Huishoud laden en gebruik accesoires

Plaats reactie
AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door AWOL » zo jun 25, 2017 14:44 pm

Hallo allen,

Ik ben bezig met de elektra in onze bus. Nu hebben we een originele Dometic verdampings koelkast in onze bus die prima koelt. De stroom krijgt hij van de huishoud accu. Die koelkast verbruikt relatief nogal wat als je ergens niet aan de stroom staat of onderweg bent.

Als ik me niet vergis is het sowieso beter een semi tractie accu voor de huishoud accu te nemen of is een nog ander type beter?

Nou vroeg ik mij af of de dynamo via de startaccu en het schedingsrelais genoeg laadt om de huishoud accu tijdens het rijden te laden en vol genoeg te houden zodat de koelkast aan kan blijven?

En ten tweede. Ik heb een Ctek MXS-10 lader in de bus gezet om de huishoud accu te laden als we ergens aan de walstroom staan. Alleen is het ok voor de huishoud accu als deze bijgeladen wordt terwijl hij ook stroom levert in de bus, aan vooral de koelkast, welke nogal aan de lading van de accu trekt? Of is dit slecht voor de accu? Is ook een semi tractie accu hier wel tegen bestand.
Al de 12V voor koelkast en accesoires in de bus komt via de huishoud accu en niet direct via een andere walstroom omvormer.

Kan de Ctek lader anders ook direct op de koelkast worden aangesloten, zodat de accu niet zo belast wordt? Of gaat dat niet?

Wat is de beste, of aan te raden lay out voor de elektra in dit geval?

Groeten.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door old brumax » zo jun 25, 2017 16:06 pm

De Ctec kan je omscakelen naar laden of rechtstreeks stroom leveren aan de verbruikers, in dat laatste geval doet de accu dus niet mee, tijdens het rijden leverd de dynamo stroom genoeg voor de koelkast en tegelijk laden.
Een semi tractie accu is nieuw vrij duur maar zijn gebruikt ook nog wel te scoren op het juiste adres en dan gaan ze in de bus nog jaren mee.
Voor een schema van de bedrading zul je even in de "schatkamer" moeten zoeken zijn verschillende topics over!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door AWOL » ma jun 26, 2017 16:33 pm

Dat kan met de Ctek, maar moet je schakelen en kan ie niet opgenomen worden in een vaste opstelling. Gaat niet om de standaard lay out van de bussen, maar deze specifiek. Kan de semi tractie accu geladen worden terwijl de koelkast eraan staat ge trekken? Of is dit slecht voor de accu?
De koelkast trekt 7A geloof ik, terwijl de lader met 10A laadt. Dus zou een plus moeten zijn qua laden van de accu. En de koelkast staat niet aldoor aan ook vanwege de thermostaat natuurlijk.
Dus kan de opstelling van Ctek lader op de accu terwijl deze ontladen wordt door bronnen of is een andere set up beter?
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door old brumax » ma jun 26, 2017 18:03 pm

AWOL schreef:Dat kan met de Ctek, maar moet je schakelen en kan ie niet opgenomen worden in een vaste opstelling. Gaat niet om de standaard lay out van de bussen, maar deze specifiek. Kan de semi tractie accu geladen worden terwijl de koelkast eraan staat ge trekken? Of is dit slecht voor de accu?
De koelkast trekt 7A geloof ik, terwijl de lader met 10A laadt. Dus zou een plus moeten zijn qua laden van de accu. En de koelkast staat niet aldoor aan ook vanwege de thermostaat natuurlijk.
Dus kan de opstelling van Ctek lader op de accu terwijl deze ontladen wordt door bronnen of is een andere set up beter?

Laden en stroom trekken tegelijk is geen probleem als de accu vol is schakeld de Ctec vanzelf af of hij gaat over op druppelladen tot er weer meer gevraagd word dan springt hij weer bij, trek je meer dan hij kan laden dan loopt de accu langzaamaan leeg, stopt een verbruiker dan gaat ie gewoon weer bijladen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door AWOL » ma jun 26, 2017 22:11 pm

Ok, dus de schakeling van walstroom 220V naar Ctek lader dan naar huishoud accu die terwijl hij wordt opgeladen op zijn beurt weer de koelkast en andere 12V verbruikers van stroom voorziet is geen probleem? En tijdens het rijden wordt de accu via de dynamo en het scheidings relais opgeladen en kan de koelkast nog steeds aan blijven staan en geeft dit geen lege accu. Klopt dit zo?

En dan is een semi tractie accu aan te raden voor de huishoudaccu. Wat is een aan te raden (minimale) grootte voor deze accu voor onze bussen?
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door old brumax » ma jun 26, 2017 22:27 pm

Daar kunnen je een aantal andere mensen beter mee helpen , er zijn er een aantal die een yellowtop 75 ah hebben maar nogmaals spit even de schatkamer door daar is veel over te vinden, zelf heb ik geen HH accu en ook geen koelkast en eerlijk gezegd ook nooit gemist, ben geen bierdrinker :lol: :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door Cali » di jun 27, 2017 13:07 pm

Zoals jij het van plan bent doe ik het eigenlijk ook, maar dan met semi-tractieaccu inderdaad. Voordeel is dat die voor ongeveer de helft leeggeladen kan worden (maar ook niet verder!), in tegenstelling tot een normale accu die sneller beschadigd. Eigenlijk zijn startaccu's en semi tractie hetzelfde, met het verschil dat de loodplaatjes minder snel kromtrekken naarmate energie wordt ontrokken. Dat betekent dat semi tractie nog altijd kapot kan bij volledig ontladen, maar minder snel dus.

Voor capaciteit moet je vooral nagaan hoe lang je zonder walstroom of dynamo denkt te moeten kunnen. Ik heb zelf 90 ampere. Mijn koelkast vraagt 8 ah. Rekeninghoudend met ongeveer de helft leegtrekken gaat ie dus zo'n 5 uur mee. Voldoende om boodschappen te doen, maar te weinig om een nacht mee door te trekken. Hoewel het 's nachts nooit echt warm blijft en de koelkast daarom uit zou kunnen.

Als je een accu echt volledig leeg wilt trekken moet je denken aan gelaccu's. Die zijn daartegen bestand. Nadeel is de prijs, ze zijn al snel dubbel of driedubbel zo duur.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door Tuinkabouter90 » di jun 27, 2017 18:44 pm

capaciteit van accu hangt natuurlijk ook nog een beetje samen met de ruimte die je hebt. kon iet een veel hogere capaciteit hebben als 85 ah. dit omdat de bak voor het reserve wiel er nog zit :-)

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door AWOL » do jun 29, 2017 18:00 pm

Dank voor de reacties tot zover. Goeie discussie denk ik ook, leerzaam. Ik heb alles in de opstelling staan zoals ik het beschreef. Alleen had ik als HH accu een kleinere oude startaccu staan en die trok het niet en werd warm en die was gewoon klaar. Dus even goed de situatie overdenken voordat ik er gewoon weer een accu in zet. Zodoende mijn vragen.
Maar de opstelling die ik heb is dus geen probleem. Dat is goed om te weten. Alleen nu welke accu? Een gelaccu is misschien duurder maar als ie veel langer meegaat als een semi tractie is dat toch wel een goeie optie.
Mijn ervaring is dat voordat je van huis gaat zet je de bus aan de walstroom, dan is alles lekker opgeladen en de koelkast goed koud. Met koelelementen erin die je in de vriezer thuis hebt bevroren ga je op pad en zet je de koelkast op een lage stand. Alles blijft prima koud. Ik weet niet precies met hoeveel Ah de dynamo laadt tijdens het rijden, maar als je op de camping komt en weer aan de walstroom gaat, gaat het prima. Niks geen problemen.
Sta je ergens waar je geen walstroom hebt houd je de koelkast op laag en alles blijft koud. Soms wel de koelelementen er weer uit halen als die ontdooit zijn, want dan lijken ze alleen maar energie te kosten om koel te houden. De koelkast slaat af en toe aan en houdt alles wel koud. Kan natuurlijk niet eeuwig duren, maar een nachtje zonder walstroom lukt. Een zonnepaneel in de bagagebak is natuurlijk een goeie oplossing zodat je stroom blijft krijgen. Heb ik persoonlijk niet. Maar overweeg het wel.

Een goeie en grote accu maakt dus wel het/ een verschil.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door Tuinkabouter90 » do jun 29, 2017 19:17 pm

hoe groter de capaciteit van de accu, hoe langer of je re mee toe kan.
heb mij wel eens laten vertellen dat het wel verstandig is om de hh accu groter tedoen dan de start accu

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door Cali » vr jun 30, 2017 8:39 am

Volgens het boekje levert de dynamo 55 ampere. Maar het is natuurlijk de vraag hoeveel je overhoudt.

Zo te lezen heb je alleen af en toe een nachtje zonder walstroom. Dan is een semi-tractie accu prima qua prijs-kwaliteit. Een gelaccu is meer voor regelmatig helemaal leegtrekken. Bijvoorbeeld voor een vakantie midden in de natuur. Leuk natuurlijk, maar hoe vaak doe je dat?

Een nadeel van een gelaccu overigens is wel dat je die nooit kan gebruiken als starthulp voor je bus. Zo'n hoog vermogen ineen keer kan ie niet aan. Een semi tractie wel. Dat betekent dat je met semi-tractie altijd reservestroom bij je hebt als je vergeten bent je lichten uit te zetten.

Let er verder inderdaad op of het allemaal past. Meestal kan je tot 90Ah kwijt naast de motor.

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door 911gt2 » di jul 25, 2017 0:03 am

Ik heb een 95ah accu die past prima inder de bak van het reservewiel. Wel heb ik een zwaardere dynamo 105amp. Ik ga op spa voor het eerst ervaren hoe lang mijn koelkast/koelbox het gaat uithouden op die accu.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door Wilfred » di jul 25, 2017 8:15 am

Ik heb zelf een 120 Ah motor gehad naast de originele motor. Nu is die verplaatst, ivm de Diesel. Die is zwaar, en voor beter gewichtverdeling wilde ik de extra accu zover mogelijk voorin dus die staat nu in de geventileerde kast direct achter de bestuurdersstoel.

Een zonnepaneel is leuk, maar juist snachts doet die ook weer niets he. Hij helpt je niet de nacht door dus, maar zorgt wel voor extra spanning overdag.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door mobiel70 » di jul 25, 2017 23:23 pm

Ik zou - als de prijs toch geen bezwaar is, kiezen voor Optima:
Een AGM accu uit de Red Top serie is uitermate geschikt voor het starten van voertuigen, vanwege de hoge koudstartstroom. Bij belasting handhaven Optima Yellow Top accu’s een relatief hoog voltage. Hierdoor levert hij meer energie, dan vergelijkbare conventionele batterijen. Dit alles dankzij de Optima AGM spiraalaccu technologie die de voordelen van een startbatterij combineert met die van een semitractie accu. Blue Top accu’s zijn geschikt voor het starten van de boot of voor het voorzien van energie voor speciale stroomverbruikers aan boord. Dit alles dankzij de Optima AGM spiraalaccu technologiedie de voordelen van een startbatterij combineert met die van een semitractie accu.
Kortom: geschikt voor starten en als huishoudaccu. De Yellow Top is naar mijn mening het meest geschikt. Kijk eens op http://www.intercel.nl/merken/optima-accu.html. Overigens: Deze accu's zijn weliswaar duurder, maar leveren veel meer prik en gaan veel langer mee en zijn minder kwetsbaar.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Huishoud laden en gebruik accesoires

Bericht door hanhoo » ma jul 31, 2017 20:33 pm

AWOL schreef: De stroom krijgt hij van de huishoud accu. Die koelkast verbruikt relatief nogal wat als je ergens niet aan de stroom staat of onderweg bent.


Het spijt me. Een koelkast zoals zo'n Dometic is niet geschikt om aan een accu te voeden. Die is in de kortste keren leeg. De 12 volt is ook meer om hem koel te houden, niet koel te krijgen.

AWOL schreef:
Als ik me niet vergis is het sowieso beter een semi tractie accu voor de huishoud accu te nemen of is een nog ander type beter?


Ja absoluut waar! De gewone tractie accu houdt niet van langzame ontlading en geheel ontlading. Die gaat gewoon voortijdig stuk. Optima Yellow Top is een enorme (dure) aanrader maar verdien je op termijn terug. Hij mag helemaal leeg blijven staan en gaat nog niet stuk.


AWOL schreef:
Nou vroeg ik mij af of de dynamo via de startaccu en het schedingsrelais genoeg laadt om de huishoud accu tijdens het rijden te laden en vol genoeg te houden zodat de koelkast aan kan blijven?


Dat is afhankelijk van de laad capaciteit (spanning) van de dynamo. Ik heb een dikke soundsystem in de Kever zitten met een Optima Yellowtop naast de startaccu. Helaas wordt bij belasting van het accessoire circuit (geluidssysteem aan) het scheidingsrelais niet bekrachtigd en wordt de Yellow Top helemaal niet geladen. Dat doet hij alleen als ik de verbruikers aan zeg maar de huishoud kant uitgeschakeld laat.

AWOL schreef:En ten tweede. Ik heb een Ctek MXS-10 lader in de bus gezet om de huishoud accu te laden als we ergens aan de walstroom staan. Alleen is het ok voor de huishoud accu als deze bijgeladen wordt terwijl hij ook stroom levert in de bus


Op zich geen probleem. Als de laadstroom maar groot genoeg is ten opzichte van het opgenomen vermogen van de koelkast. Ik twijfel, je zit met een 10A lader wel op het randje.

AWOL schreef:Kan de Ctek lader anders ook direct op de koelkast worden aangesloten, zodat de accu niet zo belast wordt? Of gaat dat niet?


Nee, daar is de CTEK in principe niet voor geschikt en bedoelt. Lekker de accu erbij laten hangen. Ik zou een sterkere 'walstroom' lader op de kop tikken. Je hebt een scheidingsrelais, dus je moet de capaciteit van beide accu's bij elkaar tellen. Stel dat je een 55Ah startaccu hebt een 85Ah huishoudaccu. Dat is samen een capaciteit van 140Ah. De stelregel is dan dat de laadcapaciteit in Ampere tenminste 10% hiervan moet zijn, oftewel 14 Ampere. Ga je ervan uit dat je dan ook nog een koelkast met zo'n 7 Ampere continu daaraan hebt draaien, dan is 20 Ampere geen overbodige luxe.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie