Bijzonder

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Bijzonder

Bericht door Thijs84 » zo mar 04, 2018 15:01 pm

Mijn kever start de afgelopen dagen dramatisch. Startmotor draait lekker rond maar aanslaan doe hij pas als de accu bijna leeg gestart is.
Ik denk een probleem in de ontsteking. Mede hierom even een andere verdeler gemonteerd. De carb ook gelijk maar even gesteld zodat Ik deze ook kan uitsluiten. Starten doe hij nog steeds niet lekker. Maar nu:
Na een test rondje de motor uit gezet. Hoor ik een hoop gepruttel alsof er water staat te koken.. Dit komt uit mijn carb. Luchtfilter er vanaf gehaald en het geluid was goed aanwezig. Als ik dan de gasklep open trek hoor ik een hard zuigend geluid. (Alsof je naar de zee luistert)
Ik heb een hoop meegemaakt met de luchtgekoelde blokjes maar dit is voor mij een raadsel..
Morgen maar even klep speling controleren en andere bougies steken om dit ook uit te sluiten. Maar kan iemand mij vertellen waar door die carb staat "te koken"? (Ps, carb voelde wel koud aan :-) )
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bijzonder

Bericht door old brumax » zo mar 04, 2018 15:21 pm

Wat je hoort is waarschijnlijk het spuiten van het acceleratiepijpje/pomp, even kijken boven in de carb en gas los trekken dan kun je dat controleren of het geluid gelijk is met dat straaltje benzine dat er in spuit!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Bijzonder

Bericht door Thijs84 » zo mar 04, 2018 15:53 pm

Het is niet de acceleratie pomp. Bij het optrekken van de gasklep spuit hij mooi. Het zuigend geluid komt vanuit het inlaatspruitstuk. Het borrelen van de benzine in de carb is denk omdat het de inlaat wordt ingezogen.. maar waarom.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Bijzonder

Bericht door wouthwortel » di mar 06, 2018 9:14 am

Klinkt naar valse lucht??
Is de voetpakking nog goed, zit de carb goed vastgedraaid op het inlaatspruitstuk?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Bijzonder

Bericht door Thijs84 » di mar 06, 2018 22:51 pm

Even met Hanhoo gisteren het probleem besproken. Als mogelijke oorzaak kwam hij met het idee dat de vlotternaald niet goed is. Dit zou een hoop kunnen verklaren. Als het morgen droog is maar eens op onderzoek uit gaan.
Nu ben ik opzoek gegaan op het wereld wijde web hoe je de vlotternaald moet afstellen. Hier helaas niks over kunnen vinden. (misschien zijn mijn zoek skills niet zo goed). Kan iemand in een notendop vertellen of hier een speciaal truckje voor is? Of is het gewoon vullen en dan blazen om te kijken of ie stopt of niet. :-)
(staat me iets dat hier die liniaal voor gebruikt moet worden welke in het revisie setjes zit)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Bijzonder

Bericht door hanhoo » do mar 08, 2018 13:18 pm

Rob&Dave to the rescue. Waar je op moet zoeken is '34PICT3 float bowl level adjustment'

http://www.vw-resource.com/float_needle.html#pierburg

Kijk onder Needle Valve Washers voor de procedure. Sowieso goed het hele artikel even te lezen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Bijzonder

Bericht door Thijs84 » do mar 08, 2018 23:01 pm

tof artikel. Leuke schrijfstijl, en ontzettend duidelijk.. thanx.. Heb ik zaterdag weer wat te doen (als de vrouw het toelaat :lol: )
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Bijzonder

Bericht door Thijs84 » zo mar 11, 2018 13:38 pm

Vanochtend even de carb nagelopen. Ziet er naar uit de de vlotternaald niet afsluit. Als ik hem vul met benzine loopt het gelijk door mn inlaat in. Gemeten volgens de handleiding en de afstand zou goed moeten zijn. 3 verschillende vlotternaalden gestoken maar het probleem blijft. Extra vulring bij gezet maar nog steeds hetzelfde probleem. Lijkt me sterk maar ja er een gat open zijn wat dicht hoort te zitten?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bijzonder

Bericht door old brumax » zo mar 11, 2018 13:54 pm

Zit de vlotter er wel goed in en kan die ook vrij bewegen, ook het plastic brugje erin waar het vlotterasje mee op zn plaats gehouden word?
Dat brugje is heel belangrijk, zit die er niet in dan komt de vlotter niet goed omhoog aan om de naald dicht te drukken maar gaat het asje aan de achterzijde omhoog met het gevolg dat het niveau te hoog word!
Vlotter niet lek zodat er benzine in zit?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Bijzonder

Bericht door hanhoo » ma mar 12, 2018 14:33 pm

Lijkt mij dat de vlotter inderdaad niet ver genoeg omhoog komt of dat deze lek is. Jij bent ook weleens van 2 dingen 1 maken, is het de juiste vlotter voor de carburateur?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Bijzonder

Bericht door Thijs84 » di mar 13, 2018 0:04 am

Carb is 1.5 jaar geleden nieuw gekocht (solex bocar h30/31). Hiervoor nooit open gehaald.. sproeiers gecheckt, afgesteld en erop geschroefd. Moet wel zeggen dat de kever nooit echt lekker gereden heeft. Misschien is het probleem dus al langer aanwezig maar nu een stuk erger. Nu de twijfel om een nieuwe te kopen. Ga denk nog 1 poging doen en dan ben ik er wel een beetje klaar mee.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bijzonder

Bericht door old brumax » di mar 13, 2018 0:13 am

Als je de deksel er af haalt kijk dan even of er een plastic brugje met 2 pootjes op het scharnierpennetje van de vlotter staat die moet hem borgen, kijk of je de vlotter er uit kunt tillen of dat hij door dat brugje vast gehouden word, zo snel geef je het toch niet op?????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Bijzonder

Bericht door Thijs84 » di mar 13, 2018 9:16 am

Plastic brugje zit er goed op en vlotter is niet lek.. gezien de kever mn daily drive is heeft het wat haast. ;-)
Morgen nog maar eens kijken. Ga denk 2 ringen tussen de vlotternaald zetten in de hoop dat deze dan wel afsluit. Enige nadeel is dat de afstel waarde dan weer niet klopt. (Benzine level 1 mm lager) hoop dat dit geen andere problemen gaat geven :-)
zij die vielen zijn gevallen

Plaats reactie