Bus hangt achter door, oplossing rode koni's?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Bus hangt achter door, oplossing rode koni's?

Bericht door blokkever » za nov 27, 2021 21:11 pm

Exact hangt het af van welke torsiestaaf er in jouw bus zit (is verschillend voor T2a en T2b)
Verder is het afhankelijk van de hoek waarin de veerplaten staan, hoe hoger de bus staat hoe minder het effect van verdraaien is.
Onderstaande tabel heb ik van thesamba.com gekopieerd:

Code: Selecteer alles

On 44 spline side, one spline is equal to 8° 10' change in angle.
On 48 spline side, one spline is equal to 7° 30' change in angle.
On 52 spline side, one spline is equal to 6° 50' change in angle
Deze hoeken kun je omrekenen naar een verplaatsing met wat goniometrische formules en als je ook de hoek van de veerplaat t.o.v. horizontaal weet dan kun je dit weer omrekenen naar een verhoging of verlaging.


Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Bus hangt achter door, oplossing rode koni's?

Bericht door Lars » zo nov 28, 2021 11:27 am

Ik heb een '76 T2b, wat inhoud dat hij een veerplaat met 52 tanden heeft volgens mij.

Onderstaand schema is dit gebaseerd op een kever met buitenste vertanding van 44 en binnenvertanding van 40, dus niet echt toepasbaar op onze bussen volgens mij.
https://www.glenn-ring.com/tech/low.html

En hieronder een link voor een bus met een buitenste vertanding van 48 en een binnenvertanding van 44. Volgens mij is dit toepasbaar op vroege bussen van voor 1972. (Ik hem mijn twijfels bij dit schema, aangezien buitentandje 48t in dit schema meer verschil geeft dan bij de 44t vertanding van het schema van glenn-ring. 360/44t=8,2 graden en 360/48t=7,5 graden verschil. Hoe meer tanden, hoe minder het het hoogteverschil word per tandje lijkt me. Volgens mij klopt deze dus niet, aangezien ik denk dat ik dit in inches moet lezen. Of zou het echt in centimeters zijn?)
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/947553.jpg

Ik alleen geen schema voor de late T2b's vanaf 1972, waar mijn bus er toevallig eentje van is. Heeft iemand hier een schema voor?
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6955
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Bus hangt achter door, oplossing rode koni's?

Bericht door zomerbloempje » di nov 30, 2021 9:20 am

blokkever schreef:
za nov 27, 2021 21:11 pm
Exact hangt het af van welke torsiestaaf er in jouw bus zit (is verschillend voor T2a en T2b)
En kan per bus ook verschillen, in een panel zijn ook zwaardere in gezet.
Kan zomaar dat dat voor een relatief zware camper "af fabriek" ook is gebeurd.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Bus hangt achter door, oplossing rode koni's?

Bericht door blokkever » wo dec 01, 2021 23:22 pm

Ja, maar het aantal tanden is dan wel hetzelfde.
Ik heb bij mijn bus de torsiestaven ook vervangen.
Er zaten rode in, nu zitten er groene in die standaard voor panels, enka's en doka's zijn gebruikt.
Volgens mij niet standaard op campers, want bij die van mij zaten er rode in en is een originele westfalia camper.

Plaats reactie