verschil t2a en t2b remklauwen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door Thijs84 » wo mei 25, 2022 7:32 am

Ooit in een ver verleden heb ik de remklauwen van mijn t2a gereviseerd. Het liefste had ik er nieuwe onder gezet. Maar deze waren destijds niet te koop (voor een t2a)
Nu ik alles van de remmen heb vervangen (remleidingen, slangen, remmerij achter en hoofdremcilinder) remt de bus nog steeds niet naar wens.
Ik zag dat de remklauwen voor een t2a nu wel nieuw te koop zijn dus zat eraan te denken deze ook maar te gaan vervangen. Echter zag ik ook dat er nu op een simpele manier t2B remklauwen onder te bevestigen zijn.
Zouden de remklauwen van een t2b veel beter zijn? De t2a remklauwen zijn tenslotte maar 2 jaar in productie geweest. Heb altijd bedacht dat dit was omdat ze slecht zijn.

volgende stap wordt een rembekrachtiger.. maar eerst de klauwen, en dan weer even verder sparen :lol:
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door Thijs84 » wo mei 25, 2022 8:08 am

Rembekrachtiger plaatsen kost rond de 170 extra met alles erbij.. tja.. ook daar zie ik verschil in rembekrachtiger. Lijkt me dat die van een t2a er wel op kan..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door wouthwortel » vr mei 27, 2022 9:03 am

Kijk of je via een T-stuk in de vacuumslang een extra vat kunt monteren (bijvoorbeeld een oude brandblusser) hiermee creeer je namelijk extra vacuum. Dus versterk je de remkracht hiermee.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door Thijs84 » vr mei 27, 2022 11:57 am

Da's een slimme tip. Ga ik doen.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door blokkever » vr mei 27, 2022 13:27 pm

Ehm, vacuüm blijft hetzelfde hoor, je kunt alleen vaker "bekrachtigd" remmen wanneer de motor niet loopt (vacuüm blijft langer in stand).
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door old brumax » vr mei 27, 2022 15:43 pm

blokkever schreef:
vr mei 27, 2022 13:27 pm
Ehm, vacuüm blijft hetzelfde hoor, je kunt alleen vaker "bekrachtigd" remmen wanneer de motor niet loopt (vacuüm blijft langer in stand).
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.
En het duurt langer voor je fatsoenlijk vacuum hebt!! :|
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door transporterT2 » ma mei 30, 2022 12:46 pm

Vergeet ook niet het terugslag klepje in de leiding.
En er past veel van een golf 1 of 2.
Hier kun je er wel wat van vinden op de sloop.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door wouthwortel » ma mei 30, 2022 13:07 pm

old brumax schreef:
vr mei 27, 2022 15:43 pm
En het duurt langer voor je fatsoenlijk vacuum hebt!! :|
[/quote]


Als dat zo is, is je terugslagklepje lek.
Of zit er ergens anders in de leiding iets te lekken.
Vacuum is namelijk constant.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door wouthwortel » ma mei 30, 2022 13:10 pm

blokkever schreef:
vr mei 27, 2022 13:27 pm
Ehm, vacuüm blijft hetzelfde hoor, je kunt alleen vaker "bekrachtigd" remmen wanneer de motor niet loopt (vacuüm blijft langer in stand).
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.
Die gedachte had ik eerst ook toen ik die tip kreeg. Maar de tipgever (=automonteur) heeft dat bij zijn kadett gemaakt nadat hij een operatie aan zijn rechterbeen had doorgemaakt.
Hij beweert dat hij nu minder hard op de rem hoeft te trappen en toch voldoende vertraging heeft.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door old brumax » ma mei 30, 2022 18:50 pm

wouthwortel schreef:
ma mei 30, 2022 13:07 pm
old brumax schreef:
vr mei 27, 2022 15:43 pm
En het duurt langer voor je fatsoenlijk vacuum hebt!! :|

Als dat zo is, is je terugslagklepje lek.
Of zit er ergens anders in de leiding iets te lekken.
Vacuum is namelijk constant.
[/quote]
Klopt maar als hij een week of langer heeft stil gestaan wil ik de bus nog wel eens zien die dan nog vol vacuum heeft, dan zul je toch flink geduld moeten hebben, vrachtwagens hadden daar vroeger een wijzer met een rode schijf eraan voor de voorruit, zolang die daar zat mochten ze niet rijden en pas als die tegen het plafond zat was het GO.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: verschil t2a en t2b remklauwen

Bericht door blokkever » di mei 31, 2022 16:11 pm

wouthwortel schreef:
blokkever schreef:
vr mei 27, 2022 13:27 pm
Ehm, vacuüm blijft hetzelfde hoor, je kunt alleen vaker "bekrachtigd" remmen wanneer de motor niet loopt (vacuüm blijft langer in stand).
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.
Die gedachte had ik eerst ook toen ik die tip kreeg. Maar de tipgever (=automonteur) heeft dat bij zijn kadett gemaakt nadat hij een operatie aan zijn rechterbeen had doorgemaakt.
Hij beweert dat hij nu minder hard op de rem hoeft te trappen en toch voldoende vertraging heeft.
Tsja, als hij het gevoel heeft dat het helpt dan heeft het zijn doel bereikt, maar fysisch is dit onmogelijk.
Ik blijf er bij dat het vacuüm niet beter wordt door het volume groter te maken.
Als je meer "bekrachtiging" wil dan moet je de druk lager maken of het oppervlak van het membraan groter maken. Druk lager maken wordt moeilijk, dan zou je een extra vacuümpomp moeten gebruiken.
Een grotere diameter rembekrachtiger is dan de beste optie, maar daar moet dan wel de ruimte voor zijn.

Plaats reactie