Benzinemeter

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Benzinemeter

Bericht door _ferry_ » vr jan 17, 2020 20:55 pm

Nee volgens mij is dat een verwarmingsspiraaltje om een bimetaaltje heen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Benzinemeter

Bericht door old brumax » vr jan 17, 2020 22:08 pm

Mijn logische verstand voor zover aanwezig zegt mij dat er een stabiele spanning aanwezig moet zijn voor een juiste meting anders zou bij het veranderen van de spanning ook de tankvoorraad veranderen zonder te gebruiken en dat kan nooit de bedoeling zijn!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Benzinemeter

Bericht door dirkinbrabant » za jan 18, 2020 9:54 am

ik vond hier iets meer uitleg, maar wel een beetje kort door de bocht:

https://sites.google.com/site/pollekesk ... nzinemeter

Er staan ik het kort nog meer leuke dingen uitgelegd op deze site, overigens.

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Benzinemeter

Bericht door _ferry_ » za jan 18, 2020 22:32 pm

old brumax schreef:
vr jan 17, 2020 22:08 pm
Mijn logische verstand voor zover aanwezig zegt mij dat er een stabiele spanning aanwezig moet zijn voor een juiste meting anders zou bij het veranderen van de spanning ook de tankvoorraad veranderen zonder te gebruiken en dat kan nooit de bedoeling zijn!!!
Jeps, daar zorgt dat bimetaaltje voor.
Weliswaar is de uitgaande spanning variabel, maar de pulstijd verandert.
Dus bij 11 volt staat hij langer aan dan bij 13 volt. Omdat met 13v het bimetaaltje sneller opwarmt.

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Benzinemeter

Bericht door Pieter » di feb 01, 2022 12:17 pm

Hallo,

Graag had ik dit topic nog even opgerakeld.
Ik heb het probleem tot op heden nog niet opgelost omdat de motor er nog niet uit was, nu is dit wel het geval en zou ik dit probleem graag opgelost hebben.
Ik heb de schatkamer al bekeken, helaas zijn alle metingen en voorbeelden daar voor een T2b.

Ik heb in mijn '71 T2a een soort 'buis vlotter' zoals hier:
https://bus-ok.nl/media/image/product/9 ... 919051.jpg

Zoals gezegd geeft de meter goed vol aan, dit gaat goed tot ongeveer halverwege de tank en vanaf dan springt de meter op 0.
Heeft er iemand ervaring met het eventueel uitmeten van de ohmse waarden van deze vlotter? Misschien kan ik zo achterhalen of deze (deels?) defect is.

Alsook heeft de T2a niet het stabilisator blokje achteraan de benzinemeter, dus dit lijkt ook niet het probleem te zijn.

Bedankt!
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: Benzinemeter

Bericht door Has » di feb 01, 2022 13:02 pm

Hoi Pieter,

In dit geval is een deel van de tankvlotter stuk. Daar wordt dan geen weerstand meer afgegeven.

Ik had hetzelfde euvel met een nieuwe tankvlotter in een T2B, de oude was toen compleet aangetast en deels vergaan.
Toen was ik nog niet zo in de materie thuis en heb de nieuwe vlotter gewoon gemonteerd zonder vooraf door te meten.
Ik had gehoopt het achteraf te kunnen verhelpen met een digitale tankmeter die net op de markt is, maar daarmee was het nog niet verholpen.
Pas geleden heb ik de motor er maar weer uitgehaald en de vlotter vervangen en vooral vooraf doorgemeten.
Alles functioneert nu perfect en ik heb direct een lekkende krukaskeerring en O-ring kunnen vervangen ;-)

Ik heb de tweede tankvlotter nadat ik deze uit de tank heb gehaald nog eens doorgemeten.
Bij 3/4 leeg gaf deze al geen weerstand meer aan op de multimeter, alleen bij vol was er weerstand te meten.

Als er geen weerstand te meten is kan de kabel van de vlotter naar het dashboard stuk zijn, of de tankvlotter zelf.

Groet, Has
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Plaats reactie