motor stottert...rijdt voor geen meter!

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » ma sep 12, 2016 13:45 pm

Beste,

Om maar met de deur in huis te vallen! HELP! PRobleem is een stotterende t2b 1976 1600 motor. Al diverse keren bij de garage gestaan, maar het probleem komt iedere keer terug. Al rijdende lijkt de bus er ineens geen zin meer in te hebben. Na een paar seconde hokken en stoten, heb ik geluk als ie even later weer in het normale ritme komt. In eerste instantie dacht ik aan brandstof toevoer, het lijkt alsof ie even geen prut krijgt, maar dat is, na controle, niet de oorzaak. Bij stationair draaien valt ie soms ineens stil. Start daarna wel gewoon.

Wat is er tot nu toe gedaan:

- bougie kabels vernieuwd
- benzine toevoer controle
- benzine filter nieuw
- bougies controle
- kleppen gesteld
- condensator vervangen
- bobine geruild met andere
- carb schoongemaakt
- verdelerkap + rotor vernieuwd
- contactpuntjes vernieuwd en afgesteld

Het probleem is dat ze bij de garage momenteel ook niet meer echt weten waar ze het zoeken moeten. Is het een idee om de verdeler te vernieuwen? Iedere keer wordt ie weer netjes afgesteld, maar na 3-4 wkn is het probleem weer keihard terug. Graag TIPS! Waarvoor alvast dank!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door old brumax » ma sep 12, 2016 15:20 pm

Bougies gekontroleerd maar niet vervangen??eventueel andere warmtegraad?
hoe is de staat van de bedrading?, zitten alle stekkers vast of kan er een stiekum los zitten en daardoor slecht contact maken?
Event. een andere stationaire/afslag sproeier ( die lange waar stekkertje op zit)
contactslot in de stuurkolom zou ook nog boosdoener kunnen zijn of de bedrading waar ergens een bruik in kan zitten en daardoor soms wel en soms niet verbinding maakt/ stroom doorlaat.
Een storing die maar zo af en toe optreed is extreem moeilijk te vinden ook voor een garage met vakkundige mensen.
Het grote probleem is dat na even moeilijk doen weer normaal werkt, dan kun je nl niets proberen.
Verdeler kan een oorzaak zijn schiet me net te binnen, zodra je de kap en rotor eraf hebt en binnenin kijkt loopt er een flexibele koperen draadje van de contactpunt naar de rand , ligt een slag rond zodat de grondplaat kan draaien terwijl die draad moet zorgen voor een goede massa, die was bij mij op een gegeven moment gebroken met ook allerhande problemen.
Heb je een stukje nodig laat het dan maar weten heb hier nog wel eea liggen, suc6 met zoeken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
snellie73
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 29, 2012 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Leiderdorp

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door snellie73 » ma sep 12, 2016 16:50 pm

Hoi,

Toevallig heb ik gisteren aan de kant van de A12 gestaan met mijn 1600 T2b met precies hetzelfde probleem. We hadden er 50 km probleemloos op zitten tot de bus begon te sputteren, haperen en uiteindelijk afsloeg. Veilig op de vluchtstrook gekomen en de ANWB gebeld. Toen deze er was liep de bus probleemloos. De ANWB-er, die kennelijk al veel van dit soort motoren had gezien, heeft van alles geprobeerd en getest, maar kon nergens iets ontdekken. Alles was prima in orde en afgesteld, bezine pomp was goed, ontsteking stond op tijd, etc. etc. Uiteindelijk verder gereden en zonder problemen huis bereikt. Twee jaar geleden in Frankrijk op de peage precies hetzelfde probleem gehad alleen heeft toen de monteur van de Citroen garage (VW was op vakantie) aan alle knoppen en schroeven gedraaid zodat de bus volledig ontregeld was en op transport naar NL kon gaan. Ook toen liep hij in de garage (voor de monteur er met zijn tengels aan zat) probleemloos..na alles opnieuw afstellen in NL was het probleem tot gisteren ook weg.

Wat is er tot nu toe gedaan:
- bougie kabels vernieuwd
- nieuwe bougies
- benzine toevoer controle
- benzine filter nieuw
- kleppen gesteld
- carburateur ultrasoon schoongemaakt
- verdelerkap + rotor vernieuwd
- contactpuntjes vernieuwd en afgesteld
- choke afgesteld

Kortom, verhaal klinkt identiek aan dat van Dave. Advies is welkom :D

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door gijsv » ma sep 12, 2016 16:57 pm

lijkt een beetje op het rubbertje in de tank verhaal....

Dus dat er iets onder in je tank zit wat soms wel soms niet je benzine aanvoer afknijpt.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door transporterT2 » ma sep 12, 2016 17:00 pm

Hoi al aan het beruchte viltje in de tank gedacht?
Dit zweeft n je brandstof en komt soms voor het afname gat in je tank.
Gijs is me voor.
Wat Brum al aangeeft is lastig om te lokaliseren.
De tank uitbouwen en goed bekijken van binnen of tijdelijk met een kleine reserve tank in je motorruimte rijden om te zien of klacht weg blijft.
Hij heeft het niet constant?
Anders nog een draad met zekering gelijk van je batterij plus pool op je bobine aansluiting proberen.
Houdt deze truuk wel goed in de gaten anders brand je bobine door wanneer de motor uit staat.
Succes.


jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door old brumax » ma sep 12, 2016 17:17 pm

gijsv schreef:lijkt een beetje op het rubbertje in de tank verhaal....

Dus dat er iets onder in je tank zit wat soms wel soms niet je benzine aanvoer afknijpt.

In dat geval zit er niet veel anders op dan de tank eruit halen en schoon spoelen, of je zou met een scoop in de tank kunnen kijken of je wat ziet en die dan met een slangetje op/vastzuigen en zo eruit halen, vind het wel vreemd dat er nu ineens 2 zijn met dat probleem.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » ma sep 12, 2016 18:33 pm

Dank voor reacties tot zover..
Rubbertje in tank denk ik niet gelijk aan, ik mis niets, en iedere keer dat ie weer opnieuw is afgesteld, lijkt het probleem weg te zijn, tot na een week of drie vier, dan begint de ellende weer..
Vandaar dat ik zelf dacht er maar eens een andere verdeler op te laten zetten, maar voor ik weer geld uit ga geven aan iets wat het probleem niet oplost, graag jullie visie.

Wat ik trouwens wel merkte van de week toen ik op contact mijn radio aan had staan (stilstand) deze regelmatig uit zichzelf uit ging. Iets wat ik nooit eerder had opgemerkt. Zou er iets in de stroom mis kunnen zijn? Maar dan zou tijdens het rijden (schokken) toch ook het rode lampje gaan branden?

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door EeVeeWee » ma sep 12, 2016 18:46 pm

Dave schreef:Dank voor reacties tot zover..
Rubbertje in tank denk ik niet gelijk aan, ik mis niets, en iedere keer dat ie weer opnieuw is afgesteld, lijkt het probleem weg te zijn, tot na een week of drie vier, dan begint de ellende weer..
Vandaar dat ik zelf dacht er maar eens een andere verdeler op te laten zetten, maar voor ik weer geld uit ga geven aan iets wat het probleem niet oplost, graag jullie visie.

Wat ik trouwens wel merkte van de week toen ik op contact mijn radio aan had staan (stilstand) deze regelmatig uit zichzelf uit ging. Iets wat ik nooit eerder had opgemerkt. Zou er iets in de stroom mis kunnen zijn? Maar dan zou tijdens het rijden (schokken) toch ook het rode lampje gaan branden?


Zo'n probleem oplossen is altijd uiterst lastig.
Achteraf lijkt het altijd logisch als je iets gevonden hebt, maar zie het maar te vinden!
Je zou in ieder geval je massa-aansluitingen eens kunnen na gaan, ook van de accu.
Hopelijk vind je het gauw, want niet op je bus kunnen vertrouwen is erg irritant.
Dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door old brumax » ma sep 12, 2016 21:47 pm

Als ook de radio er af en toe mee ophoud dan is er zeker iets loos in het stroomcircuit en dat is iets dat alleen door echt stelselmatig ALLES nalopen en afstrepen gevonden kan worden of je zou er toevallig net tegen moeten komen maar reken maar dat het zoeken word.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door fahtal » di sep 13, 2016 7:21 am

Viltje in de tank.

Kan van een loodvervanger dopje komen. Jaren blijven drijven een nu verzadigd en zakt naar beneden. Massie had dat met een priks stickertje on de tank.

Zoek maar eens op viltje.

Test... pak een jerrycan. Sluit je carb daar op aan. Loopt die goed dan zit het dus in je benzine toevoer. Lastige Its dat het dus af en toe kan gebeuren. . Omdat het ronddwarrelt in de tank.

Terug blazen door de leiding kan ook een test zijn. Of de bus schudden. Of even tanken. Succes
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
snellie73
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 29, 2012 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Leiderdorp

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door snellie73 » di sep 13, 2016 8:28 am

Dank voor de reacties,
ik denk dat ik de richting van het viltje op ga, mijn stoomcircuit geeft geen problemen.
Ik had zelf ook al het idee dat er wat in mijn tank zat wat voor de aanzuigopening bleef hangen als de motor draaide en benzine aanzoog, maar wanneer de motor afsloeg en ik remmend tot stilstand kwam er afschoot door het klotsen van de benzine in de tank. Het viltje zou hier een goede verklaring voor zijn.
Is er apparatuur om in de tank te kijken alvorens de tank te demonteren?
gr Jan

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door hanhoo » di sep 13, 2016 20:23 pm

Zou ik dan niet de enige zijn?

Mijn CO schroef zit zo los dat bij hogere motortemperaturen en toerentallen de schroef langzaam naar binnen wordt gezogen. Richting de najaarsmeeting had ik voor de derde keer het probleem (in combinatie met een losse uitlaat). Elke keer plaats ik hem terug met een nieuw rubbertje (met vet om gelijk kapotdraaien te voorkomen) en toch merk ik na de zoveelste rit weer dat hij spontaan afslaat bij het stoplicht en rot loopt. Daarbij is het rubbertje weer versleten en draait de schroef zonder zuchtje kracht.

Tijdelijk was het checken van het aantal slagen zo langzamerhand tweede natuur geworden. Maar na een tijdje geen last te hebben gehad, laten varen. Tot het najaarsweekend.

Doe er je voordeel mee. Check na het afstellen het aantal slagen wat de CO schroef is uit gedraaid vanaf de aanslag. Heb je het probleem weer? Draai hem in en weer uit met het aantal gemeten slagen.

Kan zomaar dat ik niet de enige ben...
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door transporterT2 » wo sep 14, 2016 17:49 pm

Druppel loctite,of de draad van de schroef iets bewerken met een hamer waardoor de draad wat beschadigd raakt.
Niet lomp natuurlijk met beleid gewoon een paar zachte tikjes.
Blijft dan misschien beter zitten.

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » wo sep 21, 2016 12:17 pm

Ondanks het feit dat mijn topic redelijke 'overgenomen' is, :roll: ; dank voor alle reacties tot nu toe.
Heb besloten eerst maar eens de stroomverdeler te wisselen, zat ook wat speling op. Wellicht levert dat wat resultaat op.. Keep you posted ..

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door fahtal » wo sep 21, 2016 14:10 pm

valt wel mee geloof ik viltje en co schroef slaan beide op jou verhaal.

kwestie van elimineren. wat hans zegt. check even of de schroefjes van je carb niet los trillen

wat ik zei check of het probleem zichzelf oplost door te schudden of te tanken waardoor een eventueel viltje zich verplaatst, of met een los tankje gaan rijden.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie