Claxon via stuurslot

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Actief Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Claxon via stuurslot

Bericht door Gerard » di apr 18, 2017 20:32 pm

Mn claxon gaat af wanneer het stuurslot er op gaat, als de sleutel uit het contactslot is getrokken.
Met de sleutel er weer in en het contactslot er af gedraaid werkt de claxon normaal.

Iemand een idee waar dit te zoeken?
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Claxon via stuurslot

Bericht door Thijs84 » di apr 18, 2017 23:04 pm

Lijkt me dat hij dan via het contact slot massa maakt. Draad breuk?
Grappig probleem trouwens.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Claxon via stuurslot

Bericht door old brumax » wo apr 19, 2017 10:44 am

Gerard schreef:Mn claxon gaat af wanneer het stuurslot er op gaat, als de sleutel uit het contactslot is getrokken.
Met de sleutel er weer in en het contactslot er af gedraaid werkt de claxon normaal.

Iemand een idee waar dit te zoeken?

Heb je het stuur en de stuurstang met beschermbuis eruit gehad??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Claxon via stuurslot

Bericht door dirkinbrabant » wo apr 19, 2017 11:46 am

even de dop van de claxon midden in het stuur eruit wippen met een schroevedraaier, dan zie je het sleepringcontact zitten En dan kijken wat er gebeurt, met contactslot erop/eraf.

Als het daar niet in zit, zit het in de bedrading in de stuurkolom. Contact naar massa van de claxondraad is dan de oorzaak.

Laat je nu de sleutel erin zitten? ;)

Gebruikersavatar
Gerard
Actief Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Claxon via stuurslot

Bericht door Gerard » wo apr 19, 2017 19:18 pm

old brumax schreef:
Gerard schreef:Mn claxon gaat af wanneer het stuurslot er op gaat, als de sleutel uit het contactslot is getrokken.
Met de sleutel er weer in en het contactslot er af gedraaid werkt de claxon normaal.

Iemand een idee waar dit te zoeken?

Heb je het stuur en de stuurstang met beschermbuis eruit gehad??


De hele stuurkolom ligt er nu naast, maar ik heb m nog niet uit elkaar gehad. Het stuur zit erg vast, maar als hier de oplossing in zit ga ik nog een poging doen.
Het zit m niet in de sleepring (gecontroleerd), of in de centrale kabel (net vervangen). Het lijkt alsof het stuurslot via iets in de buis contact maakt met de buitenbuis, waardoor de aarde wordt gemaakt. Hoort de buis waarin de stuurslot-pen valt geïsoleerd te zijn van de buitenbuis? En zo ja, hoe?

Vanavond eerst tijdelijk het knopje op het dashboard herstellen en de stuurkolom terug plaatsen voor de APK herkeuring van morgen.
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Claxon via stuurslot

Bericht door old brumax » wo apr 19, 2017 20:41 pm

Gerard schreef:
old brumax schreef:
Gerard schreef:Mn claxon gaat af wanneer het stuurslot er op gaat, als de sleutel uit het contactslot is getrokken.
Met de sleutel er weer in en het contactslot er af gedraaid werkt de claxon normaal.

Iemand een idee waar dit te zoeken?

Heb je het stuur en de stuurstang met beschermbuis eruit gehad??


De hele stuurkolom ligt er nu naast, maar ik heb m nog niet uit elkaar gehad. Het stuur zit erg vast, maar als hier de oplossing in zit ga ik nog een poging doen.
Het zit m niet in de sleepring (gecontroleerd), of in de centrale kabel (net vervangen). Het lijkt alsof het stuurslot via iets in de buis contact maakt met de buitenbuis, waardoor de aarde wordt gemaakt. Hoort de buis waarin de stuurslot-pen valt geïsoleerd te zijn van de buitenbuis? En zo ja, hoe?

Vanavond eerst tijdelijk het knopje op het dashboard herstellen en de stuurkolom terug plaatsen voor de APK herkeuring van morgen.


Daar was ik dus benieuwd naar, er hoort een dunne rubber bus in de pijp te zitten ter hoogte van het stuurslot, (zit een gat in waar de grendelpen door gaat)zodat die geisoleerd zit, waarscijnlijk maakt hij nu contact via andere wegen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Gerard
Actief Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Claxon via stuurslot

Bericht door Gerard » vr apr 21, 2017 19:40 pm

Bedankt voor de tip.
Ik ga binnenkort een nieuwe poging doen om de stuurkolom uit elkaar halen om te kijken of deze bus er tussen zit, of misschien beschadigd is.
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600

Plaats reactie