Pagina 2 van 3

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za jul 25, 2020 13:25 pm
door old brumax
en die ziten er bij jouw onder??? dan heb je stuurbekrachtiging nodig alleen om het stuur te draaien!! :?

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za jul 25, 2020 14:30 pm
door loekie61
Nee joh, van you-tube geplukt.

Die van mij loopt iets beter goddank!
Zojuist nog het hulpstuurhuis en de vooras flink doorgesmeerd.
De as had aan de rechtse zijde toch aardig wat " dorst "

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za jul 25, 2020 15:09 pm
door old brumax
kun jij het stuur nog wel helemaal naar L + R draaien zonder dat je er aan moet gaan hangen.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za jul 25, 2020 15:26 pm
door loekie61
Net gedaan. Op bokken aan de voorkant en het stuur helemaal van links naar rechts gedraaid.
Hetzelfde kan ik doen door aan het wiel te draaien, dus zo " stug " zijn de fusees eigenlijk niet.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za jul 25, 2020 18:35 pm
door old brumax
Precies als je aan de wielen het stuur kunt draaien is er geen reden tot klagen, iets meer met de bus rijden mss.??

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za jul 25, 2020 20:13 pm
door EeVeeWee
Ik heb een T2a gehad die ruimte in het stuur had maar ook vreselijk zwaar stuurde.
Ik heb het stuurhuis laten reviseren bij Volksprojects en daar ook de stuurinrichting laten afstellen.
De speling was weg, maar de bus stuurde nog veel te zwaar.
Toen heb ik de bus naar een "gerenommeerde" VW bus specialist gebracht in het midden van het land en die beweerde het wel even op te lossen.
Samen met de carburateur afstellen hebben ze de nieuwe (!) fuseekogels weer vervangen en de bus laten uitlijnen.
Het kostte me een rib uit het lijf en de bus stuurde misschien iets beter maar nog steeds te zwaar.
Omdat ik geen vergelijking had, dacht ik dat het aan mij lag.
Toen de bus voor APK naar Apeldoorn gebracht, bij een liefhebber die ook aan motorfietsen sleutelt.
Hij heeft het probleem opgelost, bleek dat er iets verkeerd gemonteerd was in het hulpstuurhuis!
Hij heeft dat verholpen en daarna was de bus weer met vinger en duim te besturen, in plaats van twee handen.
Het is mij nog steeds een raadsel waarom de ervaren busspecialisten dat niet ontdekt hadden.

Tip: gewoon systematisch je stuurinrichting volgen en kijken waar de speling precies zit.
De kans is groot dat het in je stuurhuis zit, maar daar kom je pas achter onder de auto als iemand je stuur heen en weer beweegt.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za jul 25, 2020 20:24 pm
door fahtal
@eeveewee ik mocht nog even test rijden in jou bus. Na 3 meter wist ik het wel... wat beroerd...

Maar sander cycles in apeldoorn is een topper!

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za jul 25, 2020 22:02 pm
door EeVeeWee
fahtal schreef:
za jul 25, 2020 20:24 pm
@eeveewee ik mocht nog even test rijden in jou bus. Na 3 meter wist ik het wel... wat beroerd...

Maar sander cycles in apeldoorn is een topper!
Die bedoel ik inderdaad! :D

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: wo aug 26, 2020 9:22 am
door loekie61
Ik ben er uiteindelijk toch maar aan begonnen.
De bus stuurt nu een stuk strakker en zwalkt niet meer over de weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: wo aug 26, 2020 16:42 pm
door erik_moust
Omgebouwd naar type B stuurhuis?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: wo aug 26, 2020 16:45 pm
door loekie61
klopt, toch wat werk, maar het resultaat mag er zijn. Nog iets speling, maar dat is er misschien nog uit te stellen.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: ma sep 14, 2020 21:17 pm
door transporterT2
Blijft chassis balk wel sterk genoeg met al die gaten erin?

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: ma sep 14, 2020 21:32 pm
door old brumax
Die gaten zitten er al in , en die balk heeft helemaal aan het eind ook niet veel meer te doen.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za sep 24, 2022 20:27 pm
door peewee67
Mijn dochter heeft een T2c uit Mexico gehaald en die zijn we aan het klaarmaken voor de RDW keuring. Hij heeft een nieuw (type B) stuurhuis gekregen in Mexico als onderdeel van de koop, vanwege knak- en andere geluiden tijdens het rijden. Volgens de bemiddelaar daar was het stuurhuis gescheurd, iemand wel eens meegemaakt? Ook zie ik aan de nieuwe moeren dat waarschijnlijk de stang tussen de pitman arm en het secundair stuurhuis in de vooras er af is geweest, en de vooras lijkt doorgesmeerd.

De bus werd geleverd met een los gemonteerde pitman arm zonder omgeslagen borgplaatje :shock: , echt mexicaanse quality control dus. Hij had een enorme speling in het stuur, ongeveer een kwart slag. Ik heb het stuurhuis gedemonteerd, op de werkbank de middenstand bepaald en afgetekend, en op de werkbank afgesteld door het stuurhuis van links naar rechts te draaien zonder dat er in het midden een stroeve passage voelbaar was. (daarbij heb ik inderdaad vastgesteld dat er uit de middenstand meer speling is dan in de middenstand). Toen heb ik als test een griptang voorzichtig op de uitgaande as gezet om zo beter te kunnen zien dat in de middenstand bij de geringste verdraaiing van de ingaande as inderdaad de uitgaande as direct draaide, dus alle speling er uit was. Zo heb ik de stelbout met contramoer vastgezet.

Met aandacht voor de middenstand heb ik het stuurhuis weer gemonteerd, maar ik blijf een speling van ca. 11 centimeter houden gemeten langs de rand van het stuur. Ik heb de stelschroef in de middenstand nog iets met de vingers aan kunnen draaien ten opzichte van de stand die ik op de werkbank bereikte. De stelschroef heeft een zaagsnede aan het uiteinde, maar het is toch echt niet de bedoeling hem met een schroevendraaier strakker te zetten?

Ik denk dat ongeveer de helft van de speling die ik nu heb nog steeds uit het stuurhuis komt, maar ik begrijp niet hoe dat kan na bovengenoemde afstelmethode. Heeft iemand een tip wat ik nog kan proberen?

NB. ik test de speling met de wielen op de grond, ik zie vrij nauwkeurig wanneer de wielen meer beginnen te bewegen met de stuuruitslag.

Edit: zo'n stuurhuis zit er op: https://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/ ... 5049H.html

Edit 2: wat vormt bij dit stuurhuis eigenlijk het merkteken waar tegenover het pijltje op de stofkap mee moet uitlijnen? Ik heb nu het midden bepaald door het midden te nemen van de volledige links-rechts uitslag.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: za sep 24, 2022 23:30 pm
door old brumax
Die stelschroef in de middenstand zover aandraaien met een schroevendraaier (daar is die sleuf voor) dat de het stuur niet zwaar gaat lopen, dus de wieltjes van de vloer en dan het stuur heen en weer draaien net zolang tot hij in de middenstand iets zwaarder gaat, dan net zoveel lossen dat dat net over is en dan moet het goed zijn, bij stuuruitslag heeft het stuurhuis wel speling maar dat word onder het rijden weggedrukt door de druk op de wielen in de bochten, de speling kan ook in de centrale pen zitten (hulpstuurhuis), of fuseekogels of stuurkogels of een combi van dat al!