Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Gebruikersavatar
aukep
Nieuweling
Berichten: 40
Lid geworden op: za jun 03, 2017 23:16 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nes (gem. Heerenveen)
Contacteer:

Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door aukep » ma okt 09, 2017 8:29 am

Hallo allemaal,
mijn motor blijft vaak erg hoog in de toeren draaien als ik mijn koppeling intrap of hem in zijn vrij zet. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb een 2.0 liter injectie

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door Dekota » ma okt 09, 2017 16:32 pm

Eerst maar eens controleren op lekkage in het inlaat traject en rembekrachtiging....
Sluit de extra lucht toevoer bij opwarmen?

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door Raeceron » do okt 12, 2017 11:17 am

Dat probleem heb ik ook met onze 2.0 injectie. Aan de hand van Haynes en Atwell heb ik veel componenten onderzocht maar nog geen oorzaak gevonden.

- luchtmassameter heeft juiste weerstandswaardes
- temp sensor heeft juiste weerstandswaardes
- aux air intake sluit netjes
- lambdasensor heeft ook juiste weerstandswaardes voor zover ik kan beoordelen

Alleen het cold start circuit ben ik niet aangeweest, maar die zou alleen de 1e paar seconden mee moeten doen. Kan die open blijven staan waardoor extra brandstof ingespoten wordt? Hoe kan ik dat testen?

Het treedt alleen op als de motor warm is.
Het enige wat mij nog rest is zoeken naar een vacuumlek. Alleen ben ik daar wat terughoudend in: ik heb gelezen dat je dat kan doen door remmenreiniger op de slangen te spuiten. Die dicht het lek (deels) af waardoor je verschil hoort in motortoerental. Iemand vertelde mij echter dat dat niet vrij van risico is , vanwege brandgevaar. Klopt dat?
Zo ja, hoe kan ik het mogelijke lek dan vinden?

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal en kun je verder zoeken! Succes ermee.
Cruizin' California sunshine ...

Gebruikersavatar
Robert Panobus
Gevorderde
Berichten: 506
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Breda

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door Robert Panobus » do okt 12, 2017 14:00 pm

Remmenreiniger dicht het lek niet, maar wordt met de valse lucht mee naar binnen gezogen en verhoogt tijdelijk het toerental omdat het inderdaad heel erg goed brand. Tijdelijk geef je je motor dus meer brandstof. Ik zou daar bij een warme motor erg mee oppassen!!
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......

Gebruikersavatar
aukep
Nieuweling
Berichten: 40
Lid geworden op: za jun 03, 2017 23:16 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nes (gem. Heerenveen)
Contacteer:

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door aukep » do okt 12, 2017 14:10 pm

Dank voor jullie reacties. Ook bij mij doet het probleem zich eigenlijk alleen voor bij een warme motor. Ook ik heb de Luchtmassameter doorgemeten en die geeft de juiste waardes.
Bedoel je met de temp-sensor die, die helemaal onder in het blok (bij de carter) zit? Waar vandaan één kabeltje naar voren loopt, die volgens mij bij mijn VDO temperatuur meter uitkomt?
Ook de lucht inlaat lijkt geen lekken te bevatten hoewel ik wel het idee heb dat er héél licht een beetje een sissend geluid aanwezig is.

Kan dit probleem ook veroorzaakt worden door een verkeerde afstelling van de ontsteking?


Wat die remmenreiniger betreft, volgens de informatiebladen bij veel merken is dit "zeer licht ontvlambaar" alleen bij die van Valvoine staat " De remmenreiniger bevat geen oplosmiddelen, maar is gebaseerd op mineraalolie. Dat bekent ook dat hij niet ontvlambaar en geleidend is."

Gebruikersavatar
Robert Panobus
Gevorderde
Berichten: 506
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Breda

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door Robert Panobus » do okt 12, 2017 14:51 pm

aukep schreef:alleen bij die van Valvoine staat " De remmenreiniger bevat geen oplosmiddelen, maar is gebaseerd op mineraalolie. Dat bekent ook dat hij niet ontvlambaar en geleidend is."


Dan heb je er voor het opsporen van het lek ook vrij weinig aan...
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door old brumax » do okt 12, 2017 16:25 pm

aukep schreef:Ook de lucht inlaat lijkt geen lekken te bevatten hoewel ik wel het idee heb dat er héél licht een beetje een sissend geluid aanwezig is.
"

Dat sissen zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, dus toch met goede remreiniger erop, eentje die dus goed brandbaar is. ;)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door Cali » do okt 12, 2017 19:26 pm

Ik heb precies hetzelfde gehad als jullie met ook injectie.
Het sissende geluid lijkt me eerder van je luchtfilter vandaan komen. Dat is gewoon normaal en zal altijd blijven dus.

Koppel alle leidingen ná je luchtmassameter eens een keer los en inspecteer alles goed. Het is vrijwel zeker dat ze poreus zijn of ergens scheurtjes bevatten. 9/10 keer zit het daar namelijk in als je injectie hebt. Een luchtdicht systeem is cruciaal voor dit type motor. Een keer alles vervangen kan ook geen kwaad. Bij mij bleken zowel de slangetjes poreus als een scheur in die dikke plastic/rubberen buis tussen de luchtmassameter en de luchtverdeler. Vooral die dikke buis wil nogal eens scheuren tussen de ribbels in. Dat zie je echt niet zolang ie erop zit, terwijl ie er toch netjes uit kan zien op het eerste gezicht.

Met remmenreiniger lukte mij het ook niet om het euvel te vinden. Wel door alles los te halen en goed te bekijken. Maak een paar foto's van hoe het er nu uitziet, dan kan je alles daarna weer netjes terugplaatsen. Je leert er gelijk je motor een beetje mee kennen.

Verder een tip, verander niets aan je afstelling in je luchtmassameter. Dat doet meer kwaad dan goed. Je kunt een injectie (los van stationair toeren) alleen afstellen op een rollenbank waarbij je absolute zekerheid moet hebben dat er nergens een luchtlek zit. Meestal is een afstelling overigens ook niet nodig bij een injectie, het systeem regelt zichzelf binnen een bepaalde marge.

Verder wordt met de temperatuursensor niet de sensor onder je motor bedoeld, maar boven je motor in de derde cilinder. Toch zou ik eerst op valse lucht checken.

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door Raeceron » do okt 12, 2017 20:31 pm

Goede tips! Ik ga ook s alle slangen en koppelingen loshalen. Leuk voor komende winter ;-)
Cruizin' California sunshine ...

Gebruikersavatar
aukep
Nieuweling
Berichten: 40
Lid geworden op: za jun 03, 2017 23:16 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nes (gem. Heerenveen)
Contacteer:

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door aukep » vr okt 13, 2017 12:51 pm

Robert Panobus schreef:
aukep schreef:alleen bij die van Valvoine staat " De remmenreiniger bevat geen oplosmiddelen, maar is gebaseerd op mineraalolie. Dat bekent ook dat hij niet ontvlambaar en geleidend is."


Dan heb je er voor het opsporen van het lek ook vrij weinig aan...


daar heb je een punt ;)

Gebruikersavatar
aukep
Nieuweling
Berichten: 40
Lid geworden op: za jun 03, 2017 23:16 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nes (gem. Heerenveen)
Contacteer:

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door aukep » vr okt 13, 2017 12:59 pm

Cali schreef:Ik heb precies hetzelfde gehad als jullie met ook injectie.
Het sissende geluid lijkt me eerder van je luchtfilter vandaan komen. Dat is gewoon normaal en zal altijd blijven dus.

Koppel alle leidingen ná je luchtmassameter eens een keer los en inspecteer alles goed. Het is vrijwel zeker dat ze poreus zijn of ergens scheurtjes bevatten. 9/10 keer zit het daar namelijk in als je injectie hebt. Een luchtdicht systeem is cruciaal voor dit type motor. Een keer alles vervangen kan ook geen kwaad. Bij mij bleken zowel de slangetjes poreus als een scheur in die dikke plastic/rubberen buis tussen de luchtmassameter en de luchtverdeler. Vooral die dikke buis wil nogal eens scheuren tussen de ribbels in. Dat zie je echt niet zolang ie erop zit, terwijl ie er toch netjes uit kan zien op het eerste gezicht.

Met remmenreiniger lukte mij het ook niet om het euvel te vinden. Wel door alles los te halen en goed te bekijken. Maak een paar foto's van hoe het er nu uitziet, dan kan je alles daarna weer netjes terugplaatsen. Je leert er gelijk je motor een beetje mee kennen.

Verder een tip, verander niets aan je afstelling in je luchtmassameter. Dat doet meer kwaad dan goed. Je kunt een injectie (los van stationair toeren) alleen afstellen op een rollenbank waarbij je absolute zekerheid moet hebben dat er nergens een luchtlek zit. Meestal is een afstelling overigens ook niet nodig bij een injectie, het systeem regelt zichzelf binnen een bepaalde marge.

Verder wordt met de temperatuursensor niet de sensor onder je motor bedoeld, maar boven je motor in de derde cilinder. Toch zou ik eerst op valse lucht checken.


Dank je wel. Ik had wel al wat delen van de vacuumslangen vervangen maar denk dat ik dan de hele rits maar eens langs moet. Inderdaad mooi klusje voor deze winter.
Die temperatuur-sensor op je 3e cilinder is toch de koudestart-sensor? Die hebben we onlangs vernieuwd toen er nieuwe cilinderkoppen op gezet zijn.

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door Raeceron » za okt 14, 2017 8:07 am

Nee het zijn 2 verschillende sensoren. Het cold start circuit zit verborgen onder je inlaat huis, de temp sensor II zit bij cilinder 3. Zie de foto's op http://www.ratwell.com/dotmac/Sites/Par ... bum62.html
Cruizin' California sunshine ...

Gebruikersavatar
aukep
Nieuweling
Berichten: 40
Lid geworden op: za jun 03, 2017 23:16 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nes (gem. Heerenveen)
Contacteer:

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door aukep » ma okt 16, 2017 13:57 pm

Ah, die 2 haal ik dus steeds door elkaar.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door Cali » ma okt 16, 2017 16:47 pm

Lastig, al die sensoren ;) . Die jij bedoelt (die naar je VDO meter op je dashboard loopt) is weer net een andere. Daar doet de motor niks mee, alleen voor jou om de temp. af te lezen.

Gebruikersavatar
aukep
Nieuweling
Berichten: 40
Lid geworden op: za jun 03, 2017 23:16 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nes (gem. Heerenveen)
Contacteer:

Re: Motor blijft hoog in de toeren draaien.

Bericht door aukep » wo okt 18, 2017 16:20 pm

:-) Zaterdag maar even bij Wagenfolks in Drachten langs. Misschien zien zij in één oogopslag waar het probleem zit. Het blijft een leerproces, maar wel erg leuk :-)

Plaats reactie