klepjes luchtfilter

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

klepjes luchtfilter

Bericht door erik_moust » ma sep 01, 2014 21:29 pm

Ik heb wat vragen over de klepjes in de originele luchtfilter.
Er zitten 2 kleppen in, 1 die als ik het goed gelezen heb aangestuurd moet worden door de thermostaat via de kleppen in de koeltunnel en 1 die een gewichtje heeft.
Nu zit er bij mij geen thermostaat onder en zijn de kleppen ook uit de koeltunnel zodat er eigenlijk altijd koeling is. ( Ja ik heb hier al het een en ander over gelezen en de meningen over het goed zijn hiervan verschillen nogal, maarja zo heb ik de bus gekocht )
Ik heb dit klepje dan dus altijd in een vaste dichte stand, zodat de motor lucht krijgt via het motorruim en niet onder bij de uitlaat vandaan.
Het andere klepje met gewicht gaat eigenlijk mijn vraag over.
Ik heb het haynes werkplaatshandboek er eens over doorgelezen, maar als ik het engels goed begrijp dan zorgt de motor door het aanzuigen van de carburateur ervoor dat deze klep ook open gaat en de lucht uit de "steel" van het luchtfilter kan zuigen ipv uit het kleine gat onder dit klepje?
Is dit juist of moet deze ook gewoon altijd open staan? Ik heb namelijk ook weleens gezien dat deze klep eruit gehaald wordt. Ik heb ook nog een luchtfilter liggen die uit mijn gesloopte pickup komt. Deze heeft ook die klep niet meer erin.

Plaats reactie