zelf knutsel schema gezocht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

zelf knutsel schema gezocht

Bericht door wouthwortel » wo apr 04, 2018 13:49 pm

Beste techneuten,

ik ben in het bezit van een 5-polige (krachtstroom??) stekker die voorzien is van de volgende kleur draden:
-grijs
-bruin
-zwart
-blauw
-geel&groen
deze laatste is volgens mij voor de aarde en zit ook op de dikke pen aangesloten.

Nu weet ik dat het mogelijk is om deze (man) stekker te verbinden met 2 blauwe (vrouw) 3-polige campingstekkers.

Mijn taalgebruik hierboven zal ondertussen wel duidelijk hebben gemaakt dat ik totaal geen kaas heb gegeten van electra; dingen als: stuurstroom, nul, fase etc. zeggen mij dus helemaal niets [[sad]] [[sad]]

Toch ben ik handig genoeg om m.b.v. een schema/tekening die 2 of 3 campingstekkers op een correcte manier aan de krachtstroomstekker te verbinden.
Ik heb internet al afgestruind, maar vind niks.
Heeft iemand van jullie een goed schema liggen?
I am Wouth and I approve this message.

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: zelf knutsel schema gezocht

Bericht door dirkinbrabant » wo apr 04, 2018 16:50 pm

Wout, ik kan je wel vertellen hoe het moet, maar het is niet aan te raden. Vraag is hoeveel Ampere die krachtstroomsteker is, als dat zo'n rode is (CEE-form) dan staat dat ergens vermeld. (16A, 32A, 63A of 125A).

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: zelf knutsel schema gezocht

Bericht door old brumax » wo apr 04, 2018 20:04 pm

In pricipe kan dat wel maar niet zómaar, anders gaat het net als met dat hippiegebeuren een aantal jaren geledenen dan jaag je dus 380-400 volt door alle kabels, en ja dat kan een hoop licht geven maar het word niet door iedereen in dank aanvaard kan ik je verzekeren.
Die geel/groene is idd de aarde, de andere kleuren zijn voor zover ik weet willekeurig in volgorde en dus ook in plaats.
Voor mijzelf heb ik er geen probleem mee om dat te doen maar alleen ter plaatse en dan METEN wat ik doe!!!!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: zelf knutsel schema gezocht

Bericht door dirkinbrabant » wo apr 04, 2018 21:52 pm

Die andere kleuren zijn niet zomaar in willekeurige volgorde. Je kan hier drie 230V contra's mee aansluiten. Blauw is de nul, en tussen blauw en bruin staat 230V, tussen blauw en zwart staat 230V, en tussen blauw en grijs staat 230V. Tussen bruin-zwart, zwart-grijs en grijs-bruin staat 400V en dat is dus het risico dat je loopt als je het niet goed doet wat Brumax bedoelt. Laat staan als je ook nog gaat verwarren met de geel/groene, dan kan je het zaakje gezellig onder stroom zetten.

Het is dus de geelgroene in drieën splitsen naar de drie contra"s aan het aardingscontact, de blauwe in drieën splitsen naar de drie contra's aan het ene stroomcontact en dan de bruine, zwarte en grijze ieder apart naar het andere stroomcontact van de contra's. Hoe dit netjes te doen is een andere vraag, geen geklooi met kroonsteentjes en isolatietape, in ieder geval.

Het 230V materiaal is gemaakt voor max 16A, en met die krachtstroom heb je ook zwaardere stekkers. Als het misgaat met kortsluiting, kunnen eerder kabels en stekers smelten dan dat de zekering van 32A of hoger er uit gaat. Vandaar mijn vraag hoeveel ampere die krachtstroomstekker is. Zou max 16 ampere mogen zijn.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: zelf knutsel schema gezocht

Bericht door old brumax » wo apr 04, 2018 23:09 pm

Het zal best dat er een vast schema is maar na 40 jaar bouw weet ik dat er nogal eens met die kabels en stekkers gerommeld word/werd vandaar dat ik het niet aandurf zomaar te zeggen welke kleuren je moet hebben, ik meet ze voor de zekerheid voordat er iets op word aangesloten, zelfs nog voor ik er iets aan knoop wil ik weten waar en hoeveel spanning er op staat!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: zelf knutsel schema gezocht

Bericht door dirkinbrabant » do apr 05, 2018 9:53 am

Helemaal gelijk, Brumax, altijd nameten. Wouth moet ook de krachtstekker openschroeven of daar de juiste kleuren nog op de juiste pennen zitten. In die rode stekkers is aangegeven wat aarde, nul en de drie fases zijn.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: zelf knutsel schema gezocht

Bericht door hanhoo » ma apr 09, 2018 8:52 am

Niet zelf gaan knutselen, Wouth. Wat jij zoekt is een krachtstroom verdeler, om van een rode 3 fase stekker de 3 fases af te splitsen naar 3x 230volt 16 ampere.

Het punt is: je krijgt dit nooit goed in de stekker omdat deze niet is geschikt om 2 of meer kabels te ontvangen. Er zal dus een verdeelkastje bij aan te te pas moeten komen, en die moet op zijn beurt ook weer minimaal IP44 spatwaterdicht (liefst meer) zijn. Bij buitengebruik en zeker als je te maken heb met een terrein en spullen van derden, zou ik zorgen dat deze ook is voorzien van een zekering en aardlekschakelaar.

Er is op dit gebied, zeker in de licht-en-geluid techniek zat te koop, gekeurd en gecertificeerd en wel. Je wil niet weten wat er gebeurt als jouw zelf geknutselde stekker kortsluiting of brand veroorzaakt!

Wat die rode stekker betreft: let op die zijn er in diverse maten voor 16, 32 of 64 Ampere.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie