Ik heb een gel-accu in de VW T2 1977 bus, bij lange
ritten begint deze te koken en komt sulfiet vrij.
Nou denk ik dat de spanningsregelaar niet goed
meer is, echter ik kan deze nergens vinden, iemand een idee waar deze is ingebouwd?
Spanningsregelaar
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Spanningsregelaar
In je dynamo.
(Eerste foto) Gelijkstroom dynamo hangt er ergens naast
(Tweede foto) Wisselstroom, zit het intern.
Je kan het meten. Bus laten lopen en spanning op je accu meten. Is deze boven de 14v, dan is deze stuk.
(Eerste foto) Gelijkstroom dynamo hangt er ergens naast
(Tweede foto) Wisselstroom, zit het intern.
Je kan het meten. Bus laten lopen en spanning op je accu meten. Is deze boven de 14v, dan is deze stuk.
zij die vielen zijn gevallen
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Spanningsregelaar
Inderdaad, even meten, kokende accu is te hoge laadspanning door defecte spanningsregelaar. En zo snel mogelijk repareren, je accu legt het loodje en er ontwijken kwalijke dampen. Bus uit 1977 heeft hoogstwaarschijnlijk de wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar, dat is volgens mij een unit inclusief koolborstels die je er van buitenaf kan uithalen.
Re: Spanningsregelaar
Bedankt, we gaan het proberen te fixen
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Spanningsregelaar
Veel bussen hebben nog een externe spanningsregelaar, deze zit dan rechts op het brandschot gemonteerd, zie onderstaande foto als voorbeeld.