Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door jerupke » zo dec 19, 2010 1:46 am

Bovendien blijft je comfort afhankelijk van de stand van de rasterplaten.
Spindels heffen dit niet op, echter: als je alleen spindels monteert, blijft de bus zijn originele veerkarakteristiek houden.

Verstellen moet je niet te licht opvatten. Denk nl. ook even aan je sporing en wielvlucht. Je bandjes gaan in rook op als ze niet goed staan, los daarvan is je stuurgedrag er niet beter op zals je in de (niet afgestelde) stand rijdt.
Mijn Michelins waren na 5400km omdat ik hem niet meer had uitgelijnd na montage spindels ( #-o #-o #-o )
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door AirBus » ma dec 20, 2010 14:16 pm

leonoudewesselink schreef:Als ik zou moeten kiesen tussen enkel rasterplaatjes of red 9 dan wist ik het wel...

RED 9

Puur voor comfort, en makkelijk monteren ( als je je bus nu gewoon rijdend hebt, en dus niet al alles hebt liggen.. )

gr
leon



Ja en met red9 hangt alles aan je 2 schokbreker boutjes.. ik heb ze wel eens gebroken gezien :shock:
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Area51 » ma dec 20, 2010 18:55 pm

AirBus schreef:Ja en met red9 hangt alles aan je 2 schokbreker boutjes.. ik heb ze wel eens gebroken gezien :shock:


Ik niet, dus kom maar op met die foto's !!

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door leonoudewesselink » ma dec 20, 2010 19:28 pm

AirBus schreef:
Ja en met red9 hangt alles aan je 2 schokbreker boutjes.. ik heb ze wel eens gebroken gezien


Ik niet, dus kom maar op met die foto's !!


Ja die wil ik ook wel eens zien. Ik heb zelf gekozen voor spindels en rasterplaatjes, maar puur omdat ik lager wil dan 5.5 inch. Anders zou ik ook gewoon kiezen voor de RED9 kit 4-5.5ich.
VW T2A Panel

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door jerupke » ma dec 20, 2010 21:37 pm

Area51 schreef:
AirBus schreef:Ja en met red9 hangt alles aan je 2 schokbreker boutjes.. ik heb ze wel eens gebroken gezien :shock:


Ik niet, dus kom maar op met die foto's !!


Ik ook niet.... en geloof me.... ik heb er naar gezocht, want ik geloofde er eerst ook niet zo in.Maar die dingen gaan echt niet kapot!
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door deNIELSon » ma dec 20, 2010 21:58 pm

jerupke schreef:
Area51 schreef:
AirBus schreef:Ja en met red9 hangt alles aan je 2 schokbreker boutjes.. ik heb ze wel eens gebroken gezien :shock:


Kom maar door met die foto's....
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Robert » di dec 21, 2010 8:52 am

deNIELSon schreef:
jerupke schreef:
Area51 schreef:
AirBus schreef:Ja en met red9 hangt alles aan je 2 schokbreker boutjes.. ik heb ze wel eens gebroken gezien :shock:


Kom maar door met die foto's....


Mag ik me hier bij aansluiten.
Hoor en lees altijd veel horrorverhalen over afgebroken bouten en zo.
Maar ik heb tot nu toe nog nergens "bewijs" gezien zien.

Dit is overgens geen aanval naar Airbus, maar er zijn zo veel mensen die dat roepen maar niemand kan zijn verhaal ondersteunen met beeldmateriaal.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door leonoudewesselink » di dec 21, 2010 9:31 am

ben ik met je eens robert! wil wel eens een foto zien van waar het mis is gegaan. Airbus geeft aan dit ooit ergens op een foto gezien te hebben, ik hoop thuis op de pc ;).
Geen aanval op airbus indd, laat dat duidelijk zijn! :) .

Gr
leon
VW T2A Panel

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Marco&Joyce » di dec 21, 2010 9:49 am

Als bij een red-9 kit alles op de schokbrekers hangt, is die "stang" die je ipv je veerpakket monteert dus puur voor het opvullen van de ruimte?

Als ik korte schokbrekers monteer en een rvs pijp met de juiste diameter monteer ipv mijn verenpakket heb ik het zelfde principe??
T2b Taiga groen Westfalia

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door leonoudewesselink » di dec 21, 2010 10:21 am

Als bij een red-9 kit alles op de schokbrekers hangt, is die "stang" die je ipv je veerpakket monteert dus puur voor het opvullen van de ruimte?

Als ik korte schokbrekers monteer en een rvs pijp met de juiste diameter monteer ipv mijn verenpakket heb ik het zelfde principe??


nee..

Die stang zorgt ervoor dat de draagarmen netjes kunnen draaien. Dr zit volgens mij zelf een lager aant eind? Maar dat weet ik niet zeker.

Een red9 kit is eigelijk gewoon een schroefsetje dat je b.v ook vaak ziet bij b.v een golfje gti etc etc...
Een schroefset is een schokbreker, met daaromheen de veer welke je in hoogte kunt stellen.
De veer die red 9 dus om de schokbreker heeft zitten vervangt dus de torsiestaal ( verenpakket in de as )
Door de schroefdraad die er aan de onderkant op zit kun je de veerspanning veranderen, dus de bus hoger en lager zetten. Dit doe je heel simpel met een soort sleutel ( soort haak ) google maar ff..

gr
leon
VW T2A Panel

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door AirBus » di dec 21, 2010 16:47 pm

Geweldig dit!!!!!! :mrgreen:

Bij me maat was er een bout afgebroken van een gezonde spijlas.. van de onderste draagarm... (schokbreker ophangbout)

geen fotos!

Misschien kan ik die maken vanavond!!!!!!

8)

Ik heb trouwens in zo een "how to modify your vw bus boek" gelezen hoe custom stoppers te maken. op een verstelbare as. Was wel erg intressant, nog nooit gezien op een bus van een forum in nederland..

Als ik ooit weer met adjusters ga rijden onder mijn T1 ga ik ze zeker maken, en het met jullie delen.. ;)

ps ik wil niemand op de kast jagen, maar een beetje vooruit denken.. 8)
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door leonoudewesselink » di dec 21, 2010 18:19 pm

Helemaal goed! :wink:

Door een knipgat gereden of wat dan?

gr
leon
VW T2A Panel

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Area51 » di dec 21, 2010 18:26 pm

AirBus schreef:Geweldig dit!!!!!! :mrgreen:

Bij me maat was er een bout afgebroken van een gezonde spijlas.. van de onderste draagarm... (schokbreker ophangbout)


Maar was die afgebroken omdat er een coilover (Red9) gemonteerd zat ??
Je bent re-de-lijk vaag hierin en het is bekend (maar dat had je maat ook kunnen weten) dat de bout van een spijlbusdraagarm in minder 'vlees' zit dan in een T2 draagarm. Bij montage van een Red9 set op een spijlbusas/draagarm wordt geadviseerd om een versterkingshoekje in de draagarm te lassen, bij een T2 zit dat hoekje fabrieksmatig al meegegoten.

Dus kom maar op met die foto's van gebroken draagarmbouten ONDER EEN T2 !!!

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Marco&Joyce » di dec 21, 2010 18:31 pm

leonoudewesselink schreef:
Als bij een red-9 kit alles op de schokbrekers hangt, is die "stang" die je ipv je veerpakket monteert dus puur voor het opvullen van de ruimte?

Als ik korte schokbrekers monteer en een rvs pijp met de juiste diameter monteer ipv mijn verenpakket heb ik het zelfde principe??


nee..

Die stang zorgt ervoor dat de draagarmen netjes kunnen draaien. Dr zit volgens mij zelf een lager aant eind? Maar dat weet ik niet zeker.

Een red9 kit is eigelijk gewoon een schroefsetje dat je b.v ook vaak ziet bij b.v een golfje gti etc etc...
Een schroefset is een schokbreker, met daaromheen de veer welke je in hoogte kunt stellen.
De veer die red 9 dus om de schokbreker heeft zitten vervangt dus de torsiestaal ( verenpakket in de as )
Door de schroefdraad die er aan de onderkant op zit kun je de veerspanning veranderen, dus de bus hoger en lager zetten. Dit doe je heel simpel met een soort sleutel ( soort haak ) google maar ff..

gr
leon


Wat een schroefset is weet ik, maar bedankt voor de uitleg :wink:

Ik begrijp niet zo goed wat nu de discussie is over een gebroken bout hierbij, bij iedere auto met "gewone"schokbrekers rust toch alles op een enkel boutje? Als een bout breekt betekent dat voor mij dat er geen goed soort/type bout gebruikt is, of een versleten/slecht exemplaar. Dit risico houdt je altijd natuurlijk.

Dus als 1 iemand hier 1 iemand kent waarbij een boutje gebroken is...........?? :-k
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door Dirty Harry » di dec 21, 2010 19:09 pm

Ik begrijp niet zo goed wat nu de discussie is over een gebroken bout hierbij, bij iedere auto met "gewone"schokbrekers rust toch alles op een enkel boutje? Als een bout breekt betekent dat voor mij dat er geen goed soort/type bout gebruikt is, of een versleten/slecht exemplaar. Dit risico houdt je altijd natuurlijk.



Punt/angst is denk ik bij deze sets dat als deze schokbreker bout zou breken icm de afgeslepen bumpstops dat de band dan boven in het binnen scherm klapt en gaat afremmen als een gek, gebeurt dit aan 1 kant met een vaartje van 80.......tja de rest laat zich raden.
Zelf heb ik nog niet gehoord dat er zo'n bout is afgebroken maar aan de andere kant wordt in de Bently manual hierop gewezen dat bij een kromme of afgebroken bout je deze kunt vervangen door de stift die deze bout vast zet er uit te tikken, dus het kan (en dit is dan alleen shokbrekerbout functie)!
Persoonlijk blijf het toch wel beetje griezelig vinden om alles aan een M10 bout op te hangen die niet eens in zoveel vlees (lees materiaal moeheid) zit en zeker als er geen veiligheid als een bumpstop is!
Maar volgens mij zijn er toch red-9 bumpstops te plaatsen?

Plaats reactie