torsieveer vooras terug plaatsen

Plaats reactie
Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door Pieter » za mar 04, 2017 12:33 pm

Hallo,

Ik heb net de volledige vooras gereviseerd en gespoten. Nu heb ik vandaag de lagers vernieuwd en wil ik de torsieveer terugplaatsen. Doch, krijg ik deze halverwege niet door de as. Ik veronderstel dat die ergens door moet in een gelijkaardige vorm als van de torsieveren moeten.

Kan iemand mij vertellen of hier een truuk of iets tergelijk voor is? Of gewoon op goed geluk :D

bedankt!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door old brumax » za mar 04, 2017 14:20 pm

Pieter schreef:Hallo,

Ik heb net de volledige vooras gereviseerd en gespoten. Nu heb ik vandaag de lagers vernieuwd en wil ik de torsieveer terugplaatsen. Doch, krijg ik deze halverwege niet door de as. Ik veronderstel dat die ergens door moet in een gelijkaardige vorm als van de torsieveren moeten.

Kan iemand mij vertellen of hier een truuk of iets tergelijk voor is? Of gewoon op goed geluk :D

bedankt!

Zitten ze nog wel aan elkaar vast?
je zou kunnen proberen om er een klein zoekkantje aan te slijpen zodat hij makkelijker z'n weg vind.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door blokkever » za mar 04, 2017 15:30 pm

En als ze niet meer aanelkaar vast zitten kun je ze bijelkaar binden met een tiewrap, daarna goed mikken.

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door Pieter » za mar 04, 2017 16:23 pm

had ze op voorhand met tiewraps aan elkaar gelaten bij demontage, dus dat is geen probleem. Maar vind precies geen positie waar ze door past.

Morgen eens met hogedruk vet er uit proberen spuiten, misschien heb ik dan een beter zicht.

bedankt alvast!
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door old brumax » za mar 04, 2017 18:55 pm

Pieter schreef:had ze op voorhand met tiewraps aan elkaar gelaten bij demontage, dus dat is geen probleem. Maar vind precies geen positie waar ze door past.

Morgen eens met hogedruk vet er uit proberen spuiten, misschien heb ik dan een beter zicht.

bedankt alvast!
Pieter

Heb je hem niet helemaal schoon gemaakt dan, je bend er mee aan het slijpen en mss wel lassen geweest dan maak te hem toch ook helemaal schoon, een klein beetje vuiligheid erin en de lagers gaan over een paar maanden raar doen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door Pieter » za mar 04, 2017 19:55 pm

zit daar inderdaad nog met een probleem, heb deze as occasie gekocht en de vorige eigenaar heeft hier enkele reparaties aan gelast. als ik met de as schud hoor ik dat er nog materiaal in de as vast zit. Doch is deze er op geen enkele manier uit te krijgen... Ga beginnen met ze mooi uit te spuiten zodat al het vet er uit is en zien wat ik meer kan...
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door old brumax » za mar 04, 2017 21:06 pm

Pieter schreef:zit daar inderdaad nog met een probleem, heb deze as occasie gekocht en de vorige eigenaar heeft hier enkele reparaties aan gelast. als ik met de as schud hoor ik dat er nog materiaal in de as vast zit. Doch is deze er op geen enkele manier uit te krijgen... Ga beginnen met ze mooi uit te spuiten zodat al het vet er uit is en zien wat ik meer kan...

Als daat nog wat rondrammeld is dat zeer waarschijnlijk in de staande kolommen/ poten, daar zitten aan de onderkant ook openingen in de lasnaad zodat event, water er weer uit kan maar vaak zit dat dicht met roest en het is nu makkelijk om die aan de binnenkant te behandelen met een roestwerend en conserverend middel die ook in de naden kan trekken en zo voorkomt dat de roest verder kruipt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door Pieter » zo mar 05, 2017 20:27 pm

Vandaag de as uitgespoten en de torsieveren kunnen monteren. Toch heb ik de bovenste veer moeten samenbinden met een tiewrap voor ik deze kon monteren, waardoor deze nog ergens halverwege de as vast zit. Ik veronderstel dat ik deze er best probeer uit te halen en zonder te monteren? Hoewel dit eigenlijk niet ging.

Alsook vroeg ik me af, als ik de veren wil vast zetten met de inbus bout, kan ik deze nadien nog een 5mm heen en weer bewegen. Klopt dit? of dienen deze echt 'muurvast' te blijven zitten?

Bedankt!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door blokkever » zo mar 05, 2017 21:34 pm

Die tie wrap kun je gewoon laten zitten.
De veren hoor je niet geen en weer te kunnen bewegen nadat je de inbusbout hebt aangedraaid, zit de punt van de inbusbout wel in het putje wat in het verpakket zit?

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door Pieter » do mar 09, 2017 19:20 pm

Dit probleem is opgelost, maar ik stuit alweer op een volgend.
Beide veerpaketten zitten terug vast in de as, bovenste draagarmen reeds gemonteerd. Nu voor de onderste, deze moeten geplaatst worden boven de blokjes met stootrubbers. Wat dus wil zeggen dat je deze moet opspannen (met een hefboom?) en vervolgens de draagarm er in tikken. Nu lukt dit aan 1 kant, maar als ik de andere kant wil doen is de spanning reeds te hoog om deze er vlot in te tikken.

Heeft er iemand tips of hoe doen jullie dit?

Bedankt!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door old brumax » do mar 09, 2017 19:38 pm

Vlot erin tikken kun je vergeten, pak de zwaarste moker die je hebt en dan een blok hout ter bescherming er tegen en een aantal hele harde klappen dan schuift ie er wel aan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Peter S
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jun 19, 2016 22:27 pm
Bouwjaar Bus: 1968

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door Peter S » vr mar 24, 2017 22:37 pm

Deze moet je er idd inrammen.ben er ook van geschrokken hoe hard je der moet op meppen...

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: torsieveer vooras terug plaatsen

Bericht door blokkever » vr mar 24, 2017 23:44 pm

Stootrubber eerst even verwijderen geeft ook wat extra ruimte.

Plaats reactie