Accu of niet?

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Accu of niet?

Bericht door dirkinbrabant » vr mar 26, 2021 21:10 pm

Om te voorkomen dat inderdaad iedereen van alles roept toch maar even dit:

- De truuk van Eelke kan je pas uitvoeren als de bus weer een keer niet wil starten. Je kan daarop wachten, maar ondertussen kan je wel met de voltmeter aan de gang. Kan je alvast wat dingen uitsluiten. Stel de voltmeter in op een bereik van 20 volt gelijkspanning of het bereik wat het best past bij 12-15 volt. Gelijkspanning wordt aangeduid met DC en/of = teken. Wisselspanning met AC of een kringelgolftekentje, dat moet je dus niet hebben. En meet met de rode meetpen op de +pool en met de zwarte meetpen op de -pool van de accu.

- Is de accu geladen? Deze meting kan je uitvoeren als de bus een een paar uur heeft stilgestaan en/of van de lader is. Dan moet de spanning op de accupolen ca 12,66 volt zijn, dan is de accu volgeladen. Bij langer stilstaan ontlaadt de accu en zal de spanning daarmee ook dalen.

- laad de accu of niet? Bij draaiende motor moet je op de accupolen een spanning van ca 13,6 tot 13,8 volt meten. Dat is een beetje afhankelijk van het dynamotype, maar zeker als je wat gas geeft moet je deze waarde halen. Met licht aan mag het ietsjes minder zijn. Maar onder de 13 volt, dat is het zeker te weinig.

- capaciteit? Maak het draadje tussen ontstekingstoren en bobine los. Dat is een (uit mijn hoofd gezegd) een groen draadje met een sleufstekkertje op de bobine die je eraf kan trekken. Als je die los hebt, dan slaat je motor op zeker niet aan als je start. Dan een hulpje de motor laten starten en weer op de accupolen meten wat de spanning is als de startmotor draait (en de motor dus niet aanslaat). De spanning mag niet onder de 9,6 volt zakken. Dat is wel afhankelijk van de buitentemperatuur, als het kouder is mag de spanning iets verder zakken. In de weblink naar problemcar van mij hierboven staat dat uitgelegd. En vergeet daarna niet het draadje weer terug te steken!

En checken als je er mee bezig bent: zijn de accupolen vrij van corrosie, zijn de accuklemmen aangedraaid en wat Fliz aanhaalt: check de massakabel tussen motorblok en chassis op corrosie en of die goed vast zit. Volgens mij moet je daarvoor ook ergens onder de bus zijn om die te vinden, dat is een soort van gevlochten lintkabel volgens mij.

Succes!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Accu of niet?

Bericht door Tante Leen » za mar 27, 2021 7:50 am

Heb vanmiddag iemand die me komt assisteren! Ik houd jullie op de hoogte. (Toch voelt het inderdaad als een laad probleem...)
de groetjes van Tante Leen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Accu of niet?

Bericht door Tante Leen » za mar 27, 2021 19:04 pm

Beiden accu’s doorgemeten en ze gaven allebei 12,8 aan. Ook gemeten terwijl de motor liep en toen 13,8 wat betekent dat de dynamo laadt toch?
Dus... geen idee! Neem de voltmeter mee op pad en zal meten de volgende keer dat ik problemen heb. Wellicht toch zo’n kapotte cel?

Vraagje; volgens de meneer die kwam helpen is het niet wijs dat ik een gel en een zuur accu in 1 systeem heb staan.. Wat zijn jullie ideeën hierover?
de groetjes van Tante Leen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Accu of niet?

Bericht door Tante Leen » zo mar 28, 2021 10:13 am

En vandaag start ze weer niet. Accu spanning rond de tien...
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Accu of niet?

Bericht door old brumax » zo mar 28, 2021 10:56 am

Koppel die hh accu eens helemaal af, mss is er iets in de scheiding niet helemaal lekker en vreten ze elkaar op, dat is een bekend gegeven.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Accu of niet?

Bericht door mobiel70 » zo mar 28, 2021 13:51 pm

Over het algemeen is het advies om accu's in een systeem van hetzelfde merk en type te gebruiken. Op mijn boot had ik dat niet (een Optima redtop voor starten en een gewone tractie voor het electriciteitsverbruik), en waren de accu's na tien jaar op ;) Maar die hadden ook een tijdlang te kampen met een slechte accuscheiding. In de bus heb ik nu een Cyrix zitten, en op de boot sinds een paar jaar een Argofet, beiden van Victron. Waar het natuurlijk om gaat is dat die accuscheiding goed werkt, anders trekt de ene accu de andere leeg.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Accu of niet?

Bericht door Tante Leen » zo mar 28, 2021 14:04 pm

mobiel70 schreef:
zo mar 28, 2021 13:51 pm
Over het algemeen is het advies om accu's in een systeem van hetzelfde merk en type te gebruiken. Op mijn boot had ik dat niet (een Optima redtop voor starten en een gewone tractie voor het electriciteitsverbruik), en waren de accu's na tien jaar op ;) Maar die hadden ook een tijdlang te kampen met een slechte accuscheiding. In de bus heb ik nu een Cyrix zitten, en op de boot sinds een paar jaar een Argofet, beiden van Victron. Waar het natuurlijk om gaat is dat die accuscheiding goed werkt, anders trekt de ene accu de andere leeg.
Het gekke is dat beide accu’s gisteren rond de 12,8 zaten en ik er verder niet mee gereden heb na het meten vd spanning... enniehoe... tis iig niet mijn startmotor 😂
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Accu of niet?

Bericht door mobiel70 » zo mar 28, 2021 15:03 pm

Lekstroom???
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Accu of niet?

Bericht door Tante Leen » wo mar 31, 2021 7:02 am

mobiel70 schreef:
zo mar 28, 2021 15:03 pm
Lekstroom???
Ik heb niks veranderd de laatste tijd, dus dat zou wel raar zijn uit het niets... (muizen? 😳)

Ga nu weer terug naar de Accuman voor een grondiger onderzoek 🤞🏼
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Accu of niet?

Bericht door old brumax » wo mar 31, 2021 14:36 pm

Tante Leen schreef:
wo mar 31, 2021 7:02 am
mobiel70 schreef:
zo mar 28, 2021 15:03 pm
Lekstroom???
Ik heb niks veranderd de laatste tijd, dus dat zou wel raar zijn uit het niets... (muizen? 😳)

Ga nu weer terug naar de Accuman voor een grondiger onderzoek 🤞🏼
Jij hoeft ook niets veranderd te hebben , het zou ook een defecte diode kunnen zijn in je scheiding (van de accu's den hé)
en dan heb je lekstroom, heb ik in het klein gehad met een vrij kostbare kamera, was al wel een aantal jaren met veel plezier gebruikt en nooit problemen tot op een gegeven ogenblik ik weer foto's wou maken en de batterijen leeg waren wat niet zou kunnen want die schakelde altijd keurig uit na 30 sec, nieuwe erin volgende dag .....leeg, dus na laten kijken, een zeer hoge lekstroom welke niet gerepareerd kon worden of alleen tegen zeer hoge kosten.
Dit is alleen even ter verduidelijking!!!
Vandaar mijn eerdere suggestie om de hh accu er even uit te halen of te ontkoppelen om zeker te weten dat ze elkaar niet opvreten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Accu of niet?

Bericht door Tante Leen » wo mar 31, 2021 14:52 pm

old brumax schreef:
wo mar 31, 2021 14:36 pm
Tante Leen schreef:
wo mar 31, 2021 7:02 am
mobiel70 schreef:
zo mar 28, 2021 15:03 pm
Lekstroom???
Ik heb niks veranderd de laatste tijd, dus dat zou wel raar zijn uit het niets... (muizen? 😳)

Ga nu weer terug naar de Accuman voor een grondiger onderzoek 🤞🏼
Jij hoeft ook niets veranderd te hebben , het zou ook een defecte diode kunnen zijn in je scheiding (van de accu's den hé)
en dan heb je lekstroom, heb ik in het klein gehad met een vrij kostbare kamera, was al wel een aantal jaren met veel plezier gebruikt en nooit problemen tot op een gegeven ogenblik ik weer foto's wou maken en de batterijen leeg waren wat niet zou kunnen want die schakelde altijd keurig uit na 30 sec, nieuwe erin volgende dag .....leeg, dus na laten kijken, een zeer hoge lekstroom welke niet gerepareerd kon worden of alleen tegen zeer hoge kosten.
Dit is alleen even ter verduidelijking!!!
Vandaar mijn eerdere suggestie om de hh accu er even uit te halen of te ontkoppelen om zeker te weten dat ze elkaar niet opvreten.


Jee, dank voor de extra toelichting. Zoals eerder aangegeven snap ik de ballen niet van electra en ben ik er een beetje angstig voor. “Een foute handeling en je bus brandt door” en dat soort paniek gedachtes.

Ik ga jullie berichten heel goed doorlezen en pogen letterlijk op te dreunen bij de accuboer. (En daarbij mijn meest hulpeloze blik opzetten in de hoop dat hij de tijd neemt het te onderzoeken...) 😅
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Accu of niet?

Bericht door old brumax » wo mar 31, 2021 17:04 pm

Dat gaat je lukken!! :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Accu of niet?

Bericht door old brumax » wo mar 31, 2021 17:08 pm

Je hoeft niet echt een techneut te zijn om van de hh accu de minpool met die blauwe ring erom los te halen en dan kijken of de spanning in de startaccu daalt of iedere dag even starten en weer uit kijken wat er gebeurt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Accu of niet?

Bericht door Thijs84 » wo mar 31, 2021 17:59 pm

Vrij simpel denk.. :-) accu laad bij (13.8v) helemaal top. Dynamo is dus goed. Accu's zijn door gemeten dus ook goed. Wat rest is toch een lekstroom. Nieuwe radio erin gezet? Flessen warmer die aan blijft staan? ;-) Wordt gewoon een dagje bedrading nalopen. Begin vanaf je accu de bedrading even te checken. Loop bij een maatje ook al langere tijd te zoeken naar zijn lekstroom (chevy uit 1970). Tijdelijke oplossing voor nu een massa schakelaar. Sta je stil.. massa er vanaf. Ga je rijden massa erop.. start ie altijd.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Accu of niet?

Bericht door old brumax » wo mar 31, 2021 19:09 pm

Da's de simpelste oplossing maar ik verdenk de accu scheider, weet niet of het een cirex is of wat anders daarom een simpele test je staat niet op de camping dus die hh accu eraf en zien wat er gebeurt, blljft het dan goed dan hou je maar een klein circuit over.
Ben zelf heel blij met mijn massa sleutel, voordeel van een ex legervoertuig.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie