Instellen voorspanning achteras
Instellen voorspanning achteras
Hoi, ik heb mijn achterassen gereviseerd. Hoe bepaal ik nu mijn voorspanning bij het terugplaatsen van de veerplaten
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Instellen voorspanning achteras
Heb je de ankerplaten er ook af gehad?
En zo ja, heb je ze gemerkt zodat ze weer precies op de zelfde plaats zitten?
Meestal zijn de ankerplaten het laatste wat je er aan zet na de triangle en de veerplaten.
Heb je de torsiestaven niet gemerkt L-R en een merkteken op de mof vd veerplaat?
En zo ja, heb je ze gemerkt zodat ze weer precies op de zelfde plaats zitten?
Meestal zijn de ankerplaten het laatste wat je er aan zet na de triangle en de veerplaten.
Heb je de torsiestaven niet gemerkt L-R en een merkteken op de mof vd veerplaat?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Instellen voorspanning achteras
Nee, helaas niets van dat alles. Das voor de volgende keer, maar nu te laat.Weet alleen wel torsiestasf links en recht. Ben dus eigenlijk vooral op zoek maar het bepalen van de hoek waaonder ik de veerplaat op de torsiestaaf moet zetten
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Instellen voorspanning achteras
Zal het voor je opzoeken, heb het niet bij de hand zo.In de "schatkamer" zoeken, daar vind je ws alle info of mij je mailadres sturen dan stuur ik je foto's.
Of een boek kopen waar alles in staat is ook een heel goede optie en z'n geld meer dan waard.
Of een boek kopen waar alles in staat is ook een heel goede optie en z'n geld meer dan waard.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Instellen voorspanning achteras
Dankje, kan het helaas niet lezen ivm lage resolutie. Zou je foto's willen mailen naar hermanenria2@home.nl
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
Re: Instellen voorspanning achteras
Ah, inmiddels gedownload. Nu kan ik het wel lezen. Als ik het goed begrijp moet de hoek van de veerplaat 20 graden met de horizon zijn. Daarbij moet is ervoor zorgen dat de bus horizontaal staat. Het eventuele gradenverschil van de bus met de horizon tel ik bij de 20 graden op of haal het er vanaf (net hoe de bus tov de horizon staat.) Right?
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
Re: Instellen voorspanning achteras
Ik moet dat nog even opmeten bij de bus zelf. Maar betekent dat dan dat de veerplaat bij 20 graden beneden zijn onderste aanslagpunt zit en zodra ik em erin haak (met een krik of zoiets) ie dan op de juiste spanning staat?
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Instellen voorspanning achteras
De hoek stel je in t.o.v. horizontaal, het makkelijkst is om je bus horizontaal te zetten en dan met een digitale waterpas de hoek instellen.
Let wel dat er verschillende hoeken gespecificeerd zijn, afhankelijk van welke torsiestaven er in jouw bus zijn toegepast.
Hieronder even een paar screenshots uit de workshop manual:
Let wel dat er verschillende hoeken gespecificeerd zijn, afhankelijk van welke torsiestaven er in jouw bus zijn toegepast.
Hieronder even een paar screenshots uit de workshop manual:
Re: Instellen voorspanning achteras
Dankje. Wat betekent bij die hoekgegeven vsn de veerplaat dan dat "+50"
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Instellen voorspanning achteras
Dat is de tolerantie, in dit geval mag de hoek +50 boogminuten, 1 boogminuut is 1/60ste van 1°
Het is trouwens wel 50', want 50” zijn 50 boogseconden en 1 boogseconde is weer 1/60ste deel van een boog minuut.
En zo precies komt het nou ook weer niet.
Het is trouwens wel 50', want 50” zijn 50 boogseconden en 1 boogseconde is weer 1/60ste deel van een boog minuut.
En zo precies komt het nou ook weer niet.
Re: Instellen voorspanning achteras
Dankje, waardevolle info allemaal. Ik zal het eens proberen
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed