Hallo,
Graag wil ik met jullie mijn stuurhuis ervaringen met jullie delen;
Een paar maanden geleden heb ik een nieuw immitatie (ampri) stuurhuis gekocht, omdat ik speling op de lagerbussen in mijn originele stuurhuis had. Het was niet makkelijk om de pitmanarm te demonteren. Een oude pullietrekker, een slangenklem, een grote baco en een grote hamer was uiteindelijk de oplossing:
Ik heb het nieuwe stuurhuis gemonteerd en mijn T2B stuurde weer erg strak. Helaas duurde dat maar een paar honderd KM; ik had op een gegeven moment wel 10 cm vrije slag bij mijn stuur. Ik heb er ook een filmpje onder de bus gemaakt:
https://youtu.be/rZIej1duJLA
Ook begon hij te lekken:
Aan het stuurhuis hang een label waarop staat dat je deze niet mag stellen, anders vervalt je garantie. Dit stuurhuis heb ik terug gestuurd onder garantie. Een collega van me heeft een werkplaatsje bij huis en hij heeft mij geholpen met het reviseren van de lagerbussen van mijn oude stuurhuis. Hieronder het dekseltje met het oude en het nieuwe gemonteerde lager. De oude lagerbussen zijn trouwens fabrieks af aan in het stuurhuis gegoten.
Ook in het stuurhuis heeft hij een nieuw lager gezet:
Beide lagers heeft hij een paar honderste mm glijlager speling gegeven. Het moeilijkste was om de lagers in het dekseltje en het lager in het stuurhuis goed met elkaar uit te lijnen tijdens het kotteren. hiervoor heeft hij tooltje gemaakt en de refentievlakken gebruikt die hierboven met rode pijlen zijn weergegeven.
De overige onderdelen zagen er nog goed uit, hier is niets aan vervangen;
De kogellagers waar de worm in loopt zagen er ook nog goed uit, omdat ze netjes zijn voorgespannen hebben ze erg weinig te lijden. Een veerring drukt aan een kant op de lagerschaal, om juiste hoeveelheid voorspanning te verkrijgen is er (fabrieks af) er een shim gemonteerd die om de veerring heen valt.
Hieronder een overzichtje van alle onderdelen:
De volgende nieuwe pakkingen en O ringen heb ik gebruikt voor afdichting:
-Oliekeerring 28X38X7 NBR
-Oliekeerring 22X32X7 NBR
-O-RING-86x2 NBR 70
-vloeibare pakking voor vlakafdichting om het plaatje om de worm-as en de shim af te dichten
Daarna heb ik stuurhuis afgesteld met het voorgeschreven koppel aan de ingaande as (0,8 - 1,2 Nm)
Hij rijd weer strak! nu hopen dat de speling weg blijft
Groeten,
Jan Willem
Immitatie stuurhuis & revisie
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Re: Immitatie stuurhuis & revisie
Mooi!
Bedankt dat je het hier wil delen!
Bedankt dat je het hier wil delen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Immitatie stuurhuis & revisie
Mooi verslag dit. Ziet er goed uit en altijd fijn als het het originele deel kan herbruiken Ikhoop dat je er lang plezier mee ga hebben.
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Immitatie stuurhuis & revisie
Mooi gedaan, wel vreemd dat je het immitatie stuurhuis niet mag nastellen, maar het is ook niet normaal dat er in korte tijd zoveel speling op komt.
Vergeet niet de schroefdraad bij het gat dat in verbinding staat met het binnenwerk goed af te dichten, daar lekte mijn stuurhuis nog nadat ik hem, na een opfrisbeurt, weer in elkaar had gezet.
Vergeet niet de schroefdraad bij het gat dat in verbinding staat met het binnenwerk goed af te dichten, daar lekte mijn stuurhuis nog nadat ik hem, na een opfrisbeurt, weer in elkaar had gezet.