Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Robinelse » di mar 20, 2018 15:44 pm

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opknappen van een kever 1200 type 1. Ik heb onlangs de motor vervangen en ben nu aan het uitzoeken hoe ik alle Electra aan moet sluiten. Uit de schema’s wordt ik niet heel veel wijzer door mijn beperkte kennis van elektra.

ik kan in mijn kever ook niet terugvinden waar de spanningsregelaar ooit gezeten heeft dus heb ik een nieuwe geplaatst rechts achterin naast de motor. Nu zou ik graag willen weten hoe hij aangesloten moet worden op de dynamo en de rest van het elektrisch cicuit. Loopt er bijvoorbeeld ook een draad naar de bobine en of carb/choke vanaf de spanningsregelaar?

Verdere tips over hoe de bedrading naar de bobine, choke en oliedruksensor loopt zijn ook van harte welkom..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Wilfred » wo mar 21, 2018 11:13 am

heb je een interne of externe spanningsregelaar?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Robinelse » wo mar 21, 2018 15:10 pm

Wilfred schreef:heb je een interne of externe spanningsregelaar?
Ik heb een externe spanningsregelaar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door old brumax » wo mar 21, 2018 15:13 pm

Denk dat vragen over en met betrekking kevers beter op het keverforum behandeld kunnen worden, die is specifiek voor de kever!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Robinelse » wo mar 21, 2018 15:50 pm

old brumax schreef:Denk dat vragen over en met betrekking kevers beter op het keverforum behandeld kunnen worden, die is specifiek voor de kever!
Omdat ik een naast een kever ook een T2a heb en de problematiek universeel is leek het me handig mijn vraag hier te stellen en daarmee ook mijn mede busfanaten nu of in de toekomst te helpen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door dirkinbrabant » wo mar 21, 2018 16:33 pm

het zijn dezelfde motoren met dezelfde typen dynamo's. En daarover dan nog een vraag: heb je een gelijkstroomdynamo, of een wisselstroomdynamo?

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Robinelse » wo mar 21, 2018 16:50 pm

dirkinbrabant schreef:het zijn dezelfde motoren met dezelfde typen dynamo's. En daarover dan nog een vraag: heb je een gelijkstroomdynamo, of een wisselstroomdynamo?
In dit geval een gelijkstroomdynamo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door dirkinbrabant » wo mar 21, 2018 23:00 pm

Afhankelijk wat voor spanningsregelaar en dynamo je je hebt, heb ik hier twee schema's. Zijn wel van de bus, maar de dynamo wordt op dezelfde wijze aangesloten:

https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... _6869a.jpg

https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... us_70b.jpg

Verschil is of je 4 aansluitingen hebt op je spanningsregelaar en 2 op de dynamo, of 5 aansluitingen op de spanningsregelaar en 3 op de dynamo. En dat draadje van aansluiting 61 gaat naar je laadstroomlampje op je dashbord. De andere aansluiting van het laadstroomlampje komt van de +12v van je contactslot. Dit moet ook aangesloten worden,dat lampje is essentieel om je dynamo op gang te brengen.

Kan je met deze schema's vooruit?

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Robinelse » wo mar 21, 2018 23:36 pm

dirkinbrabant schreef:Afhankelijk wat voor spanningsregelaar en dynamo je je hebt, heb ik hier twee schema's. Zijn wel van de bus, maar de dynamo wordt op dezelfde wijze aangesloten:

https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... _6869a.jpg

https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... us_70b.jpg

Verschil is of je 4 aansluitingen hebt op je spanningsregelaar en 2 op de dynamo, of 5 aansluitingen op de spanningsregelaar en 3 op de dynamo. En dat draadje van aansluiting 61 gaat naar je laadstroomlampje op je dashbord. De andere aansluiting van het laadstroomlampje komt van de +12v van je contactslot. Dit moet ook aangesloten worden,dat lampje is essentieel om je dynamo op gang te brengen.

Kan je met deze schema's vooruit?
Super, hier kan ik zeker mee uit de voeten!! Ik kan alleen nog niet terugvinden welke draden naar de choke en oliedruksensor gaan..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Wilfred » do mar 22, 2018 6:44 am

choke moet gewoon een geschakelde plus op. Die dus spanning krijgt op het moment dat de bus op contact gaat. Dit kan dezelfde zijn als die naar de bobine gaat.

De oliedruksensor is de draad die vanaf je oliedruklampje naar achter loopt. Die is dus gewoon te volgen/te meten.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Robinelse » do mar 22, 2018 14:19 pm

Wilfred schreef:choke moet gewoon een geschakelde plus op. Die dus spanning krijgt op het moment dat de bus op contact gaat. Dit kan dezelfde zijn als die naar de bobine gaat.

De oliedruksensor is de draad die vanaf je oliedruklampje naar achter loopt. Die is dus gewoon te volgen/te meten.

Bedankt, ik kan weer even verder!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Robinelse » do mar 22, 2018 17:48 pm

Maakt het trouwens nog uit waar de spanningsregelaar gemonteerd word?! Ik wil hem namelijk achter naast het koelhuis op het dempingsmateriaal bevestigen.. hij zit dan niet direct tegen de carrosserie, kan dit ivm massa?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door eelke » do mar 22, 2018 18:41 pm

Origineel zit hij links onder de achterbank.
Massa heeft hij wel nodig!
hoe???

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door old brumax » do mar 22, 2018 19:39 pm

Dat is niet waar hij bij mij zit, nl tussen de firewall en de koektrommel!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1

Bericht door Robinelse » do mar 22, 2018 19:54 pm

old brumax schreef:Dat is niet waar hij bij mij zit, nl tussen de firewall en de koektrommel!!
Ik kwam deze foto tegen op internet... hier zit hij ook op het schutbord en dus niet rechtstreeks op de carrosserie... Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie