doen en die het beste werkt in een donkere omgeving, gaan de lampen niet feller brander dan is het tijd om de boel na te kijken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Spanningsverschil tussen stationair en rijden

Bericht door dirkinbrabant » wo apr 12, 2017 20:42 pm

er zijn drie typen dynamo's: gelijkspanning met externe spanningsregelaar, wisselspanning met externe regelaar, en wisselspanning met interne regelaar. Ik heb het oudste type vooraan gezet, vanaf ergens midden jaren 70 wordt alleen nog de wisselspanningdynamo met ingebouwde regelaar toegepast in auto's. Een externe spanningsregelaar zit ergens anders in je motorruimte gemonteerd, dat is een doosje van ca 10x5x5 cm met een aantal draden. Kan je die niet vinden dan heb je een wisselspanningdynamo met interne regelaar. Ik sluit me aan bij wat Brumax zegt: maak je niet te druk. Heb je een multimeter, sluit die aan en kijk hoeveel volt die aangeeft. Heb je die niet, vraag aan iemand die er wel een heeft om een keer te meten.

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Spanningsverschil tussen stationair en rijden

Bericht door Casperdl » do apr 13, 2017 8:10 am

Dank voor jullie antwoorden! Ik maak me overigens niet heel druk hoor, maar wil graag een beetje weten wat ik in mijn bus heb zitten - dat kan nooit kwaad :D

Ik ga van het weekend even kijken wat voor dynamo ik heb en of er een externe regelaar is. Bij vorige oude auto's was ik wel gewend dat de lampen bv. iets minder fel gingen branden als ik stil stond, bij de bus heb ik dat nooit zo opvallend gehad. Misschien dat de nieuwe accu er een rol in speelt?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Spanningsverschil tussen stationair en rijden

Bericht door blokkever » do apr 13, 2017 10:10 am

In een T2 met type 4 motor is altijd een wisselstroomdynamo met externe regelaar toegepast, deze spanningsregelaar zit rechts op het brandschot gemonteerd in de motorruimte.

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Spanningsverschil tussen stationair en rijden

Bericht door Casperdl » ma mei 01, 2017 11:55 am

blokkever schreef:In een T2 met type 4 motor is altijd een wisselstroomdynamo met externe regelaar toegepast, deze spanningsregelaar zit rechts op het brandschot gemonteerd in de motorruimte.


Pffft, en zo ben je alweer 3 weken verder voordat je tijd hebt.
Van het weekend naar Assen geweest met de bus en meteen even een foto gemaakt.

Ik heb 2 blokjes zitten op mijn brandstofschot. Kan iemand uitleggen wat welk blokje is?

Afbeelding

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Spanningsverschil tussen stationair en rijden

Bericht door blokkever » ma mei 01, 2017 13:09 pm

De meest rechtse (rechhoekige) is de spanningsregelaar.
wat het ronde dingetje is weet ik niet, is er waarschijnlijk later in geknutseld.
Waar lopen de draden vanaf het ronde dingetje naartoe? het lijkt op een scheidingsrelais voor een huishoudaccu o.i.d.

Plaats reactie