Tankhals Rubber
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Tankhals Rubber
Die zwarte buis zie ik niet als ik langs de benzineklep naar binnen kijk, ik kijk op een zwarte eendenbek die opengaat als de benzineslang erin wordt geschoven. Het lijkt erop dat daar omheen wel die zwarte 90graden buis zit, moet ook eigenlijk wel. Jullie ooit zo'n eendenbek tegengekomen?
Ik zal binnenkort de ecu er eens uithalen, dan kan ik het helemaal inspecteren.
Ik zal binnenkort de ecu er eens uithalen, dan kan ik het helemaal inspecteren.
Re: Tankhals Rubber
Ik had hetzelfde probleem, maar via dit filmpje was het gelukt:
En de tips hier: viewtopic.php?f=26&t=18020&start=15
En de tips hier: viewtopic.php?f=26&t=18020&start=15
Re: Tankhals Rubber
Thanks! Goed om te zien ja.
ECU eruit gehaald vandaag, met een spiegeltje kunnen zien dat er geen slangenklem om het bovenste rubber zit. Daar drupt ie ook langs als ik er benzine ingooi met een jerrycan. Nooit gemerkt overigens, maar het is ook minimaal. Ik denk dat mijn vorige eigenaar alles langs het trommelgat geprobeerd heeft en dat lukte blijkbaar half.
Alles inmiddels nieuw besteld (bovenste en onderste rubber), niet goedkoop maar wel één van de belangrijkste delen. Van het weekend alles maar eens loshalen en erin zetten. Het is niet zo heel moeilijk als ik dat allemaal zo zie en ik kan er nu al goed bij, zonder iets van de motor los te halen. Het brandschot zal wellicht niet vanzelf gaan.
Als je geen inspectieluik en trommel hebt is het wel vrij onmogelijk schat ik zo in.
ECU eruit gehaald vandaag, met een spiegeltje kunnen zien dat er geen slangenklem om het bovenste rubber zit. Daar drupt ie ook langs als ik er benzine ingooi met een jerrycan. Nooit gemerkt overigens, maar het is ook minimaal. Ik denk dat mijn vorige eigenaar alles langs het trommelgat geprobeerd heeft en dat lukte blijkbaar half.
Alles inmiddels nieuw besteld (bovenste en onderste rubber), niet goedkoop maar wel één van de belangrijkste delen. Van het weekend alles maar eens loshalen en erin zetten. Het is niet zo heel moeilijk als ik dat allemaal zo zie en ik kan er nu al goed bij, zonder iets van de motor los te halen. Het brandschot zal wellicht niet vanzelf gaan.
Als je geen inspectieluik en trommel hebt is het wel vrij onmogelijk schat ik zo in.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Tankhals Rubber
ja dat filmpje had ik ook gezien, echter liep bij mij de buis van boven tot bijna aan de tank. en kon alleen bij het andere rubber komen als het brandschot er uit was. zoals te zien op de 3e foto die ik geplaatst heb
succes met het leuke klusje
succes met het leuke klusje
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Tankhals Rubber
Pas op dat je het rubber bij de tankdop eerst erdoor haalt en vastzet en als laatste de klem om de slang doen en aandraaien anders bestaat de kans dat er spanning op die bocht komt te staan waardoor de levensduur ernstig bekort kan worden!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Tankhals Rubber
Dat filmpje is leuk, maar mijn tankbuis is heel wat langer. Die krijg je door dat gat niet naar buiten als je de firewall er in laat zitten. Je kunt dan namelijk het verbindingsrubber p de tank niet lossen. Dus precies hetzelfde probleempje dat Richard ook had...
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Tankhals Rubber
Ik heb het een half jaar geleden gedaan. Ik heb toen de volgende beschrijving gepost. Ik heb hem voor het gemak even gekopieerd en geplakt, maar met de zoekfunctie had je hem ook gevonden.
Het is niet gemakkelijk, maar het is te doen.
Begin met het loshalen van je luchtfilter.
Nu kun je bij het koekblik, rechtsachterin de motorruimte. Wip deze er af en je kunt met je arm in de ruimte daarachter.
Best ver naar boven zit het tankhalsrubber, zoek de slangenklem en haal deze los. Dit is echt lastig, want je kunt er heel slecht bij!
Als het je eindelijk gelukt is om de slangenklem los te maken, kun je langs de tankdop de 4 schroefjes los schroeven, zodat het tankvulhalsrubber nergens meer vastzit. Nu kun je het er langs de binnenkant afwippen.
Het nieuwe vulhalsrubber plaats je langs de binnenkant eerst over de pijp heen, nadat je uiteraard de slangenklem er overheen hebt geschoven. Zet deze met de slangenklem terug vast zodra je hem op z'n plek hebt.
Vervolgens is het zaak om de mond van het tankvulhalsrubber door de tank opening te krijgen. Mij lukte dit door met een schroevendraaier iedere keer stukje bij beetje er doorheen te halen. Doe dit voorzichtig, want je wilt er geen gat in prikken.
Hierna het schroef je de ronde tankdophouder er weer terug op, waarmee je de vulmond van het vulhalsrubber ook definitief vastzet.
Koekblik en luchtfilter er weer terug op en je bent weer wat benzinelucht kwijt in je bus.
Het is echt geen hogere wiskunde, maar het is gewoon echt een vervelende klus om overal bij te kunnen. Ik heb mijn lichaam voor twee derde in de motorruimte moeten proppen voordat ik er bij kon komen. Enige behendigheid en een niet te groot lichaam is dus wel handig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Het is niet gemakkelijk, maar het is te doen.
Begin met het loshalen van je luchtfilter.
Nu kun je bij het koekblik, rechtsachterin de motorruimte. Wip deze er af en je kunt met je arm in de ruimte daarachter.
Best ver naar boven zit het tankhalsrubber, zoek de slangenklem en haal deze los. Dit is echt lastig, want je kunt er heel slecht bij!
Als het je eindelijk gelukt is om de slangenklem los te maken, kun je langs de tankdop de 4 schroefjes los schroeven, zodat het tankvulhalsrubber nergens meer vastzit. Nu kun je het er langs de binnenkant afwippen.
Het nieuwe vulhalsrubber plaats je langs de binnenkant eerst over de pijp heen, nadat je uiteraard de slangenklem er overheen hebt geschoven. Zet deze met de slangenklem terug vast zodra je hem op z'n plek hebt.
Vervolgens is het zaak om de mond van het tankvulhalsrubber door de tank opening te krijgen. Mij lukte dit door met een schroevendraaier iedere keer stukje bij beetje er doorheen te halen. Doe dit voorzichtig, want je wilt er geen gat in prikken.
Hierna het schroef je de ronde tankdophouder er weer terug op, waarmee je de vulmond van het vulhalsrubber ook definitief vastzet.
Koekblik en luchtfilter er weer terug op en je bent weer wat benzinelucht kwijt in je bus.
Het is echt geen hogere wiskunde, maar het is gewoon echt een vervelende klus om overal bij te kunnen. Ik heb mijn lichaam voor twee derde in de motorruimte moeten proppen voordat ik er bij kon komen. Enige behendigheid en een niet te groot lichaam is dus wel handig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Tankhals Rubber
In de negen dagen dat we hier over schrijven had die motor wel even naar beneden gekund om die tankhals te wisselen... Maar ik snap dat je daar tegen op ziet! Ik ben dus benieuwd hoe het je dit weekend vergaat!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Re: Tankhals Rubber
Het is gelukt!
Het loshalen van de firewall ging vrij makkelijk, daarna ging de vulhals er ook gemakkelijk vanaf. Op de helft denk je dan, maar dan is het aansluiten van de nieuwe rubbers best behelpen. Uiteindelijk toch gelukt, zowel het rubber direct op de tank als bij de vulkant.
De vulkant was nog redelijk goed, maar de tankkant was op een milimeter na doorgerot. Net op tijd erbij geweest dus!
Gelijk een tip voor iedereen, controleer ook het rubber aan de tankzijde, die begeeft het na 40 jaar.
Het loshalen van de firewall ging vrij makkelijk, daarna ging de vulhals er ook gemakkelijk vanaf. Op de helft denk je dan, maar dan is het aansluiten van de nieuwe rubbers best behelpen. Uiteindelijk toch gelukt, zowel het rubber direct op de tank als bij de vulkant.
De vulkant was nog redelijk goed, maar de tankkant was op een milimeter na doorgerot. Net op tijd erbij geweest dus!
Gelijk een tip voor iedereen, controleer ook het rubber aan de tankzijde, die begeeft het na 40 jaar.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Tankhals Rubber
Topper! Op naar de volgende klus!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"