Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Nu de bus toch uit elkaar ligt ook even plannen aan het maken waar alles moet komen.. nu dacht ik om de standkachel (china ding) hier te plaatsen. Hiervoor moet ik hem wel open slijpen en erna verstevigen denk.. maar dit is nogal een loze ruimte en na wat meten zou deze moeten passen.. wat denken jullie?
(Bedoel de loze ruimte onder de stoel naast de doorloop )
(Bedoel de loze ruimte onder de stoel naast de doorloop )
zij die vielen zijn gevallen
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Twee vragen: krijgt de kachel voldoende lucht? Wordt de buitenzijde van het kachelhuis warm? En zo ja, hoe warm? Je zit er per slot van rekening boven op!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Dat is een plek die ik ook in gedachten had als ik er ooit een wil inbouwen.
Volgens mij moet het kunnen als je aan de voorzijde een luikje of klepje maakt een paar scarniertjes eraan en je kunt er altijd bij.
als je aan de voorkant de lucht aanzuigt kan het zo naar achter in de grootste ruimten en op je voeten als je daar zit geblazen worden, of een t stuk inmaken naar de reguliere verwarmingsbuis dan heb je er in de winter onder het rijden ook nog plezier van.
De kachel kan dan voldoende lucht krijgen en ook weer kwijt worden.
Volgens mij moet het kunnen als je aan de voorzijde een luikje of klepje maakt een paar scarniertjes eraan en je kunt er altijd bij.
als je aan de voorkant de lucht aanzuigt kan het zo naar achter in de grootste ruimten en op je voeten als je daar zit geblazen worden, of een t stuk inmaken naar de reguliere verwarmingsbuis dan heb je er in de winter onder het rijden ook nog plezier van.
De kachel kan dan voldoende lucht krijgen en ook weer kwijt worden.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Bij de eberspacher-versie wordt de buitenkant niet meer dan 25°C. De aanzuig van de verbrandingsruimte kokt van buitenaf, alleen moet hij aan de achterksnt wel lucht aan kunnen zuigen, maar daar lijkt mij voldoende plek en openingen voor.mobiel70 schreef:Twee vragen: krijgt de kachel voldoende lucht? Wordt de buitenzijde van het kachelhuis warm? En zo ja, hoe warm? Je zit er per slot van rekening boven op!
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Heb mijn kachel onder de zitbank achter de kledingkast staan.
Heb je geen last van en uitblaas bij de voetjes als je op de achterbank zit.
Inlaat en uitlaat door de vloer.
Heb je geen last van en uitblaas bij de voetjes als je op de achterbank zit.
Inlaat en uitlaat door de vloer.
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Vanochtend even laten testdraaien. Buitenkant wordt zo'n 40 a 50 graden. Koud genoeg om in te bouwen dus.
Echter vroeg ik me af hoe jullie de uitlaat bevestigen. Deze wordt goed heet. 200 graden +
Lijkt me dat tectyl (of bij mij rx10) daar niet erg gelukkig van wordt.
Echter vroeg ik me af hoe jullie de uitlaat bevestigen. Deze wordt goed heet. 200 graden +
Lijkt me dat tectyl (of bij mij rx10) daar niet erg gelukkig van wordt.
zij die vielen zijn gevallen
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Zo, dat is behoorlijk veel warmer dan de eberspachers. Daar schrik ik wel een beetje van.
Ik heb bij de bedford (houten vloer) een gat gezaagd van 10x20cm daar vervolgens een dik (ca 8mm) stuk alu traanplaat over geschroefd. Daar zit alles op vast. Bijkomend voordeel is dat ik de kachel, incl. Montageplaat, van bovenaf los kan halen, mocht dat nodig zijn.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Ik heb bij de bedford (houten vloer) een gat gezaagd van 10x20cm daar vervolgens een dik (ca 8mm) stuk alu traanplaat over geschroefd. Daar zit alles op vast. Bijkomend voordeel is dat ik de kachel, incl. Montageplaat, van bovenaf los kan halen, mocht dat nodig zijn.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Ik heb de 8kw versie.. beetje een overkill. achteraf gezien had de 2kw versie een stuk beter geweest. Misschien daarom warmer. Heb het dan wel over het laatste stuk behuizing waar de warme lucht uit komt. Rest van de behuizing wordt niet warm.
Het gat zagen komt wel goed. Ik ben alleen bang dat de beugels waarmee de uitlaatpijp word vastgezet de warmte doorgeven aan hetgeen de beugel is bevestigd (chassis balk). Dus hoe de uitlaat te bevestigen zonder dat de tectyl / rx10 smelt / gaat branden
Het gat zagen komt wel goed. Ik ben alleen bang dat de beugels waarmee de uitlaatpijp word vastgezet de warmte doorgeven aan hetgeen de beugel is bevestigd (chassis balk). Dus hoe de uitlaat te bevestigen zonder dat de tectyl / rx10 smelt / gaat branden
zij die vielen zijn gevallen
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Pijpje is redelijk stug toch? Wat verderop pas aan een chassis balk schroeven dan wordt hij niet zo heet of stukje uitlaatband er omheen?
hoe???
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Ah, ik bedoelde inderdaad gewoon de zijkant. Uitstroomopening zal inderdaad ook wel die kant op gaan.Thijs84 schreef:Ik heb de 8kw versie.. beetje een overkill. achteraf gezien had de 2kw versie een stuk beter geweest. Misschien daarom warmer. Heb het dan wel over het laatste stuk behuizing waar de warme lucht uit komt. Rest van de behuizing wordt niet warm.
Het gat zagen komt wel goed. Ik ben alleen bang dat de beugels waarmee de uitlaatpijp word vastgezet de warmte doorgeven aan hetgeen de beugel is bevestigd (chassis balk). Dus hoe de uitlaat te bevestigen zonder dat de tectyl / rx10 smelt / gaat branden
De uitlaat wordt bij de eberspachers alleen bij het dempertje vastgezet. Aan de dempers zit een redelijk lang dun stukje plaat, waar de beugel aan vastgezet wordt.
Ik heb wax onder de bus, maar daarvan is nog nooit niks weggesmolten.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
-
- Gevorderde
- Berichten: 518
- Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Oosterbeek
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Ik heb die van mij er sinds gister werkend onder hangen. Gemonteerd in een rvs behuizing die ik op internet had gevonden.
Eigenlijk was deze voor een ander merk (of een kleiner type 2Kw ) geschikt maar met wat slijpwerk heb ik hem erin gekregen!
Aangesloten op het verdeelstuk aan de voorzijde zodat alle kanalen weer warm worden en bedienbaar zijn.
Fijn om weer warmte in de bus te hebben na 9 jaar!
Eigenlijk was deze voor een ander merk (of een kleiner type 2Kw ) geschikt maar met wat slijpwerk heb ik hem erin gekregen!
Aangesloten op het verdeelstuk aan de voorzijde zodat alle kanalen weer warm worden en bedienbaar zijn.
Fijn om weer warmte in de bus te hebben na 9 jaar!
T2b '79 Berlin 2ltr
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Mooie plek om te bevestigen. Jammer dat dit bij mij niet kan. (Bus is verlaagd)
Kan de kachel zo wel goed zn warmte kwijt met zo'n ombouw?
Heb je er ook een watertank onder hangen?
Kan de kachel zo wel goed zn warmte kwijt met zo'n ombouw?
Heb je er ook een watertank onder hangen?
Laatst gewijzigd door Thijs84 op za okt 10, 2020 9:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
zij die vielen zijn gevallen
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
erg netjes gedaan!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Ben ook even aan het prutsen geweest vandaag.. ik ga hem hier plaatsen.
Heb een plaatje moet maken omdat hij aan de onderkant 1cm uitsteekt.. een 2kw kachel zou moeten passen zonder verdere aanpassingen. Ik heb de 5kw.. (dus niet de 8 wat ik eerder dacht)
Heb een plaatje moet maken omdat hij aan de onderkant 1cm uitsteekt.. een 2kw kachel zou moeten passen zonder verdere aanpassingen. Ik heb de 5kw.. (dus niet de 8 wat ik eerder dacht)
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Extra ventilatorkachel / standkachel inbouwen
Waarom gebruik je het bestaande stuk niet weer, er een verstevigingshoekjes aan zetten en een scharnier en je hebt een prachtige klep en de kachel is mooi weggewerkt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!