injectie stottert en slaat af

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

injectie stottert en slaat af

Bericht door Reef blue » do jun 21, 2018 11:57 am

Mijn 1977 injectie stottert een beetje in de lage toeren. Daarnaast slaat hij af en toe af. Dat doet hij af en toe en onregelmatig. Iemand een idee?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door fahtal » do jun 21, 2018 12:01 pm

eerst ontsteking controleren. zeker bij problemen in lage toeren.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door superkever » do jun 21, 2018 15:32 pm

Compressie, klepspeling, ontsteking en vacuum vervroeging (indien van toepassing) controleren.
Bij mij klopte hiervan ook e.a. niet, had ik soortgelijke problemen bij stationairloop en sloeg daarbij af en toe af. Ook soms bij het schakelen bij lage toerentallen. Maar ik zou ook het benzinefilter checken.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door blokkever » do jun 21, 2018 16:28 pm

Meestal wordt dit soort storingen veroorzaakt door valse lucht (vacuüm lek) maar idd eerst de ontsteking uitsluiten.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door Reef blue » vr jun 29, 2018 9:23 am

Bedankt allemaal! Ik heb de ontsteking gecontroleerd met de stroboscoop. Was prima (123 tunes). Benzinefilter vervangen. Vacuumslangen gecontroleerd.

Het gaat eigenlijk gewoon goed maar ik kan het nu wat preciezer maken: het slaat toe na een een kwartier rijden als de motor op temperatuur komt (ongeveer 50 a 60 graden op de meter). Dan slaat hij af en loopt niet goed stationair. Kan het te maken hebben met de koude start (extra lucht bij koude motor) die te vroeg dicht gaat of de vijfde koude start injector?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door Cali » vr jun 29, 2018 17:04 pm

Zolang het alleen bij warme motor is denk ik eerder aan teveel benzine, dan valse lucht. Valse lucht moet je bij koude motor meer last van hebben toch?
Wat is je verbruik? 1op8 is normaal zo ongeveer.
Kan ook dat je koude startinjector blijft lopen, dus niet uitgaat. Dan is je thermo time switch waarschijnlijk kapot. Koppel de stekker van de koude startinjector eens los, dan zou ie uit moeten gaan.
Vervolgens kan het nog een verkeerde afstelling zijn van je luchtmassameter. Of slechte ontsteking zoals al is aangegeven.

Kapotte lambdasonde kan trouwens ook nog. Koppel die eens los, kijken of het iets uitmaakt (Als je die hebt dan, allen Californische modellen).

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door superkever » vr jun 29, 2018 19:25 pm

Of de koudestart injector (cold start valve) lekt waardoor brandstofmengel te rijk.
Heeft de 123 Tune een instelbare vervroegingscurve? Zo ja staat die goed?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door blokkever » za jun 30, 2018 10:24 am

Heb je de cilinderkoptemperatuursensor al getest?
Zo niet, dan zou ik dat zeker even doen:
http://www.ratwell.com/technical/TempSensorII.html

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door Reef blue » zo jul 01, 2018 22:42 pm

bedankt dat ga ik doen!
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door Reef blue » zo jul 01, 2018 22:46 pm

en de curve van de 123 tune is ingesteld door hrengineering. Zou goed moeten zijn.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door Reef blue » zo jul 01, 2018 23:00 pm

Ik heb net even gekeken naar de temperatuurzender maar die ziet er niet best meer uit. De temperatuursensor is een lastig onderdeel om te vinden. Ik ben bang dat ik moet gaan bestellen bij germansupply.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

injectie stottert en slaat af

Bericht door superkever » di jul 03, 2018 22:45 pm

Reef blue schreef:Ik heb net even gekeken naar de temperatuurzender maar die ziet er niet best meer uit. De temperatuursensor is een lastig onderdeel om te vinden. Ik ben bang dat ik moet gaan bestellen bij germansupply.
Keverland in Bergschenhoek heeft deze tegenwoordig op voorraad, staat ook in hun webshop. Nog niet goedkoop maar bij Germansupply maken de invoerrechten en verzendkosten die er bovenop komen het nog duurder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door Reef blue » wo jul 04, 2018 21:44 pm

Ik heb de sensor gehaald, het is de 0 280 130 012 (Bosch nummer) en VW nummer 311 906 041A. Dus dat is perfect voor 77 2L injectie! Ik ben benieuwd, de oude sensor zag er beroerd uit.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door Reef blue » wo jul 04, 2018 22:34 pm

is niet zomaar ff verwisselen....
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: injectie stottert en slaat af

Bericht door Reef blue » do jul 05, 2018 15:33 pm

verwisselen is gelukt...maar als de temperatuur oploopt tot 50 graden dan gaat ie eerst stationair onregelmatig lopen en vervolgens slaat hij af (uit stationair). Hij start gelijk maar loopt niet meer stationair.

Is dat niet de auxillary air regulator (ben ik recent mee bezig geweest). Die geeft hem meer lucht en die sluit langzaam af. Als die teveel geeft en de stationair is daarop afgesteld en de AAR gaat dicht?

Wie heeft een winnende tip?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Plaats reactie