Pagina 1 van 1

Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: za okt 09, 2021 16:21 pm
door Erwin&jo
Goedendag,

Wie kan mij helpen, ik heb het knipperlicht los gehad omdat hij niet uitschakelde bij het terug draaien van het stuur.
Dit werk nu weer, maar toen ik hem los had zag ik dat er 2 bruine draadjes los zaten.
Weet iemand waar deze voor zijn? en of het kwaad kan dat deze los zitten?

Het knipperlicht en waarschuwingslicht werkt gewoon, dus het lijkt in eerste instantie geen probleem te zijn.

Groet Jorien

Afbeelding

Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: za okt 09, 2021 18:17 pm
door Thijs84
Bruin is aarde (massa)
(Schema van een t2a)Afbeelding

Als alles werkt zal het wel goed zijn Afbeelding

Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: za okt 09, 2021 18:39 pm
door old brumax
kun je niet zien waar ze gezeten hebben ??
toetert werkt ook?

Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: za okt 09, 2021 21:28 pm
door Thijs84
Kan aan mij liggen, maar deze zit gewoon vast toch? Dit is de massa van je schakelaar, en zit daar op de juiste plek.
Die andere zie ik niet zo goed op de fotoAfbeelding

Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: zo okt 10, 2021 14:13 pm
door Erwin&jo
De toeter doet het gewoon.

Lokactie waar ze gezeten hebben is ook duidelijk, je ziet de soldeer nog zitten.
Lijkt op de foto idd dat hij nog vast zit, maar zit er alleen tegen aam, draadjes zijn zijn wel door.

Maar massa is essentieel om kortsluiting of doorbranden van zekeringen te voorkomen toch?

Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: zo okt 10, 2021 14:28 pm
door Thijs84
Massa zorgt ervoor dat schakelaars werken. Zekering staat er los van de werking. Werkt je groot licht? (Door de hendel omhoog te klikken zou je groot licht aan moeten gaan, daar is dit massa draad voor)

Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: zo okt 10, 2021 19:37 pm
door fahtal
Massa is niets anders dan een mooi wordt voor min pool. Echter loopt de minpool door het staal van het chassis en carrosserie.

Niet te verwarren met een aarde draad zoals in huis.

Leuk feitje... Engelse auto's is het juist anders om... dus is daar de massa plus... rare jongens.

Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: zo okt 10, 2021 20:23 pm
door Thijs84
Feitelijk gezien is de min pool de plus pool.. (kwamen ze later achter rond 1900) maar was een gedoe om aan te passen, dus theorie maar zo gelaten. De Engelsen zijn degene die het dus eigenlijk goed hebben aangesloten

Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: zo okt 10, 2021 21:02 pm
door superkever
Thijs84 schreef:Feitelijk gezien is de min pool de plus pool.. (kwamen ze later achter rond 1900) maar was een gedoe om aan te passen, dus theorie maar zo gelaten. De Engelsen zijn degene die het dus eigenlijk goed hebben aangesloten Afbeelding
Afbeelding Dat is nieuw voor mij. Maar mijn multimeter liegt niet als ik spanning en de batterij (accu) meet. Hebben ze mij tijdens mijn studie over de werking van een batterij en electronenstroom verkeerd verhaal verteld? Nieuwe complottheorie over de Britten? AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?

Geplaatst: zo okt 10, 2021 21:10 pm
door Thijs84
Haha.. allemaal verzonnen door de overheid..
Wordt de aarde vierkant van enzo..
Maar ooit eens geleerd op school. , zou zeggen google het, maar die antwoorden kloppen ook niet altijd.. haha.

Edit:

Toen rond 1800 elektriciteit ineens "een dingetje" werd, moest men besluiten hoe "stroom" (ze hadden geen idee wat het was, maar zagen wel wat het deed) liep.
Men besloot toen dat het van + naar - liep.  Dus stroom zou uit positief geladen deeltjes bestaan (+ ladingen stoten elkaar af, dus wat bij de + pool zit wordt weggeduwd en komt "vanzelf" bij - terecht).

Rond 1900 ontdekte men dat de feitelijke stroom werd veroorzaakt door hele kleine ladingdragers, die ook nog eens negatief geladen waren: de net ontdekte elektronen.

Goede raad is duur: alle boeken, handleidingen, installaties "ombouwen" of andersom beschrijven kostte veel tijd en geld en levert weinig nieuws op. Dus besloot men voortaan te zeggen:

- Stroom loopt van + naar -   (en we doen net alsof dat door positieve ladingen gebeurt)
- elektronen lopen van - naar +  (en die vormen de "echte" elektrische verplaatsing).

Maar het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt negatief geladen elektronen naar links sturen (waardoor een overvloed aan negatieve lading daar kan gaan ontstaan) of je kunt van links naar rechts positieve lading sturen (dan is er een tekort aan positieve lading links en dat is hetzelfde als een overvloed aan negatieve lading).

Dus voor alle stroom-problemen nemen we aan dat de stroom van + naar - gaat (in een stroomkring buiten de batterij die de uitgangen van de batterij verbindt) en dat de feitelijke ladingsverplaatsing door negatieve elektronen gebeurt, die net andersom door de draad gaan (van - naar + op de batterij uitgang)