123 tune+

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

123 tune+

Bericht door Rolf » di mar 15, 2022 23:19 pm

Hallo allemaal,

Ik heb mijn bus een 123 ignition cadeau gedaan. Leek me makkelijk om de Bluetooth versie te doen, met vacuum. Heeft iemand een idee hoe de curves ingesteld moeten worden voor mijn 1600AS?

Ik had de vw One fits all overgenomen met behulp van het programma voor de usb-versie. Hierin kun je het bestand van de 123-website openen om het handmatig over te nemen in je Bluetooth app.

Uit het Usb-programma:
Afbeelding

Ingevoerd op mijn Bluetooth ontsteking:
Afbeelding

Afbeelding


Statisch gesteld met het ledje op bdp (deukje) start de bus, toerental loopt (vanzelf) op, slaat af. Met voorzichtig gas geven wil hij wel even blijven lopen, maar gaat ploffen en slaat af.

Statisch gesteld met het ledje op het originele vooronstekingspunt (kerfje) hetzelfde verhaal, maar nog minder stabiel.

Vooraf kleppen gesteld, benzine- en luchtfilter vervangen, bobine, bougies en bougiekabels vernieuwd.

Nog een kleine twijfel over de kabels vanaf de bobineterminals: heb nu + naar choke, afslagklep, stroomverdeler rood en - naar stroomverdeler zwart. Blauw van stroomverdeler naar massa achterlichten. Bij alle gare stekkertjes een nieuwe erop gezet.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 123 tune+

Bericht door Thijs84 » di mar 15, 2022 23:30 pm

Die blauwe weet ik niet maar de rest zit goed.
Een 123 ontsteking stel je eerst statisch zodat hij start, hierna met de scope afstellen. Uit mn hoofd 32gr voor ontsteking bij max toerental.
Zit je vacuüm slang aangesloten? Bougiekabels op in de juiste volgorde (1,4,3,2)
Ps, heb je een zwaardere bobine gemonteerd? Deze heeft een 123 namelijk nodig
zij die vielen zijn gevallen

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: 123 tune+

Bericht door Rolf » wo mar 16, 2022 6:53 am

Vacuümslang zelfs de flexibele uiteindjes vervangen en is aangesloten. Blauwe Bosch bobine nieuw, zoals voorgeschreven. Onstekingsvolgorde kabels tot in den treure gecontroleerd.

Stel ik statisch op BDP (deukje in de pulley) of op vooronstekingsmoment (kerfje in de pulley)? Handleiding zegt het eerste, installatiefilmpje op de website van 123 zegt het tweede.

vw56beetle
Actief Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: do aug 08, 2019 8:15 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 123 tune+

Bericht door vw56beetle » wo mar 16, 2022 7:51 am

wil je dit goed doen moet je bus op de testbank, dit is zelf erg lastig goed in te regelen.
heb dit zelf ook geprobeerd om te doen (met mijn injectie) maar kost veel tijd en als het mis gaat (of je een langere tijd met een verkeerde curve rijd) kost het je een revisie wat vele male duurder is.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 123 tune+

Bericht door Thijs84 » wo mar 16, 2022 8:40 am

Nou, ik heb een 123 op een standaard type 1 blok en die draait als een tierelier. Testbank is leuk (en zal geen kwaad kunnen) maar een 123 is goed zelf te stellen.
Je stelt hem statisch af op 7gr voor ontsteking. Dus de groef op je poulie en niet het deukje (deukje is bpd)
Probeer eens een andere curve.. ik zal vanavond eens kijken waar die van mij op staat. Volgens mij programma 9
zij die vielen zijn gevallen

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: 123 tune+

Bericht door EeVeeWee » wo mar 16, 2022 10:37 am

Een ontsteking is alleen perfect af te stellen op een rollenbank, omdat je namelijk dan ook onder verschillende belastingen kunt optimaliseren.
Al zal een standaard curve waarschijnlijk redelijk in de buurt komen van optimaal.
Dus.

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: 123 tune+

Bericht door Rolf » wo mar 16, 2022 10:56 am

Probleem met instellen is dat ik geen curves te kiezen heb. Zie hier op het forum lijsten met programmanummers van curves, vallen die bestanden te downloaden ergens?

Misschien heeft iemand een screenshot van een curve (de tabellen erbij)?

In mijn Bluetooth app kan ik bestanden uploaden, maar geen idee welk type. De xml die op de 123-website staat, slikt hij in ieder geval niet.

Voor nu ga ik niet voor perfect, maar voor starten en lopen...

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 123 tune+

Bericht door Thijs84 » wo mar 16, 2022 18:31 pm

Dit staat in het boekje van 123 die ik erbij kreeg. Heb je hier iets aan?
Vanaf dit blaadje hen ik prog 9Afbeelding
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 123 tune+

Bericht door blokkever » do mar 17, 2022 9:33 am

EeVeeWee schreef:Een ontsteking is alleen perfect af te stellen op een rollenbank, omdat je namelijk dan ook onder verschillende belastingen kunt optimaliseren.
Al zal een standaard curve waarschijnlijk redelijk in de buurt komen van optimaal.
Niet helemaal waar, de 123tune(+) heeft een timerfunctie waarmee je de ontsteking kunt tunen in alle denkbare belastingsgevallen.
Een rollenbank maakt het wel makkelijker, maar is beslist niet noodzakelijk.
Even een middagje met een tweede persoon in de auto en dan bij verschillende belastingen gaan fine-tunen, bij zware belasting focussen op de centrifugaalvervroeging en daarna bij lichtere belastingsgevallen de vacuüm vervroeging afstellen.

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: 123 tune+

Bericht door Rolf » do mar 17, 2022 19:59 pm

Bedankt Thijs, helaas kom ik daar niet veel verder mee. De onderste twee afbeeldingen uit mijn eerste post hebben een tabelletje bij de grafieken staan. Die kan ik aanpassen. Hoeveel vervroeging bij welk toerental (centrifugaal) en hoeveel bij welke druk (vacuüm).

Verwachtte eigenlijk dat er, net zoals bij de jouwe, wat uitgebreider documentatie en voorgeprogrammeerde curves zouden zijn voor dat geld. Heb nu alleen een simpel universeel snelstartfoldertje voor het statisch stellen.

Ik zal er 123 ignition eens over mailen, heb nu al aardig wat tijd gestoken in uitzoeken en testen, begint nogal te frustreren. Dat was nu precies waar ik dat ding niet voor kocht.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 123 tune+

Bericht door Thijs84 » do mar 17, 2022 20:08 pm

Ik zat te twijfelen tussen de normale en de + met Bluetooth..
Zo te horen goed dat ik de normale heb.
Denk dat je er inderdaad goed aan doet even te mailen naar de importeur. Als hij eenmaal werkt ben je denk een blij man..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: 123 tune+

Bericht door hanhoo » zo mar 20, 2022 11:19 am

Voor wat ik begrijp heb je de standaard ontsteking vervangen voor de 1-2-3. Dit zonder afstellen met een stroboscoop en afstelling van de carburateur.

Dat betekent dat je eigenlijk geen idee hebt wat het oude ontstekingstijdstip was. Een klein verschil in ontstekingstijdstip verhoogd of verlaagd het stationaire toerental. Bovendien hebben de CO en stationairomloop van de carburateur invloed op de vacuumwerking en dus ontstekingsvervroeging. Tenslotte bemoeit de choke er zich er ook nog eens mee. Wellicht had de oude ontsteking wel een probleem, bijvoorbeeld een lekke of vastgelopen vacuumvervroeger, en is daar met afstelling omheen gewerkt. No one knows.

De curve one-size-fits-all is prima en moet hij goed op kunnen lopen. Spelen met andere curves heeft pas zin als je hem op deze curve goed lopend en rijdend hebt naar mijn mening. En wat de invloed van een curve wijziging doet, kun je eigenlijk alleen maar goed zien op een rollenbank. Maar dat is niet nodig met de one-size-fits curve.

Advies: Zoek iemand met een stroboscoop met instelbare onstekingsvervroeging (of trakteer jezelf nog eens, het is eigenlijk een must voor de zelf sleutelaar).

1. Check je poelie. Er zijn er meerdere in omloop waarvan de kerfjes niet kloppen. Zoek BDP op cilinder 1 en lees af of de merktekens kloppen. Plaats een duidelijk leesbaar markeerpunt (witte stift) op BDP.

2. Stel de 123 statisch af volgens de handleiding (7,5) voor BDP, ca 1,5cm rechts van het BDP merkteken op de poelie.

3. Breng CO en stationair schroef naar de 'start' waardes. Uit mijn hoofd is dat CO schroef indraaien en dan 3-3,5 slag uit. Stationair indraaien en 1,5-2 slagen uit. Koppel dan de vacuumslang los van de 1-2-3 en dop hem af zodat hij geen valse lucht trekt. Starten maar en op bedrijfstemperatuur laten komen (chokevlinder volledig open). Probeer het toerental (af te lezen op de stroboscoop) tussen 800 en 900 tpm te krijgen met de stationairschroef. Lukt dit niet, dan tenminste onder de 1100 tpm. Dan is de centrifugaalvervroeging nog in rust en de vacuumvervroeging heb je immers afgedopt.

3. Stel de stroboscoop af op 7-8 graden voor BDP en lees het merkteken af. Verdraai nu stapje voor stapje de onsteking totdat je het merkteken op het juiste punt hebt. Corrigeer elke maal het stationair toerental zodra dit te laag (motor dreigt af te slaan) of te hoog (boven de 1100tpm) wordt.

4. Zodra gelukt, stel je de stroboscoop naar 29 graden voor BDP. Trek nu de motor op toeren tot het punt dat je met de stroboscoop ziet dat de centrifugaal vervroeging niet verder vervroegd (meestal tussen de 3500-4000 tpm). Corrigeer met de stroboscoop nu de vervroeging totdat je het merkteken in het midden hebt (dus de instelling van de stroboscoop veranderen, en van de verdeler afblijven!). Lees op de stroboscoop af welke waarde dit is. Idealiter voor een standaard 1600 dubbelpoort ligt dit tussen de 28 en 32 graden. Zo niet, laat de motor stationair terugvallen en corrigeer. Uiteindelijk wil je maximum vervroeging tussen de 28 en 32 graden hebben en dat hij stationair terugvalt naar 5-8 graden. Voila, ontsteking juist afgesteld. Je kunt binnen deze grenzen wat spelen, iets meer vervroeging is iets meer power, maar ook warmere motor.

5. Stel stationair af op 850-900 tpm. Draai nu de CO schroef in totdat je ziet dat de motor begint te dalen in toeren. Draai hem dan in kleine stapjes steeds verder open (geduld) totdat je het hoogst mogelijke toerental hebt bereikt. Daarna een halve slag indraaien. Vervolgens met de stationairschroef het stationair toerental weer afstellen op 850-900tpm.

6. Motor afzetten, stroboscoop losmaken en opruimen (ik ben er al eens overheen gereden), niet vergeten de vacuumslang aan te sluiten en ga een stukje rijden.

Vacuum, toerental, ontstekingstijdstip, CO en stationairomloop zijn communicerende vaten. Suc6!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 123 tune+

Bericht door Thijs84 » zo mar 20, 2022 13:58 pm

Wat een mooie en goede uitleg geef je toch altijd.. dit keer je tekst maar een keer opgeslagen
zij die vielen zijn gevallen

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: 123 tune+

Bericht door Rolf » do mar 24, 2022 13:14 pm

Bedankt Hanhoo, dat is een bruikbaar en gedegen advies. Dit is niveau 'How to keep your Volkswagen alive', inclusief het opruimen van de stroboscoop. Ik mis nog de tip om je haren bij elkaar te binden, maar voor de rest is het John Muir-esk.

Ik zie waar mijn denkfout zit (zat). De carburateur heb ik zelf eens afgesteld bij een grote beurt lang geleden. Waarschijnlijk toen al met slecht of kapot vacuüm. De bus reageerde al langer niet goed op gas bij of af, zeker als er plots gas gegeven werd of gestopt. Vervolgens heeft hij lang stilgestaan, nu wilde ik hem een flinke beurt geven en ontdekte het kapotte vacuüm. Dit meende ik vlot op te lossen met een nieuwe ontsteking en daarna de carburateur af te stellen. Hiermee het samenspel genegeerd. Vervolgens ga ik ongefundeerd troubleshooten waarna ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik ga ermee aan de slag zo gauw ik tijd heb en laat weten hoever ik ermee ben gekomen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: 123 tune+

Bericht door hanhoo » do mar 24, 2022 22:02 pm

Graag gedaan, ik lees graag of het gelukt is.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie