Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Gebruikersavatar
Clemens
Actief Lid
Berichten: 217
Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door Clemens » ma feb 26, 2018 13:31 pm

Hoi!

Mijn T2A/B heeft een nieuw geluid gekregen. Alleen ben ik wel bang dat het een Duur Geluid is. Het heeft zich recent ontwikkeld. Het is een tik in/rond de motor die niet perse aan het toerental gekoppeld lijkt. Tevens zit hij er niet bij het starten van een steenkoude motor, maar wel 2 minuten later.
Twee videootjes met het geluid. Als je goed luistert lijkt het of er een mannetje met een hamertje af en toe een klap geeft op een motordeel. Ik heb de fan al losgekoppeld, maar dan blijft het geluid. De tweede video is gemaakt bij het rechterachterwiel, waar je het wat duidelijker hoort.
Ik hoop dat de links werken.
[google]https://photos.app.goo.gl/2BiIHgW32grG9U7t2[/google]
[google]https://photos.app.goo.gl/KIrSwzamemxii7Ml1[/google]

Herkent iemand dit geluid en kan iemand me vertellen welke bout ik moet vastdraaien....of... herkent iemand dit geluid en is het tijd voor een Slecht-Nieuws-Gesprek?

Groeten,

Clemens
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door EeVeeWee » ma feb 26, 2018 14:20 pm

De video's kan ik zien en het geluid hoor ik er ook bij.
Er ligt iets los te zitten inderdaad, alsof er iets rammelt of los hangt.
Heb je (bij stilstaande motor ;) ) al gevoeld of er iets bij de zuigkant van de ventilator zit?
Ik zou verder niet weten waar je moet zoeken, hopelijk herkent iemand anders het.
Dus.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door Wilfred » ma feb 26, 2018 15:12 pm

Ik zie twee opties.

- Je fan zit los, of iets wat daarmee verbonden is.
- er zit iets los bij je vliegwiel/koppeling.

het klinkt niet als iets wat IN je blok zit. Maar het blijft lasting om geluidjes op afstand te beoordelen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door blokkever » ma feb 26, 2018 16:07 pm

Blijft het geluid ook als je de koppeling intrapt? en als je hem in de versnelling zet?

Gebruikersavatar
Clemens
Actief Lid
Berichten: 217
Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door Clemens » ma feb 26, 2018 18:51 pm

Hoi allemaal, bedankt voor het meedenken. Ik ben nog even de straat op en neer gereden om de vragen te beantwoorden

Om te beginnen: het geluid komt pas als de motor even een paar minuten draait. Dan begint het onregelmatig en wordt steeds regelmatiger.
Het is niet de fan denk ik: ik heb die al eens uitgeschakeld door de riem er af te halen en de motor te starten. Zelfde geluid. Fan house lijkt wel vast tezitten.

Koppeling, geen koppeling, zachtjes rollen, allemaal geen verschil.

Wat wel een beetje vreemd is: als ik in de vrij start en de koppeling op laat komen rolt de bus heel zachtjes van zijn plaats! Hij wil gewoon té graag rijden.

Hmmmm......
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door hanhoo » ma feb 26, 2018 19:26 pm

Dus:

- Het geluid is er ook met de dynamo riem los?
- Het geluid is er ook ongeacht stand van het koppelingspedaal of de gekozen versnelling?

Het klinkt als blik geluid. Als je de kleppendeksels eraf haalt, zie je dan iets raars? Of in de deksels of de tuimelaars?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Clemens
Actief Lid
Berichten: 217
Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door Clemens » ma feb 26, 2018 19:39 pm

Ja zo zit het. Gekozen versnelling kan ik niet zeggen, maar het is met en zonder koppeling. Klinkt idd blikkig, alsof er een mannetje met een hamertje ergens op tikt. Recent nog de kleppen gesteld en niks vreemd gemerkt. En de rest vd motor lijkt mooi rond te lopen. Tis niet alsof er 1cilinder uitligt ofzo.
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door hanhoo » ma feb 26, 2018 19:56 pm

Ik zou uit voorzorg toch maar eens de deksels lichten. En kijk nog eens goed naar de tuimelaars en de olie (slijpsel?). Wellicht voor de goed orde nogmaals eens kleppen stellen. Je zal de eerst niet zijn (mijzelf incluus) die na het stellen van de kleppen achter de kop zat te krabben waarom er ineens een tik te horen is. Better safe than sorry en je kunt het tenminste uitsluiten. Je hebt geen rare olielekkage rondom de bak?

Geen slijpsel en voor de rest alles prima? Dan zit er wellicht iets los, maar geen rede om in paniek te schieten.

Het geluid van een druklager wijzigt bij het intrappen van de koppeling. Zo ook die van loslopende vliegwielen, koppelingsplaten enzovoort. Bij inwendige slijtage, moet slijpsel zichtbaar worden zou ik zeggen.

Wat ik ook weleens gedaan heb is bij stilstaande motor zelf met een hamertje tegen allerlei stukken plaatwerk tikken. Eens horen waar het geluid het meest op lijkt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Clemens
Actief Lid
Berichten: 217
Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door Clemens » ma feb 26, 2018 20:01 pm

Ja zat ik ook met een ding overal op te tikken en zo kwam ik op het idee van iets in de fan house.
Helaas heb ik de kleppen juist gesteld na dat ik het geluidhoorde met precies die redenering. Maar de timerlaars etc zal ik nig eens flink aan de tand voelen. De olielekkage is volgens mij conform de “ VW 1600-norm: wat druppen op het pad af en toe en wat vettigheid in de motorruimte
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door DennisT2 » ma feb 26, 2018 22:32 pm

Misschien een koelklep achter je koelhuis die ligt te rammelen? Of is dat in je koelhuis, ik weet het niet meer, sinds ik al een tijdje type4 rijd. Het klinkt wel echt of er iets los ligt.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door old brumax » di feb 27, 2018 0:19 am

Zit de veer nog aan de trekstang achter de tunnel??
Met de linker hand helemaal achter de tunnel langs voelen, daar loopt een stang en die moet je onder veerdruk heen en weer kunnen bewegen, ongeveer in de midden moet een veer aan zitten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door hanhoo » di feb 27, 2018 11:44 am

Het kan inderdaad ook zijn dat er een veertje van een van de kleppen is losgeschoten en zo is losgekomen van de trekstang. Je kan erachter voelen en anders wellicht proberen een plaatje te schieten om het hoekje met je telefoon.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Clemens
Actief Lid
Berichten: 217
Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door Clemens » do mar 01, 2018 7:17 am

Alle kleppen en veren zijn daar al weg. Ik heb de bus in Zuid Afrika gekocht en daar was alle koeling welkom blijkbaar.Inmiddels is wel gebleken dat de ontstekingskap er 180 graden gedraaid op zat. De kabels zaten wel goed, maar de kap zat dus niet goed in het nokje, dan verloopt de boel wel aardig. Ook de kleppen hadden daar van te leiden blijkt na ópnieuw stellen.
Bij mijn laatste APK boodt de garagist aan delen van het ontstekingsysteem te vernieuwen. Maar die wist dus niet hoe die kap er op hoort. En ik heb dat niet gecontroleerd natuurliijk, hij liep wel.......

Later meer, bedankt voor het meedenken
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door Lars » do mar 01, 2018 9:02 am

old brumax schreef:
di feb 27, 2018 0:19 am
Zit de veer nog aan de trekstang achter de tunnel??
Met de linker hand helemaal achter de tunnel langs voelen, daar loopt een stang en die moet je onder veerdruk heen en weer kunnen bewegen, ongeveer in de midden moet een veer aan zitten.
Waar ken ik dit van.... :roll:
Ik moest er ook gelijk aan denken toen ik dit topic las. Die trekstang zelf of de koelkleppen kunnen het blikkerige geluid inderdaad ook geven, maar ik weet dus niet of die onderdelen er volledig ook uit zijn.. Misschien dat ze iets vergeten zijn en dat je dat hoort?
Zit de balg er nog? Als alles van je koeling er af is gehaald, maar ze zijn de balg en het stangetje vergeten, dan kan het zijn dat die balg omhoog komt als de motor warmer word. Misschien tikt het stangetje wel ergens tegen aan...
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Zit er iets los of is dit een Doodsreutel?

Bericht door Thijs84 » za mar 03, 2018 10:06 am

Heb zelf bij de kever gehad dat de koelvin aanliep wat een blikkerig geluid maakte met de snaar ervan af en met de hand draaien maakte hij dit geluid niet.. door de v snaar kwam er een andere spanning op en begon hij weer aan te lopen. Na het plaatsen van een vulring probleem opgelost
zij die vielen zijn gevallen

Plaats reactie