LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door jerupke » za apr 21, 2012 13:36 pm

En bedankt he, Mireille! Opmerkingen over autotrailers maken..... ;-)

Verbruik blijft rond 1:10. Ook zonder slipstream.
Aerodynamische obstakels zullen zeker een rol spelen.
Rechtervoet ook, al weet menigeen dat ik geen passieve rijder ben. Toch denk ik dat het grootste voordeel komt uit een blok wat gebouwd is op koppel bij lage toeren. Daardoor hoef ik niet continu in de hoge toeren te rijden.

Mijn opmerking was overigens niet bedoeld om op te scheppen, maar ik verbaasde me over de verbruikscijfers, hier.

Ten slotte... Casio klingt wel een beetje Grieks....?¿?
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door ko de fries » za apr 21, 2012 14:56 pm

mijn 1600 rijdt gemiddeld zo,n 1 op 7 op lpg
gemeten op een vakantie naar luxenburg en terug
dus combi van , snelweg , bergen , dorpjes etc .rijdt meestal zo rond de 90km p u [dormobiel camper met vakantie belading]
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Briebelbus » za apr 21, 2012 14:56 pm

Dit topic zit nu wel boordevol met nuttige info, tnx daarvoor :)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door fahtal » za apr 21, 2012 15:25 pm

Vraag van han. Moet je verreweg heb voor starten? Nee geloof ik niet. Of je nu verarmt met water, olie, of uit laat gas. Dat gebeurt allemaal later dan starten. De boel koekte af namate er langer gas door heen stroomt. Dus starten lukt mar rijden niet zonder verwarmen. Of het moet buiten lekker koud zijn...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Tee » za apr 21, 2012 17:21 pm

fahtal schreef:Vraag van han. Moet je verreweg heb voor starten? Nee geloof ik niet. Of je nu verarmt met water, olie, of uit laat gas. Dat gebeurt allemaal later dan starten. De boel koekte af namate er langer gas door heen stroomt. Dus starten lukt mar rijden niet zonder verwarmen. Of het moet buiten lekker koud zijn...

ik start op gas altijd en ook in de min temperaturen van deze winter, geen probleem,
ik heb een uitlaat stift.
hier is ook en anderen weg, ons luchtgekoelde eends gebruiken
http://www.duckservice.nl/gas.html
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door DennisT2 » zo apr 22, 2012 18:04 pm

Ik heb na mijn olie verwarmings avontuur uiteindelijk een lpg stift ingebouwd en wil nooit meer wat anders. Het werkt geweldig, ook in de winter. Ik hoef nooit op benzine te rijden.

En mijn verbruik met 2 liter motor en lange bak is 1 op 7 ruim, op lange stukken.

Groeten,
Dennis

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: 123/LPG

Bericht door Tee » wo apr 25, 2012 19:07 pm

Gonzo schreef:Afbeelding

Gonzo, waar heb je de lambda gemonteerd? ze zeggen zo dicht bij de cylinderkop als mogelijk...
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 123/LPG

Bericht door blokkever » do apr 26, 2012 9:49 am

Tee schreef:
Gonzo schreef:Afbeelding

Gonzo, waar heb je de lambda gemonteerd? ze zeggen zo dicht bij de cylinderkop als mogelijk...

Nee, absoluut niet dicht bij de cilinderkop monteren, daar wordt hij veel te heet.
Je moet een middenweg zien te vinden waar hij niet te koud, maar zeker niet te heet wordt.
De nu verkrijgbare lambda-sensoren zijn allemaal voorzien van een verwarminselementje, deze zorgt er wel voor dat de juiste bedrijfstemperatuur bereikt wordt.
De lambdasensor moet op een plek in het uitlaattraject nadat de gasstromen van alle vier cilinders bijelkaar is gekomen, maar wel ruim voor de opening naar de buitenlucht (i.v.m. eventuele vermenging met de buitenlucht wat dan een valse meetwaarde opleverd)
Lees anders deze manual eens door, daar staan de inbouwvoorschriften goed in omschreven.

En nog een voorbeeld van mijn uitlaat met lambdasensor:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Briebelbus » do apr 26, 2012 10:14 am

En wat als je spagetti heb :?: die sensor zit wel erg netjes.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Tee » do apr 26, 2012 10:26 am

bedankt blokkever,
ik wil het installaeren op mijn 2 Liter, daar hoop ik nog gebruik van mijn 2 into 2 exhaust te maken.
moet ik dan 2 sensooren gebruiken?
Afbeelding
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door blokkever » do apr 26, 2012 11:01 am

Turbo.d schreef:En wat als je spagetti heb :?: die sensor zit wel erg netjes.

Aan de spaghetti hang je toch een uitlaat hoop ik?
Dan het liefst de sensor monteren vlak na de flensaansluiting van de uilaat op de spaghetti.
Tee schreef:bedankt blokkever,
ik wil het installaeren op mijn 2 Liter, daar hoop ik nog gebruik van mijn 2 into 2 exhaust te maken.
moet ik dan 2 sensooren gebruiken?
Afbeelding

Als alle uitlaatgassen niet samenkomen in een uitlaat dan is dat een optie, alternatief kun je nog met één sensor werken en er van uit gaan dat het andere traject ongeveer dezelfde waarde is, voorwaarde is wel dat de carburateurs dan goed en synchroon afgesteld moeten zijn.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door old brumax » do apr 26, 2012 11:10 am

Een spaghetti komt toch op een punt samen, is er geen mogelijkheid om hem daar te plaatsen, iig daar waar meer pijpen bij elkaar komen om verschil in verbranding per cil. zoveel mogelijk te elimineren.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Tee » do apr 26, 2012 12:44 pm

ik heb een hele goede uitleg gevonden over lpg systemen en op het einde storing zoeken.
http://ricblues.nl/techniek/Technisch%2 ... utogas.pdf
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door old brumax » do apr 26, 2012 13:12 pm

Bedankt tee, dat is een compleet lespakket, zal voor een heleboel mensen erg nuttig kunnen zijn en een heleboel duidelijk maken als ze de moeite nemen om het ook daadwerkelijk te bestuderen. =D> =D>
Is zeker iets voor het techniek topic als het sticky gemaakt word.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: 123/LPG

Bericht door Gonzo » do apr 26, 2012 16:41 pm

Tee schreef:
Gonzo schreef:Afbeelding

Gonzo, waar heb je de lambda gemonteerd? ze zeggen zo dicht bij de cylinderkop als mogelijk...

Volgens advies van 123 moet hij inderdaad zo dicht mogelijk bij de cylinderkop. Bij ons zit ie in het uitlaatpijpje wat aan cil. 4 zit.
Two stroke or not two stroke

Plaats reactie